23 januari 2024

Tranen


Toen ik opgroeide, kwam er een shift in hoe omgegaan werd met emoties die getoond worden door mannen. Mijn vader was nog volwassen geworden met het idee dat je als man je verdriet en je tranen niet toont, zeker niet in het openbaar. De man moest sterk zijn zodat zijn gezin (en in het bijzonder zijn vrouw) op hem kon terugvallen als rots in de branding. Tijdens mijn adolescentie en jongvolwassenheid won het idee van de "nieuwe man" meer en meer terrein, een man die niet alleen (meer) hielp in het huishouden maar ook gevoelig mocht zijn. Mijn vader heb ik slechts éénmaal in mijn leven zien huilen, toen zijn moeder gestorven was. Mijn kinderen hebben mij vaker zien wenen al bleef ook ik het moeilijk vinden om mijn gevoelens zo openlijk zichtbaar te maken.
Tranen zijn ook in de muziek een thema dat af en toe opduikt. In onderstaande playlist maak ik een selectie ervan.

  1. Teardrop - Massive Attack: dit blijft één van de mooiste nummers van Massive Attack, waarin je bovendien de opbouw van de song heel goed hoort, laagje na laagje komt erbij en wordt er op het einde weer afgepeld.
  2. Tears - Giorgio Moroder: ook de Italiaanse pionier van de electronische muziek en de (euro)disco maakte een song over tranen en hij gebruikte het in de soundtrack van Die Klösterschülerinnen, een erotische film uit 1972. Dit nummer werd gesampled door DJ Shadow in zijn Organ donor.
  3. Tearz - Wu-Tang Clan: op het debuutalbum Enter the Wu-Tang (36 chambers) horen we deze fijne song.
  4. Larmes de sel - Wall.E featuring Tsune: deze Franse hiphop-artiest verwijst naar de zoute smaak van tranen.
  5. Her tears taste like pears - Dorian Concept: volgens de Oostenrijkse componist, producer en keyboardspeler Dorian Concept smaken sommige tranen dan weer eerder naar fruit. Dit nummer is te vinden op de verzamelaar Ninja tunes XX vol.1 van het Ninja Tune label.
  6. Lágrimas negras - Compay Segundo: deze Cubaan werd bij ons vooral bekend dankzij Buena Vista Social Club.
  7. Lágrimas de oro - Manu Chao: de frontman van Mano Negra maakte nadien solo nog enkele platen waarop de songs soms vaak op elkaar lijken en/of fragmenten uit Mano Negra-nummers recycleren. Hier horen we de muzikale thema's die heel het album Clandestino beheersen dan ook duidelijk terugkomen.
  8. Le jardin des larmes - Zaz featuring Till Lindemann: de chouchou van de Franse hedendaagse popmuziek en de zanger van Rammstein, het blijft een vreemde combinatie maar hier werkt ze wel.
  9. Crying - Roy Orbison: als iemand iets afweet van huilen, is het wel de man die het noodlot enkele malen hard tegenkwam in het leven.
  10. Tears in the morning - The Beach Boys: de mooie samenzang van The Beach Boys mag zeker niet ontbreken in deze playlist.
  11. Hot tears - Leif Vollebekk: in 2010 zag ik de Canadees live in een woonkamer in Gent optreden, net na het uitbrengen van zijn debuutalbum.
  12. Cry - Cigarettes After Sex: de dream pop van deze Texanen biedt troost als een warm dekentje, een glas thee en een arm om de schouder.
  13. Through watery eyes - Douglas Firs: op The long answer is no (wat een prachtige titel toch), de tweede plaat van de groep rond Gentenaar Gertjan Van Hellemont, vind je dit nummer terug.
  14. Crying - J.J. Cale: J.J.  Cale is zo'n artiest waarvan je het bestaan makkelijk vergeet en af en toe bots je dan nog eens één van zijn uitstekende albums om hem te herontdekken. Het is alweer van 2013 geleden dat hij overleed maar laten we hem nooit echt vergeten.
  15. Daddy cry - The Toasters: de New Yorkse ska-band The Toasters maakt nog steeds muziek, al is hun Moon Ska label dat ze oprichtten toen ze geen platendeal kregen bij het begin van hun carrière intussen wel ter ziele gegaan.
  16. So many tears - 2Pac: Tupac Shakur is ook nog 27 jaar nadat hij doodgeschoten werd bijzonder populair.
  17. Boys don't cry - Grant-Lee Phillips: als er één song is die mijn punt rond hoe mannen vroeger hun verdriet moesten wegsteken uitstekend illustreert, is het wel Boys don't cry van The Cure, hier gecoverd door de zanger van Grant Lee Buffalo die enkele hele mooie solo-albums op zijn naam heeft staan intussen.
  18. Dancing with tears in my eyes - Ultravox: ook de new wave band rond John Foxx en Midge Ure probeert de tranen te verbergen achter een masker van vreugdevol dansen. Dit is overigens één van de oudste songs die ik me herinner al als kind gehoord te hebben.
  19. Crying in the rain - The Everly Brothers: ondanks een latere reünie hielden The Everly Brothers er al enkele jaren na mijn geboorte mee op dus hen heb ik nooit bewust gekend als kind. Hun muziek werd wel gesmaakt door mijn ouders en hoorden we dus alsnog vaak. Ook zij hebben een manier gevonden om hun tranen te verbergen.
  20. Blue eyes crying in the rain - Willie Nelson: deze country-legende, die nog steeds mooie platen uitbrengt, beschikt blijkbaar over dezelfde tactiek als het voorgaande duo.
  21. Cry to me - Solomon Burke: in 2010 overleed soullegende Solomon Burke bij aankomst op Schiphol. Dat huilen ook een thema is binnen de soulmuziek mag geen wonder heten.
  22. Cry - Godley & Creme: een latere clip bij dit nummer hoorde bij Miami vice en is dus doorspekt met fragmenten uit de serie maar het is toch vooral de originele video met de morfende gezichten die legendarisch werd.
  23. Don't cry - Guns N' Roses: de beide Use your illusion-platen waren een zeer ambitieus project van de band rond Axl Rose en Slash maar leverden wel enkele beklijvende songs op.
  24. It keeps raining (tears from my eyes) - Bitty McLean: deze debuutsingle van de Britse reggae- en ska-artiest haalde in de UK zelfs de top 10.
  25. Tears dry on their own - Amy Winehouse: uiteindelijk drogen tranen ook weer en gaan we verder met ons leven.
Beluister hieronder de volledige playlist:

Geen opmerkingen: