Posts tonen met het label twintig parels per maand. Alle posts tonen
Posts tonen met het label twintig parels per maand. Alle posts tonen

29 april 2026

Twintig parels per maand: april 2026

 


Ook deze maand heb ik weer twintig parels uitgekozen en in een playlist gegoten. Hopelijk ontdekken jullie weer enkele nieuwigheden en/of verheugen jullie zich op het terughoren van een leuke song die je al een beetje vergeten was. Dit zijn ze:

1. Why why why - Joe Jackson: nu Joe Jackson een nieuwe plaat uit heeft (die ik hier besprak), grijp ik ook nog graag eens terug naar deze opener van zijn vorige album, uit 2023.
2. What can I say - Boz Scaggs: ooit werden in Humo de platen opgelijst die de jaren 70 definieerden volgens de redactie en daartussen stond ook Silk degrees van deze Boz Scaggs. Toen ik de plaat even later tweedehands op vinyl vond, schafte ik ze me blindelings aan. Soms is de muziek iets te glad naar mijn smaak maar globaal genomen blijft het album nog net aan de goeie kant van de grens.
3. In the cloud forest - Andy Summers & Robert Fripp: een samenwerking tussen The Police-gitarist Andy Summers en de begenadigde King Crimson-gitarist Robert Fripp, dat moet wel goed zijn.
4. Rollercoaster - The Grid: ook dance-duo The Grid maakte ooit een plaat samen met Robert Fripp, maar ik koos voor één van de singles uit hun succesvolste plaat, Evolver, die destijds een aangename verrassing bleek.
5. Bentley's gonna sort you out - Bentley Rhytm Ace: één van de interessante dance-labels uit de jaren 90 was Skint, waarop het debuut van dit dance-duo in 1997 verscheen.
6. Everything is under control - Coldcut featuring Jon Spencer & Mike Ladd: niet alles wat Coldcut maakt, vind ik goed maar de band experimenteert wel volop met allerlei geluidscollages en weet steevast ook gastmuzikanten te verleiden tot een samenwerking, wat toch een hele reeks geweldige singles heeft opgeleverd, waaronder deze.
7. Home - Stuurbaard Bakkebaard: soms is de bandnaam voldoende om mijn nieuwsgierigheid op te wekken en zo geschiedde met deze Nederlandse band
8. City - Flying Horseman: de Antwerpse band rond Bert Dockx maakte een schitterende plaat, City same city, waarvan dit de opener is.
9. Vaseline machine gun - Leo Kottke: Leo Kottke, het is zo'n naam die af en toe wel eens ergens opduikt, maar ik kende 's mans muziek niet en daar bracht ik met dit nummer alvast wat verandering in.
10. Either on or off the drugs - JPEGMAFIAI lay down my life for you werd op enkele muzieksites die ik regelmatig in de gaten hou, genoemd tot één van de beste platen van 2024 en deze song kon me alvast bekoren.
11. Molasses - Earl Sweatshirt featuring RZA: wat goeie hiphop met Earl Sweatshirt en een gastbijdrage van RZA van de Wu-Tang Clan.
12. Fighting for equality - RZA & Ghostface Killah: en hier hebben we RZA terug met nog een Wu-Tang Clanlid.
13. I sit on acid - Lords Of Acid: new beat van Praga Khan en enkele anderen, een culthit zowel hier als in de VS (waar de band bijzonder populair was en is!).
14. Killing grounds - Front Line Assembly: van de new beat naar de industrial van deze Canadezen is maar een kleine stap.
15. It took the night to believe - Sunn O))): Sunn O))) heeft dit jaar weer een nieuw album uit dus haal ik met plezier dit nummer uit Black one (2005) nog eens boven.
16. Schizophrenia - Sonic Youth: met Sonic Youth zit je altijd goed. Dit komt uit hun plaat Sister.
17. Gentle on my mind - Bobbie Gentry & Glen Campbell: origineel een nummer van John Hartford uit 1967 en in de late jaren 60 meerdere keren gecoverd, onder meer door Glen Campbell (hier met Bobbie Gentry), Aretha Franklin en Dean Martin.
18. Just can't be - The Flying Burrito Brothers: de band waar Gram Parsons deel van uitmaakte.
19. The ballad of El Goodo - Big Star: uit het eerste album van Big Star, een groep die in 1971 opgericht werd door Alex Chilton en sinds de jaren 90 terug operationeel is (zij het zonder Chilton).
20. Ballad of Jed Clampett - Lester Flatt & The Nashville Grass: dit was ooit de openingstune van de Amerikaanse sitcom The Beverley Hillbillies, die liep van 1962 tot 1971. Jed Clampett is één van de personages.

Beluister de volledige playlist hieronder: 

19 februari 2026

Twintig parels per maand: februari 2026


We presenteren weer elke maand twintig lukraak gekozen parels en dit zijn de keuzes voor deze maand:

1.My girl - The Rolling Stones: de mij bekendste versie is natuurlijk die van The Temptations maar deze cover door de Stones mag er zeker ook zijn

2. I'm gonna be warm this winter - Connie Francis: eigenlijk een kerstliedje maar zo jolig en zo geldig voor de hele winter dat het ook nu nog kan

3. Materials made from the blood - Five Green Moons: de man achter Five Green Moons is Justin Robertson, een britse DJ die ons eerder al vermaakte als Lionrock (met o.a. de single Fire up the shoesaw). Dit komt uit de eerste plaat, Moon 1, uit 2024, die vorig jaar een opvolger kreeg in -zoals te verwachten- Moon 2

4. The heat - Jungle: dit komt uit de debuutplaat van de Londenaars

5. How can you luv me - Unknown Mortal Orchestra: een fantastisch futurisch gebouw siert de hoes van de titelloze plaat uit 2011 waaruit dit nummer komt

6. Bum bum bum - Cass McCombs: deze Californische singer-songwriter maakt nooit saaie, laat staan slechte platen, en is een favoriete metgezel in de auto

7. Sleeper car - Mike Reid & Joe Henry: de Amerikaan Joe Henry leerde ik kennen met het geweldige album Civilians. Naast zijn eigen platen produceerde hij ook meerdere platen van andere artiesten, waaronder 3 Grammy-winnaars. In september vorig jaar bracht hij samen met countryzanger Mike Reid Life and time uit

8. I don't wana disappear - Malcolm Holcombe & Iris DeMent: de in 2024 overleden Malcolm Holcombe zag ik ooit live in een muziekcafé in Haren (Brussel). Ik kocht er zijn toen recentste plaat en bleef hem altijd wel een beetje volgen. Hier brengt hij een mooi duet met Iris DeMent

9. 500 miles away from home - Bobby Bare: we keren nog eens terug naar de sixties met deze countryballad

10. Horror head - Curve: ik kocht Döppelganger van Curve na het zien van de fantastische hoes met allemaal uit elkaar gehaalde poppen en hoorde kort erna deze single daaruit meermaals op Studio Brussel. Deze band kende zijn hoogdagen in het begin van de jaren negentig en hield ermee op in 2005, na vijf albums. Eigenlijk vind ik enkel Döppelganger echt de moeite

11. Lunacy - Swans: met The seer wisten Swans mijn enthousiasme voor de band een serieuze boost te geven. Dit nummer daaruit durft op onverwachte momenten wel eens in mijn hoofd te gaan zitten als een bizarre oorworm.

12. Movie (never made) - Silver Mt. ZionHe has left us alone but shafts of light sometimes grace the corners of our room is één van die geweldige ontdekkingen ooit in de bib van Gent (toen die nog niet in De Krook zat). Ik leende het enkel en alleen op basis van de intrigerende hoes, want van de band had ik nog nooit gehoord. Intussen hebben ze al heel wat uiteenlopende bandnamen versleten maar hun muziek wist me telkens te bekoren

13. Old town road - Lil Nas X: in de VS zette dit hiphop-countrynummer de hele country-scene op zijn kop, waar puristen uiteraard schande spraken van de manier waarop Lil Nas X hun (wit) genre "besmette" met een toch wel erg zwarte subcultuur

14. Alors on danse (Dubdogz remix) - Stromae: de eerste hit van Stromae, maar hier in een remix door Dubdogz, een Braziliaans electronica-duo

15. Baddadan - Chase & Status: toen drum 'n bass in de vroege jaren negentig langzaam populairder werd, ging ik met heel veel plezier naar d&b-fuiven. Dat deed ik nog steeds toen vanaf 2003 Chase & Status hun plek veroverden en intussen groeiden ze uit tot één van de populairste artiesten binnen het genre, waarvan ik zelfs vermoed dat ook mijn stiefdochters met volle overtuiging staan te dansen op hun muziek

16. Teachers - Daft Punk: op debuut Homework staat ook deze ode aan al hun helden. De broers Dewaele brachten in 2005 een eigen versie uit op basis van hetzelfde idee en vernoemde hún helden (terug te vinden op Nite versions

17. Weight off - Kaytranada & Badbadnotgood: ik reviewde vroeger voor het online magazine Indiestyle. Eén van de (voor de rest vooral persoonlijke en gezondheids-) redenen waarom ik op een bepaald moment stopte, was dat ik merkte dat ik de voeling wat verloor met de evoluties binnen de alternatieve muziek. Ik reviewde voornamelijk nog artiesten en genres die ik al kende en waagde me amper nog aan nieuwere stromingen en artiesten, al bleef ik wel volgen wat mijn collega's zoal recenseerden en af en toe beluisterde ik dat ook. En zo ontdekte ik o.m. Kaytranada en Badbadnotgood, die op  dit nummer samenwerken

18. Life is sweet (Daft Punk remix) - The Chemical Brothers: op de soundtrack van de film Nowhere vind je deze versie van Life is sweet, een herwerking van een vroege single (uit debuut Exit planet dust) die hier onherkenbaar is

19. All is love - Karen O & The Kids: ook deze song komt uit een soundtrack, namelijk die van Where the wild things are. Karen O kan je ook kennen als zangeres van Yeah Yeah Yeahs

20. Keep slipping away - A Place To Bury Strangers: we eindigen met shoegaze van deze groep uit New York, die ik in 2012 live zag in De Kreun (tegenwoordig Wilde Westen) in Kortrijk

Beluister hieronder de volledige playlist: 

31 december 2018

Twintig parels per maand: december 2018


Zoals gewoonlijk op het einde van het jaar, stel ik deze lijst samen met enkel nummers uit het voorbije jaar. Dat is ook in 2018 niet anders...
Dus als soundtrack bij uw oudejaarsfeestje, zal deze playlist niet misstaan:
  1. Paper cages - Franz Ferdinand: begin dit jaar verscheen Always ascending, best een goeie plaat van de Britten
  2. Ring of love - Gruppo Sportivo: de Nederlanders van Gruppo Sportivo lieten dit jaar ook nog eens van zich horen en dit is een leuk nummer uit hun plaat Great van dit jaar
  3. Sweet release - The Coral: The Coral kennen we natuurlijk allemaal van Dreaming of you maar de band is nog steeds actief
  4. Magic - Simple Minds: de nieuwste plaat van Simple Minds (uit begin dit jaar) begon met twee echt goeie songs vooraleer wat te verzanden. Dit is de opener
  5. This is America - Childish Gambino: heel wat controverse omtrent de video (en het geweld daarin) leverde Childish Gambino alvast een hit op
  6. Feel the love - Kid Cudi, Kanye West and Pusha T: tussen alle releases die in enkele weken uitkwamen waarin Kanye West had, zat ook Kids see ghosts, waaruit dit nummer komt
  7. Penthouse - Wiz Khalifa featuring Snoop Dogg: omdat mijn zoon tot halfweg dit jaar heel erg opliep met Wiz Khalifa, reviewde ik zijn plaat, die 22 songs bevatte maar helaas niet altijd even goed bleek. Deze samenwerking met Snoop Dogg is wel de moeite waard
  8. Cops shot the kid - Nas featuring Kanye West: en nog meer Kanye met deze feature bij Nas
  9. Strangers - Apo Li Kali featuring Bianka Rosa: de opener van de EP van Apo Li Kali klinkt lekker funky
  10. The soul searchers - Paul Weller: ook de modfather bracht dit jaar een nieuwe plaat uit, True meanings, waarvan dit de opener is
  11. Walking all day - Graham Coxon: sinds Graham Coxon uit Blur stapte, heeft hij al heel wat platen uitgebracht. Nu zat er weliswaar een periode van maar liefst zes jaar tussen, maar de soundtrack van The end of the f***ing world was het wachten wel waard
  12. Gallipoli - Beirut: en dit jaar was er eindelijk nog eens een interessante single van Beirut
  13. Suspirium - Thom Yorke: niet enkel Graham Coxon verzorgde een soundtrack, ook Thom Yorke van Radiohead deed dat, voor de film Suspiria. Ik vond nog niet echt de tijd om die soundtrack goed te beluisteren, maar deze song is alvast veelbelovend
  14. Lower your gun - Ho Bear: Ho Bear is de groep van Vincent Coomans die ik al ken van toen hij nog voor Indiestyle schreef en als J. Keens (Balloon Flight) optrad (zelfs één keer in mijn living). Ze brachten dit jaar hun debuut-EP uit en ik ging hen samen met mijn lief aanmoedigen bij de releaseshow in Gent
  15. Red letter - Claw Boys Claw: nog noorderburen die dit jaar opnieuw een mooie plaat uitbrachten
  16. Hey angel - Johnny Marr: de minst controversiële helft van The Smiths, Johnny Marr, zo leer ik via de blog Roen's Ranch, bracht een uitstekende plaat uit in 2018 en een snelle beluistering maakte me alvast warm voor dit liedje
  17. CatVMouse - Buffalo Tom: het was een blij weerzien met de band op Cactusfestival nadat ik al enthousiast was over hun plaat Quiet and peace. Daarbij grijpen ze soms terug naar hun vroegere sound maar bewijzen ze tevens dat ze ook geëvolueerd zijn
  18. Poor imitation of God - John Hiatt: Hiatt is een artiest die ik sinds hem ooit eens live zag op Rock Torhout wel altijd min of meer ben blijven volgen en die met de regelmaat van een klok (goeie) platen blijft uitbrengen
  19. Space cowboy - Kacey Musgraves: jammer dat Roen (zie hoger) zo laat op het jaar zijn eindejaarslijst publiceert, want ik ontdek er elk jaar weer fantastische platen waar ik nog niet eens van gehoord had van artiesten die ik absoluut niet ken(de). Eén van die ontdekkingen dit jaar is deze Kacey Musgraves
  20. Verdwenen vrienden - Frank Vander linden: de frontman van De Mens maakt af en toe eens een solo-album en om zijn hit Jeroen Brouwers schrijft een boek te citeren: "en hij doet dat goed". Ongetwijfeld valt ook u de gelijkenis op met The boxer van Simon en Garfunkel
Beluister hieronder de volledige playlist:

30 november 2018

Twintig parels per maand: november 2018


De winter lijkt nu echt ingetreden, met guur weer en (eindelijk) koudere temperaturen. Gezellig weer is dit dus om binnen te zitten met een kop warme chocomelk bij de hand en een goed boek op de schoot. En daar horen ook deze maand twintig pareltjes op muzikaal gebied bij:
  1. I do it all night - Ludacris: mijn jongste stiefdochter heeft ook de volwassenheid bereikt (in september al eigenlijk) en dit is een song die zij wellicht zou weten te smaken, net als ik (maar in tegenstelling tot haar moeder)
  2. It's like that - Run DMC: dit ken ik vooral van de remix die Jason Nevins ooit maakte, maar het origineel mag dan wel een pak trager klinken (en dus minder hyperkinetisch), het heeft zeker ook zijn charmes
  3. Queen to the pharaoh - Marianne: ik had het eerder deze maand over de geweldige compilatie Discophilia Belgica waar deze song ook op staat en hij is toch wel mijn favoriet van deze plaat
  4. Miss you - Discohen: Discohen is een project van (onder meer) Pim Van De Werken, een Nederlandse producer, die op Popular positions bekende songs covert alsof Leonard Cohen ze zingt. Deze Stones-cover is alvast een topper
  5. If I were a carpenter - Tim Hardin: tijd voor nog meer nostalgie met deze prachtige ballad gezongen door Tim Hardin
  6. Farm in the middle of nowhere - Buffy Sainte-Marie: deze zangeres mag deze maand zeker niet ontbreken met deze song uit 2015
  7. Lighting fires - Grant McLennan: de zanger van de Australische band The Go-Betweens maakte ook enkele mooie soloplaten, waaronder Fireboy uit 1993, waarvan dit de opener is
  8. Heavenly pop hit - The Chills: onlangs hoorde ik dit prachtig popliedje uit Nieuw-Zeeland nog eens terug en ik vond dat het deze maand niet mocht ontbreken in mijn selectie
  9. Lucky clover - Portland: dit is een Belgische band en dit is hun prachtsingle die ze net uitbrachten
  10. Songwriters on the run - Robert Forster: best wel een grappig titel voor dit liedje van Robert Forster, ook een ex-bandlid van The Go-Betweens trouwens
  11. Return to yesterday - The Lilac Time: dit meer up-tempo nummer zorgt voor wat meer swing en let vooral ook op de mooie zang
  12. The motorcycle song - Arlo Guthrie: Arlo is de zoon van Woody Guthrie, die vooral bekend werd met de song Alice's restaurant, een "talking blues" die zo'n 19 minuten duurt maar live vaak nog veel langer uitgesponnen werd. Deze song staat op dezelfde, gelijknamige LP
  13. Working in the coalmine - Lee Dorsey: prachtige soul van lang voor ik geboren ben
  14. Dreams - The Electric Peanut Butter Company: tijd voor wat psychedelica
  15. Vita voom - Ozric Tentacles: en als we psychedelisch loos willen gaan, doen we dat helemaal met de geschifte bende van Ozric Tentacles
  16. The watcher - Hawkwind featuring Eric Clapton: ook Hawkwind mag niet ontbreken en ik koos voor een song die ze dit jaar samen met Eric Clapton uitbrachten
  17. The nine lifeless daughters of the sun - Nektar: en hiermee keren we terug naar 1972, naar het kruispunt van psychedelica en prog-rock
  18. To hell with good intentions - Mclusky: en na al die "moeilijke" muziek mag het nu wat meer rechttoe-rechtaan met de post-hardcore van Mclusky
  19. The year before the year 2000 - Les Savy Fav: in 2007 bracht Les Savy Fav het album Let's stay friends uit, voor mij nog steeds hun beste plaat. Daaruit koos ik voor deze song
  20. Me and Mia - Ted Leo And The Pharmacists: nog een leuk up-tempo nummertje om mee te eindigen
Beluister hieronder de volledige playlist:

31 oktober 2018

Twintig parels per maand: oktober 2018


Omdat de kou ons dit jaar wel heel plots overviel (eerst duurt de zomer tot eind oktober en dan is er ineens bijna vrieskou en smeltende sneeuw), gaan we ons -zoals altijd op het einde van de maand- verwarmen aan de door mij gekozen twintig parels. Dit zijn ze:
  1. Zion's blood - Lee "Scratch" Perry: we starten met wat dub van de grootmeester zelve
  2. Keep their heads ringin' - Dr. Dre: Dr. Dre is dan weer de grootmeester van de westcoast hiphop. Lekker relaxt dit nummer
  3. Where the hood at - DMX: nog meer vroege hiphop, lekker opzwepend
  4. For heavens sake - Wu-Tang Clan: maar dit is toch de band die de hoogste toppen scheert, het collectief met zoveel getalenteerde mensen dat elk van hen al een discografie heeft om fier op te zijn...
  5. Bonfire - Knife Party: Knife Party leerde ik eerder deze maand kennen van hun bijdrage aan het nieuwe album van Tom Morello en uit hun eigen oeuvre is deze met dub doorspekte song zeker de moeite waard
  6. Smoke bomb - Datsik featuring Snoop Dogg: dit huwelijk tussen hiphop en dubstep klinkt dan weer erg geslaagd
  7. Make it bun dem - Skrillex featuring Damian Marley: dubstep past ook goed samen met reggae, zo blijkt
  8. 20th century boy - T-Rex: een beetje bruusk, wellicht, deze overgang naar een rockklassieker uit de jaren zeventig
  9. Well did you evah! - Iggy Pop and Debbie Harry: dit liedje ken ik uit de compilatie Red, hot + blue met covers van door Cole Porter geschreven nummers en het kon me toen al meteen bekoren
  10. I let love in - Nick Cave And The Bad Seeds: uiteraard hou ik van zowat alles wat Nick Cave ooit maakte, maar wat ik zo geniaal vind in deze song is die ene (halve) zin: "Despair and deception, love's ugly twins"
  11. When the generals talk - Midnight Oil: ooit vond ik in de bib, ten tijde van hun doorbraaksingle Beds are burning, een oudere plaat van Midnight Oil. Ik leende ze uit en er bleken best ook wel interessante songs op te staan. Dit is de opener van dat album, Red sails in the sunset, een plaat die ook jouw oor waard is
  12. Great southern land - Icehouse: ook deze, minder bekende, Australische band verdient het om af en toe uit de vergetelheid opgevist te worden
  13. Boys in town - Divinyls: met I touch myself hadden ze een dikke hit te pakken maar ook dit nummer is een heel aangename song, met dat typische jaren tachtig geluid
  14. Opus 21 - Dustin O'Halloran: op Piano solos vol. 2, de plaat waarmee ik Dustin O'Halloran leerde kennen, brengt de Amerikaan elf prachtige songs met enkel piano. Dat klinkt misschien wat saai maar is het allerminst
  15. Iconography - Max Richter: sinds enkele jaren is Max Richter toegevoegd aan mijn lijstje favoriete hedendaagse componisten
  16. Mama (nowo homme hon) - Flip Kowlier: ik plaatste nog maar pas een retro review van zijn solodebuut (Ocharme ik) maar wou jullie dit vrolijk deuntje toch ook niet onthouden
  17. Owl - She Keeps Bees: toevallig stootte ik op dit toffe duo uit New York dat blues rock brengt
  18. Sometimes - My Bloody Valentine: My Bloody Valentine zijn dan weer één van de pioniers van de shoegaze
  19. Let me get there - Hope Sandoval And The Warm Inventions featuring Kurt Vile: deze samenwerking leidt tot een warme song, ideaal om te koesteren in deze koude dagen
  20. Stairs - Emily Jane White: ten slotte breng ik graag Emily Jane White nog eens ten tonele, wiens plaat Victorian America, me tot op vandaag weer helemaal in zijn ban krijgt bij elke beluistering
Geniet hieronder van de volledige playlist:

30 september 2018

Twintig parels per maand: september 2018


Het schooljaar is al een maand bezig en iedereen zit zo een beetje in zijn of haar routine en dus is het tijd om weer onze maandelijkse lijst parels boven te halen. Geniet er ook deze maand weer van:
  1. We're from Barcelona - I'm From Barcelona: ongelooflijk dat dit vrolijk liedje al 12 jaar oud is. Het blijft zo'n song waar iedereen blij van wordt
  2. Home - Edward Sharpe And The Magnetic Zeros: ook dit nummer heeft dat effect, zeker met het gefluit erin
  3. Oh Mandy - The Spinto Band: er is geen enkele andere song van The Spinto Band die ik me nog kan herinneren, maar dit singletje is me altijd bijgebleven
  4. The ancient commonsense of things - Bishop Allen: deze band zag ik ooit eens live in de Vooruit en hun heerlijk popgeluid kan mij nog steeds met vreugde vervullen
  5. Kid gloves - Voxtrot: in 2007 leerde ik via het huidige Pinguinradio.nl heel wat leuke bands kennen waaronder dit Voxtrot
  6. Detour - Cindy Lauper featuring Emmylou Harris: hoewel ze bekend werd met Girls just wanna have fun en True colours, is Cindy Lauper een zangeres met een prachtstem die een heel gevarieerd oeuvre heeft. Dit countryliedje samen met Emmylou Harris mag daar een eerste bewijs van zijn
  7. Back into your world - Son Volt: van country naar alt.country is slechts een kleine stap
  8. Batdance - Prince: eindelijk is de back catalogue van Prince ook beschikbaar op Spotify en als eerste keuze daaruit ga ik voor de song die hij knutselde uit zijn hele soundtrack voor de Batman-film van Tim Burton, met die geweldige samples van Jack Nicholson en de andere acteurs
  9. Good times - Chic: een classic met die fijne baslijn van Nile Rodgers
  10. For the love of money - The O'Jays: ik kende de versie al van Troop And Levert uit de soundtrack van New Jack City maar het origineel is nog mooier
  11. Grown up - Danny Brown: dit zes jaar oude hiphopnummer drijft op een geweldige sample. Wie weet uit welke song die komt, mag het me altijd laten weten...
  12. New phone, who dis? - Flatbush Zombies: toevallig stootte ik op dit
  13. Bertha Butt boogie - The Jimmy Castor Bunch: nog een beetje goeie funk op de haard gooien om de temperatuur de hoogte in te krijgen
  14. Spanish harlem - Ben E. King: deze song ken je vast ook in andere versies, maar luister toch maar eens naar die loepzuivere stem
  15. Do you love me - The Contours: geweldige rock 'n roll, bekend uit de de film Dirty dancing, en nog steeds een lied om helemaal loos op te gaan
  16. Get behind the mule - John Hammond: dit kende ik dankzij de versie van Tom Waits op Mule variations maar ik ben toch wel blij dat ik deze vertolking door John Hammond heb leren kennen
  17. Baltimore whores - Gavin Friday: Rogue's gallery is een prachtige collectie piraten- en zeemansliederen, gezongen door heel wat grote en goeie namen, waaronder deze Gavin Friday
  18. Oh yeah! - Roxy Music: ik had natuurlijk voor één van de nog grotere hits van Roxy Music kunnen gaan, maar ik denk dat ik dit persoonlijk hun beste liedje vind
  19. I don't think of her - Bob Neuwirth: ooit leende ik per toeval eens een album van deze man uit in de bib en het beviel me wel. Ik deel hem graag even met jullie
  20. Lighten up Morrissey - Sparks: tot slot nog iets om mijn lief te laten lachen. Ze hoort The Smiths absoluut niet graag en vindt Morrissey een aansteller, dus als er eens gelachen wordt met hem, zal ze dat zeker niet erg vinden
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:


31 augustus 2018

Twintig parels per maand: augustus 2018


De zomervakantie is ten einde en om de tranen te bedwingen, nemen we er afscheid van met deze twintig parels:
  1. I can't stand the rain - Ann Peebles: velen kennen deze song van Tina Turner, maar dit origineel vind ik eigenlijk stukken mooier
  2. Love don't grow on a love tree - Betty Wright: deze maand overleed Aretha Franklin, de queen of soul. Ik had uiteraard voor één van haar nummers kunnen kiezen (en zal dat ongetwijfeld één van de komende maanden doen), maar dit keer ging ik voor dit lied, dat me aan haar doet denken
  3. Stuck in the middle with you - Stealers Wheel: voor altijd verbonden met de beroemde "oor"-scène uit Reservoir dogs van Quentin Tarantino
  4. (Fly away) Little paraquayo - George Baker Selection: Little green bag had een logische keuze geweest omdat dat ook door Quentin Tarantino is gebruikt in een film, maar ik heb eens gekozen voor iets anders van George Baker. Die keuze is overigens niet zo makkelijk want de meeste van zijn songs zijn eigenlijk niet aan te horen
  5. We verschillen niet - Ramses Shaffy en Liesbeth List: enkele dagen geleden luisterde ik op Spotify haast toevallig naar het album Samen van dit duo en het openingsnummer vooral kon me wel bekoren
  6. Dikkertje Dap - Herman Van Veen: tussen al zijn filosofische liedjes voor volwassenen door, waarin ik hem soms nogal wollig belerend vind, maakt Herman Van Veen af en toe ook songs voor kinderen (zoals voor Alfred Jodocus Kwak) en hier maakt hij een leuk liedje op tekst van Annie M.G. Schmidt
  7. My love - Birds That Change Colour: het had van The Beatles kunnen zijn maar dit is Belgisch, jongens!
  8. She is beyond good and evil - The Pop Group: ooit kon ik eens een plaat van The Pop Group op de kop tikken en ik herinnerde me toen gelukkig nog dat ik ergens gelezen had over hoe goed die wel waren. Ik heb het me nooit beklaagd
  9. The model - Big Black: The model van Kraftwerk is natuurlijk een iconische song uit de jaren tachtig en soms stuit een mens al eens op een interessante cover, zoals deze van de de noise rock formatie Big Black, die Steve Albini tot lid mocht rekenen
  10. Dude incredible - Shellac: nog meer Steve Albini met deze band waarin hij speelt (ik geloof dat ze deze zomer nog ergens op een festival speelden in ons land)
  11. Valid without photo - Sofa Surfers: tijd voor iets rustiger maar wel met een mooie boodschap
  12. Stiff jazz - Dzihan and Kamien: nu toch wat opgeschoven zijn richting lounge en laid-back dance, kan dit jazzy nummer er ook wel bij
  13. The last of the red hot brethren - Fila Brazillia: voeg er ook nog een scheutje Braziliaanse ritmes aan toe en je krijgt dit
  14. Sinnerman (Felix Da Housecat's heavenly house mix) - Nina Simone: meestal vind ik dat je van iconen en hun fantastische songs eigenlijk best afblijft met je dance-pollen, maar hier maak ik toch graag een uitzondering voor
  15. Pata pata - Miriam Makeba: één van de bekendste Afrikaanse liedjes van toen ik klein was nog eens bovengehaald
  16. Mbaye - Baaba Maal: dit is ook swingende Afrikaanse muziek waar ik jullie graag kennis mee laat maken
  17. Seek and destroy - Metallica: onlangs nog eens beluisterd en deze song steekt er tussen hun werk toch ook boven uit en het is eens niet iets van The black album (dat mag ook wel eens hé)
  18. K.I.N.G. - Satyricon: een verrassend melodieus metalnummer mag hier ook niet ontbreken
  19. Addicted to you - Alec Empire: Alec Empire ken ik vooral van Atari Teenage Riot, de meest bizarre en harde drum 'n bass die me bekend is, maar hij maakte ook dit indrukwekkend nummer
  20. Radio Babylon - Meat Beat Manifesto: Boney M kan ik maar heel heel matig verdragen maar deze sample van hun Rivers of Babylon valt wel best te pruimen dankzij de song die Meat Beat Manifesto eromheen bouwt
Geniet hieronder van de volledige luisterlijst:

30 juni 2018

Twintig parels per maand: juni 2018


Intussen is het volop zomer, dat hebben we al gemerkt aan de temperaturen. En voor wie wil, is er nu ook weer de maandelijke lijst van twintig parels, die je kan opzetten tijdens een barbecue of gewoon als je ligt te luieren in je zetel of tuin...
  1. Bad reputation - Freedy Johnston: we starten met dit poppareltje van Freedy Johnston, een begenadigd singer-songwriter uit Kansas wiens albums me eigenlijk nooit tegenvallen
  2. Dyslexic heart - Paul Westerberg: ooit was Paul Westerberg de zanger van The Replacements, maar ik leerde hem eigenlijk kennen via wat solowerk, waaronder een bijdrage aan de soundtrack van Singles, zowat dé grungefilm waarop ook Screaming Trees te horen waren. En toen bleek hij ook de man te zijn van dit leuk singletje...
  3. Are you drinkin' with me Jesus - Jello Biafra with Mojo Nixon: uit de Amerikaanse punkscene duikt Jello Biafra op, de frontman van de legendarische Dead Kennedys. Hier werkte hij samen met Mojo Nixon, op het album Prairie home invasion, een nogal bijzondere "country"-plaat
  4. It's hard to be a saint in the city - Bruce Springsteen: momenteel lees ik de biografie Born to run van Bruce Springsteen en dus wou ik jullie hem niet onthouden in deze selectie
  5. Walk this way - Run DMC with Aerosmith: dit is nog steeds één van de old school hiphopklassiekers uit mijn jeugd die ik nooit moe word
  6. Feel the love - Kid Cudi, Kanye West and Pusha T: Kanye bleek heel productief de laatste maanden, met nu zowat wekelijks een release waarbij hij betrokken is, tot gevolg. Dit komt uit Kids see ghosts van Kid Cudi
  7. Play with fire - Rolling Stones: iets minder bekend dan hun grootste hits, maar één van mijn favoriete oude(re) nummers van The Stones
  8. I looked away - Derek And The Dominos: Eric Clapton maakte met deze groep natuurlijk Layla, maar er zijn nog meer pareltjes te ontdekken in hun oeuvre
  9. Moonshake - Can: de krautrockers van Can blinken vaak uit in ellenlange songs, maar ik hou meer van de gevatheid van kortere nummers zoals dit, dat terug te vinden is op het album Future days uit 1973
  10. I'm in world of trouble - The Sweet Things: deze soulsong van het trio uit Washington dat slechts enkele platen uitbracht, weet de luisteraar gelukkig meteen te raken
  11. Oh pretty woman - Gary Moore: het was een nogal bruuske carrièreswitch die toenmalig metalzanger Gary Moore (Skid Row, Thin Lizzy) maakte toen hij in 1990 ineens koos voor de blues op Still got the blues. Dat hij een potje gitaar kan spelen, dat bewees hij ten overvloede op deze single, die in mijn collectie 45-toerenplaatjes af en toe eens gevist wordt om nog eens op te leggen
  12. Since you asked kindly - BadBadNotGood: we maken zelf ook even een ommezwaai, muzikaal gezien, met dit nummer van BadBadNotGood uit hun plaat III uit 2014
  13. Don't say no - Shlohmo featuring How To Dress Well: laat je meedrijven op de flow
  14. Dark parts - Perfume Genius: onder de naam Perfume Genius maakt Mike Hadreas hele mooie, gevoelige, emotionele muziek over de liefde en hoe die (zeker voor niet-hetero's) vaak lastig en pijnlijk kan zijn
  15. She's still suffering - Cass McCombs: een artiest waar ik veel te weinig naar luister, maar waarvan ik telkens versteld sta als ik het eens doe, is Cass McCombs. Zijn wat ijle stem kan wellicht niet iedereen bekoren, maar zijn songs hopelijk wel
  16. Ride with me - The Lemonheads: net voor ze bekend zouden worden, brachten The Lemonheads het album Lovey uit (in 1990) en dat is ook best de moeite waard
  17. Yr reign - Come: naar aanleiding van de heruitgave van hun album Eleven:eleven (dat twintig jaar oud was), zag ik samen met mijn lief en een bevriende muzikant Come in Amsterdam optreden. Het was een avond vol nostalgie waarop de helft van de zaal leek vol te staan met mensen die ik een beetje kende uit de Gentse muziekscene. Chris Brokaw had ik al eens live gezien in een huiskamer en later zou ik me ook meer verdiepen in de solocarrière van Thalia Zedek, maar het drietal toonde die avond toch vooral waarom het trio zoveel meer is dan de som van de drie afzonderlijke muzikanten
  18. For all the cows - Foo Fighters: in 1995 kon ik me nooit inbeelden dat deze band van Dave Grohl van Nirvana, na de zelfmoord van Kurt Cobain dienst poging om dan maar zelf verder muzikaal zijn weg te vervolgen, zo succesvol zou worden. Ik heb het titelloze debuut op vinyl en soms vind ik dit stiekem eigenlijk nog steeds hun beste plaat...
  19. The day the world went away - Nine Inch Nails: Trent Reznor en zijn band hebben een nieuwe plaat uit, maar ik grijp voor deze selectie graag nog eens terug naar iets uit The fragile, een plaat die toch ook al weer dateert van 1999
  20. The humbling river - Puscifer: afsluiten doe ik deze maand met Puscifer, een supergroep met Maynard James Keenan (van Tool) en een keure aan steeds wisselende gastmuzikanten
Geniet van de volledige afspeellijst:


31 mei 2018

Twintig parels per maand: mei 2018


Mei laten we ook achter ons, maar uiteraard niet zonder nog eerst kwistig twintig muzikale parels rond te strooien. Geniet van de keuze van deze maand:
  1. Humble (Skrillex remix) - Kendrick Lamar: Humble is op zich al een geweldig nummer en deze remix door Skrillex is anders maar zeker niet minder goed
  2. Clique - Kanye West, Jay-Z and Big Sean: nog meer hiphopgrootheden met Kanye en Jay-Z
  3. Biology 101 - Kool Keith and Sir Menelik: beetje meer old school, deze song van Kool Keith
  4. Blue flowers - Dr. Octagon: één van de singles op de debuutplaat van Dr. Octagon, eigenlijk een alter ego voor Kool Keith, die ik in diverse versies (met meerdere remixen) heb op vinyl
  5. Master hunter - Laura Marling: dit staat op Once I was an eagle, voor mij nog steeds het beste album dat Laura Marling al uitbracht
  6. The future - The Van Jets: deze Oostendse band heeft al ettelijke goeie singles losgelaten op de wereld, dus er één uitkiezen is niet zo makkelijk
  7. Ballad of pure thought - Millionaire: en wat dan te denken van deze Limburgse band, die hoge toppen scheert, vaak met ruige nummers, maar hier eens met een wat meer ingetogen song 
  8. Give something - The Soft Moon: op Sacred Bones Records verschijnen heel vaak heel goeie releases, waaronder Criminal van The Soft Moon, dat nog dit jaar uitkwam. Ik koos voor dit nummer
  9. Metal - Suuns and Jerusalem In My Heart: één van de meest interessante muzikale samenwerkingen van de afgelopen jaren was die tussen Suuns en Jerusalem In My Heart, die in 2015 een titelloze plaat uitbrachten
  10. Cigarette - Marika Hackman: in de bib ontdekte ik vorige keer I'm not your man, een album uit 2017 van Marika Hackman, die me voordien onbekend was. De plaat bevat heel wat mooie lusiterliedjes, waaronder dus dit
  11. Janitor of lunacy - Nico: Nico zal voor iedereen vooral bekend blijven van haar samenwerking met The Velvet Underground en Andy Warhol, die resulteerde in de beroemde plaat met de banaan op de hoes. Haar solo-werk is vaak bevreemdend, onder meer door haar onaardse, wat afstandelijke stem. Toch bewees ze op meer dan één plaat dat ze songs kan schrijven en vertolken die een heel eigen universum creëren
  12. Working class hero - Marianne Faithfull: deze zangeres werd vooral bekend door haar connectie met de Rolling Stones, maar vooral op Broken English laat ze haar talent horen, met die doorrookte stem die haar zo herkenbaar maakt. Hier covert ze John Lennon
  13. Matty Groves - Fairport Convention: deze song ontstond al in de 17e eeuw en vertelt het verhaal van een affaire tussen een man en een vrouw die eindigt wanneer haar echtgenoot het bedrog ontdekt en hen beiden vermoordt. Onder de muzikanten die een versie opnamen, vinden we namen terug als Joan Baez, John Wesley Harding, Kadril, James Yorkston, Alela Diane, Tom Waits, Johnny Logan en dus ook deze Fairport Convention
  14. How much are they? - Holger Czukay: een bekende song van een muzikant die vooral het experiment opzocht
  15. La bomba (Stop apartheid world-wide) - Neu!: ook krautrockcoryfeeën Neu! schuwen dat experiment niet en doen hier iets vreemds maar moois met La bamba
  16. Kyrie - Popol Vuh: ook deze band wist in de jaren zeventig ook al uit een heel alternatief vaatje te tappen
  17. Drunken sailor - Ferre Grignard: in het decennium ervoor toonde Ferre Grignard dat je als Belg ook internationaal geroemde muziek kon maken, natuurlijk met Ring, ring, I've got to sing maar ook met dit nummer
  18. Unicorns - June Tabor and Martin Simpson: op een plaat met de lelijkste laarzen die ik ooit op een platenhoes zag, zingen June Tabor en Martin Simpson dit liedje dat ik zou opdragen aan mijn dochter als er ook maar een minieme kans bestond dat ze mijn blog leest, maar helaas...
  19. On reflection - Herbert: onlangs sprak ik een collega nog over Herbert, die platen maakt vanuit een auditief thema (One pig is met samples van één varken en Bodily functions, waarop dit nummer terug te vinden is, bevat enkel gesamplede geluiden van een menselijk lichaam)
  20. I got werk - Moodymann: eindigen doen we deze maand met deze funky song van Moodymann
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

30 april 2018

Twintig parels per maand: april 2018


Nadat we eindelijk ook al eens geproefd hebben van de zomer, is het op het einde van de maand ook tijd om deze twintig parels te savoureren:
  1. Innuendo - Queen: al in 1991, toen Queen dit nummer (en de gelijknamige plaat) uitbracht, was ik onder de indruk van de epische opbouw van deze song. Voeg daar ook nog eens de ste van Freddy Mercury aan toe en je krijgt een song die de bombast net genoeg in toom houdt
  2. Learning to fly - Pink Floyd: MTV had de kwalijke gewoonte (nu ja, hun tegenwoordige programma's zijn een stuk kwalijker natuurlijk en hebben amper nog iets met muziek te maken) om sommige clips echt ontzettend vaak uit te zenden en dan bedoel ik niet de meest actuele songs want dat was al bij al normaal en te verwachten, maar sommige liedjes leken tot hun all-time favorieten te behoren. Deze van Pink Floyd hoorde daar ook duidelijk bij...
  3. Hope of deliverance - Paul McCartney: de ex-Beatle had met deze song in 1993 een kleine hit te pakken
  4. Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival: het was pas toen ik Blue moon swamp van John Fogerty leerde kennen, dat ik terug begon te grijpen naar het werk dat hij met Creedence Clearwater Revival gemaakt had. Dit is natuurlijk één van hun grootste hits
  5. Honest with me - Bob Dylan: rond de eeuwwisseling slaagde Bob Dylan er opnieuw in grootse platen af te leveren, waaronder Love and theft waarop je dit nummer kan terugvinden
  6. God's monkey - David Sylvian en Robert Fripp: het was dankzij de broer van mijn toenmalig lief dat ik zowel David Sylvian (Japan) als Robert Fripp (King Crimson) leerde kennen en wel met hun samenwerking, waaronder deze prachtsong
  7. Thirteen silver dollars - Colter Wall: door over deze Canadese country-ster te lezen in The New Yorker, ging ik zijn discografie wat uitpluizen en stoot onder meer op dit mooi nummer
  8. Front row - Melanie Dekker: deze Amerikaanse met Nederlandse roots heeft net een nieuwe plaat uit (Secret spot) en dit is mijn persoonlijke favoriet
  9. Ring of love - Gruppo Sportivo: deze band komt daadwerkelijk uit Nederland en maakt pretentieloze pop waarmee ze zelden potten gebroken hebben maar elk van hun platen is toch wel de moeite waard
  10. Ice cream - New Young Pony Club: een heel toepasselijke song voor het zomerse weer dat al hadden
  11. Marina gasolina - Bonde Do Role: een beetje gelijkaardig klinkt deze Braziliaanse band die ik ooit live op Pukkelpop zag
  12. Let's make love and listen to Death From Above - CSS: CSS staat voor Cansei De Ser Sexy en dat klinkt ongelooflijk intrigerend. Het is een band uit dezelfde scene die ook Bonde Do Role voortbracht (ze waren zelfs bij elkaar platen betrokken) en Death From Above 1979 slaagt erin om net als Daft Punk (in een song van LCD Soundsystem) deel van een songtitel te worden
  13. Flying high - Far Out Monster Disco Orchestra: we blijven in Brazilië als is de muziek hier wel een beetje anders. Het staat op hun dit jaar verschenen album Black sun
  14. You can do it - Al Hudson and The Partners: een echte discohit mag dan ook niet ontbreken
  15. Dreamphone - Peach Kelli Pop: deze maand in mijn zoektocht naar albums waarover ik las, toevallig ook op dit gestoten, dreampop die een beetje doet denken aan de bands op het 4AD-label
  16. Stop moving to Florida - Melvins: ook de Melvins hebben een nieuwe plaat uit, Pinkus abortion technician, en daarop deze song die twijfelt tussen hedendaagse rock en eighties hairmetal
  17. Ono soul - Thurston Moore: ik verwees er al eens naar eerder deze maand in mijn retro review van Dirty van Sonic Youth, en hier is ie dan
  18. Outside your love - Glass Gang: deze band mengt shoegaze met eighties synths, althans volgens The New Yorker, dat me op weg zette om hen te ontdekken
  19. Die Dinge des Lebens - To Rococo Rot: we maken het eerst even wat rustig met To Rococo Rot om zo meteen nog eens wat harder te gaan, vooral met de bassen dan...
  20. Human future - Ram Trilogy: want hier is dus nog een streepje drum 'n bass zoals ik die graag heb
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

31 maart 2018

Twintig parels per maand: maart 2018


Haast onmerkbaar zijn we uit de winter de lente ingegleden. Merkbaar aan het weer is het niet meteen of je het kan merken aan de selectie van twintig parels, laat ik aan uw oordeel over:
  1. Bullets - Tunng: we proberen alvast met deze opener van onze afspeellijst, een vrolijk deuntje dat helemaal tussen de plooien der vergetelheid geraakte
  2. It's the end of the world as we know it (and I feel fine) - R.E.M.: een klassieker die het nog elke keer doet voor mij
  3. Vertigo (Do the demolition) - Duran Duran: in 1986 was ik fan geworden van Duran Duran (na het uitlenen van meerdere cassettes van een klasgenoot). Net toen brachten ze Notorious uit, een plaat waarvan ik eigenlijk niet goed wist wat ervan te denken. Het is zeker niet hun beste werk, al kan ik sommige nummers die ik toen nog niet begreep, nu wel beter smaken, zoals deze song
  4. Don't go - Yazoo: nog zo'n liedje waar ik lang niet mee wist wat ik ermee aan moest. Vond ik dit nu goed of net niet? Tegenwoordig haal ik mijn schouders op en geniet van vooral van de nostalgie, als het eens opduikt in een intro-kwis met mijn lief
  5. I wanna be a Kennedy - U96: uit het album Das Boot met een heel duidelijke sample van Visage en dan af en toe harde techno: eigenlijk toch wel een heel bijzonder nummer
  6. At close range - Bodega Bamz: deze hiphoppers heb ik leren kennen via een vermelding in The New Yorker en deze song is echt wel de moeite waard
  7. Heard 'em say - Kanye West with Adam Levine: sinds ik Yeezus eens aan kortingsprijs kocht, heb ik het werk van Kanye heel erg leren waarderen, dus hij mag niet ontbreken
  8. Legend - Snoop Dogg: ook die andere grootheid van het genre, Snoop Dogg, verdient alweer een plaats met dit nummer uit 2016
  9. Get that dough - Beanie Sigel: ik heb beide Lyricist lounge-compilaties en op de 2e vind je deze aanstekelijke song
  10. We dem boys - Wiz Khalifa: de favoriete rapper van mijn zoon en dit vind ik zelf (totnogtoe, want ik heb zeker nog niet alles van de man beluisterd) zijn beste nummer
  11. Have visa no have rice - The Cambodian Space Project: bij een Facebook-vriendin zag ik deze band plots verschijnen en benieuwd beluisterde ik ook eens hun muziek. Ik versta (uiteraard) geen bal van wat ze zingen, maar hun punk rockt als de beesten
  12. Hoodoo voodoo doll - The Brian Setzer Orchestra: dat is ook het minste wat je van de rockabilly van The Brian Setzer Orchestra kan zeggen
  13. Gone, gone, gone - Carl Perkins: en als we het over rock hebben, laten we er de roll dan ook maar bijhalen met deze grote meneer van het vroege rock 'n roll-tijdperk
  14. Can't hardly stand it - Charlie Feathers: en met deze gaan we zelfs terug naar de jaren vijftig van de vorige eeuw
  15. Reversed boogie - The Spotnicks: gewoon op basis van de hoes kocht ik onlangs op een rommelmarkt een Best of van The Spotnicks. Jammer dat de kwaliteit van de plaat maar matig is, maar gelukkig vond ik online ook nog heel wat muziek van deze band
  16. Son of rumble - Link Wray: hoewel hij al in 2005 stierf, verscheen vorig jaar nog deze single van deze surfheld
  17. I wanna be your dog - The Stooges: een regelrechte klassieker uit 1969 die héél luid uit je boxen mag spatten
  18. Drunk drivers/killer whales - Car Seat Headrest: twee jaar geleden maakten we kennis met deze band dankzij onder meer deze prachtige single. Ik kreeg via een vriend de kans hen live te zien maar moest jammer genoeg weigeren wegens andere plannen (of ziekte, ik weet het niet goed meer). Daar heb ik al spijt van gehad...
  19. Road head - Japanese Breakfast: die ijle stem van de zangeres van Japanese Breakfast doet mij vol nostalgie terugdenken aan sommige bands uit de jaren negentig, waaronder het Nederlandse Bettie Serveert
  20. Depths (Pt. I) - Yumi Zouma: afsluiten doe ik deze maand met dit vrolijke, aanstekelijke nummer van Yumi Zouma
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

28 februari 2018

Twintig parels per maand: februari 2018



Ook een korte maand verdient zijn twintig parels aan het eind dus veel woorden ga ik er hier niet meer aan vuilmaken, dat doe ik wel bij de uitleg bij de gekozen songs:
  1. Le feu - IAM: beginnen doe ik dit keer met Franse hiphop en dan nog wel uit 1993. Er zit zelfs een kleine verwijzing in naar die andere Franse grootheid in het genre toentertijd, MC Solaar
  2. A to G - Blackalicious: het album NIA van Blackalicious heb ik op vinyl. Het is een plaat die ik niet zo vaak opleg, maar die toch echt wel enkele goeie songs bevat, waaronder dit
  3. The seed (2.0) - The Roots: deze zal bekend in de oren klinken, het was dan ook hun grootste hit
  4. Ms. Jackson - Outkast: nog een hiphopper die een grote hit scoorde (met Hey ya!). Hij heeft nog wel meer moois op zijn naam staan, ook dit nummer kende behoorlijk wat succes
  5. Tell everybody I know - Keb' Mo': zijn titelloos debuut uit 1994 is zo'n plaat die ik wel eens durf te vergeten en dat is jammer want deze jonge bluesmuzikant had toen een hele mooie toekomst voor de boeg met zo'n wonderbaarlijk debuut
  6. I can't make you love me - Bonnie Raitt: ooit zag ik haar live op Rock Torhout en dit is nog steeds volgens mij haar mooiste song
  7. Blues after hours - Pee Wee Crayton: dan is het nu tijd voor een onbekende bluesmuzikant die toch echt wel heel mooie dingen nagelaten heeft. Hij stierf in 1985 op 71-jarige leeftijd. Het loont zeker de moeite zijn discografie eens wat nader uit te pluizen
  8. We just found out she died - Mary Lattimore: het was via de link bij een Facebookvriend dat ik deze dame leerde kennen. Haar muziek is betoverend prachtig. Soms neemt ze echt heel erg de tijd om haar song op te bouwen, dit is een voor haar doen wat kort nummer (4'29") maar niet minder mooi
  9. Ohio - Damien Jurado: een muzikant die ik al live aan het werk zag en die je, als je de kans krijgt, zeker ook eens moet zien en horen optreden, is Damien Jurado. Zijn karakterkop intrigeert en hij dwingt met zijn ogen af dat je goed luistert naar de teksten die hij zingt en dat is maar goed ook, want dan hoor je heel goed waarover Ohio gaat
  10. Condition white - Great Lake Swimmers: deze band uit Canada rond Tony Dekker (niet te verwarren met de reggae-legende Desmond Dekker) heeft enkele meer dan verdienstelijke platen uit en ik hoop dat dit liedje je warm maakt om die (eindelijk) eens te beluisteren
  11. Ride on, Molina - Rivulets: prachtig eerbetoon uit 2014 aan de een jaar eerder gestorven Jason Molina
  12. Roll on babe - Vetiver: Vetiver is een band die met soms wat kitscherig aandoende songs toch heel mooie muziek maakt en de jaren zeventig oproept zonder ooit aan de verkeerde kant van de grens tussen emotie en sentiment te belanden
  13. El pico - Ratatat: het titelloze album uit 2004 is nog steeds erg leuk om op te leggen en klinkt amper gedateerd
  14. Window shades - U.S. Girls: U.S. Girls heeft net een nieuwe plaat uit maar dit komt uit Half free uit 2015
  15. Wear my bikini - Jimi Tenor: te vinden op een verzamelaar van het Warp-label en altijd een leuk tussendoortje
  16. Waking up - Kero Kero Bonito: Kero Kero Bonito maakte dit de opener van haar plaat Bonito generation 2 jaar geleden. Er schijnt net een nieuwe EP uit te zijn van deze Britse band, die eigenlijk klinkt alsof ze gewoon uit Japan komen
  17. Black pepper - Hyph11e: vorig jaar debuteerde deze bijzondere band uit Shanghai met Vanishing cinemas, ze zijn zeker een beluistering waard
  18. I fought the law - The Clash: ooit coverde Mano Negra dit op Rock Torhout en ik ging toen op zoek van wie het origineel was. Dat bleek overigens niet van deze The Clash te zijn, maar van Bobby Fuller en al uit 1964
  19. 2 kool 2 be 4-gotten - Lucinda Williams: Car wheels on a gravel road is zonder twijfel de beste plaat die deze zangeres ooit maakte en ze is van erg hoge kwaliteit
  20. Skinny legs - Lyle Lovett: eindigen doen we met dit rustige nummer van Lyle Lovett uit 1994. Hij lijkt zo weggelopen uit Twin peaks als je hem ziet, maar als je hem hoort, hoor je van het beste wat country te bieden heeft
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

31 januari 2018

Twintig parels per maand: januari 2018


Hopelijk heeft iedereen het nieuwe jaar goed ingezet? Als kers op de taart (of voor wie dat niet het geval was: als troost) schotel ik je hier alvast opnieuw twintig parels voor:
  1. Once I had a sweetheart - Pentangle: ooit speelde Bert Jansch, toch wel één van de grote namen in de Britse folkscene, bij deze band. Dit nummer vind ik heel erg mooi
  2. Sweet fire of love - Robbie Robertson: op latere platen zou hij, een oud-lid van The Band, nog meer zijn "native American"-roots in zijn muziek integreren, maar ook al op zijn titelloos solodebuut uit 1987 hoor je een soort clash (al zeker op dit nummer) tussen een hang naar U2 en het soort muziek dat later zou primeren op zijn albums
  3. Mama here, mama gone - Mary Gauthier: ze heeft net een nieuw album uit. Ik leerde haar kennen door de plaat The foundling waar je dit pareltje op kan vinden
  4. The ghost who walks - Karen Elson: roem viel haar natuurlijk ook ten deel omdat ze de vrouw is van Jack White. Toch bewees ze met de plaat The ghost who walks dat ze muzikaal op eigen benen staat, getuige dit titelnummer
  5. If you don't want to (I don't mind) - Pearls Before Swine: eind jaren zestig vormde Tom Rapp een psychedelische folkband. Vooral hun album These things too kan ik ten zeerste waarderen
  6. Love is a deserter - The Kills: de band rond Allison Mosshart (ook zangeres bij The Dead Weather) tekent vooral voor vuige bluesrock, ook op No wow, hun doorbraakplaat
  7. A good idea - Sugar: ex-Hüsker Dü-lid Bob Mould mocht in volle grunge proeven van het grote succes met Sugar. Hun debuut Copper blue bevat wel meer uitstekende singles, dus de keuze was niet zo makkelijk
  8. Blue period - The Smithereens: vorig jaar overleed de zanger van deze fantastische, ondergewaardeerde band
  9. Lift me up - Moby: dit nummer van Moby is werkelijk onweerstaanbaar. Laat je gaan en dans door je living
  10. Superstylin' - Groove Armada: en je mag die dansbenen nog wat extra ruimte geven voor deze song
  11. King of my castle (Roy Malone's kings mix) - Wamdue Project: ik herinner me nog dat ik met mijn toenmalig lief naar Leffinge naar een fuif reed, toen de dance-top in Switch op Studio Brussel gedraaid werd, dit op nummer één stond en ik het héél héél luid speelde in de auto, terwijl we samen meezongen
  12. 20 Hz - Capricorn: ontdekt op de verzamelaar In order to dance
  13. A grand love theme - Kid Loco: de Fransman Jean-Yves Prieur is bekender als Kid Loco en maakte tot 2011 platen. Intussen is hij de vergetelheid weer ingesukkeld, doch het loont de moeite eens wat muziek van hem op te zoeken
  14. Why they hide their bodies under my garage - Girl Band: deze Ierse band leerde ik kennen nadat iemand een cover van deze song deelde op Facebook
  15. Tripper - The Sore Losers: volgens mij de allerbeste single die The Sore Losers ooit uitbrachten, wat een energie
  16. Headache - Frank Black: de frontman van The Pixies bracht solo ook enkele platen uit. Het niveau daarvan is nogal wisselvallig maar hier en daar vind je een echt goeie single, zoals dit nummer of Hang on to your ego, een cover van The Beach Boys
  17. I'm in the band - The Hellacopters: deze Zweedse garagerockers herenigden in 2016
  18. Dancing in the moonlight - Toploader: telkens mijn lief en ik deze song horen, moet ik steeds heel hard nadenken wie dit ook weer is terwijl mijn lief het meteen weet. Daar heeft ze veel plezier in
  19. Kiss me - Sixpence None The Richer: dit nummer daarentegen herken ik meteen en ik denk niet dat ze het heel erg mooi vindt...
  20. My heart skips a beat - The Secret Sisters: ik ben zo blij dat ik eind vorig jaar nog hun derde plaat (You don't own me anymore) leerde kennen die begint met 2 prachtsongs. Ik heb me intussen ook verdiept in hun eerder werk en deze song van hun titelloze debuut weet zeker te bekoren
Beluister hieronder de volledige afspeellijst: