Posts tonen met het label klassiek. Alle posts tonen
Posts tonen met het label klassiek. Alle posts tonen
29 maart 2020
In memoriam: Krzysztof Penderecki
Wie mij kent of volgt op Facebook, kent het verhaal al van mijn kennismaking met de Poolse componist Penderecki. Nadat Thom Yorke hem in een interview naar aanleiding van Kid A noemde als inspiratiebron, was ik erg benieuwd naar diens werk en ik vond in een Brusselse tweedehandsplatenwinkel enkele platen van Penderecki, waaronder Dies irae (Auschwitz oratorium). Ik kocht de platen en was helemaal verkocht en verknocht.
Deze voormiddag las ik dat hij overleden is. Binnen mijn heel brede collectie muziek, vele genres omvattend, zaten tot voor kort slechts drie klassieke componisten: Carl Orff (diens Carmina burana beluisterden en vertaalden we in de lessen Latijn), Arvo Pärt en Penderecki. Niet toevallig is dit ook de chronologische volgorde waarin ik hen leerde kennen.
Net als bij Pärt, is het subtiel gebruik van zacht gespeelde muziek, die hij soms tegenover een vol geluid zet en zo de tegenstelling nog versterkt, vooral datgene wat mij zo raakt in zijn muziek. Of het nu muziek is ter gelegenheid van gebeurtenissen of zijn missen, de kracht ervan ligt ook nét in de zachtheid. Dat hoor je ook terug in de filmmuziek die hij maakte.
Beter dan ik het kan uitleggen, luister je best naar zijn muziek en laat je je overwelmen. Hieronder kan je alvast een afspeellijst beluisteren die je op weg kan helpen:
03 oktober 2013
Ongeletterd Concert: Ralf Mechthold Trio
Afgelopen zaterdag programmeerden we een geheel ander Ongeletterd Concert dan gewoonlijk. Drie klassiek geschoolde gitaristen brachten werk van (voornamelijk) klassieke componisten zoals de Spanjaard Federico Moreno Torroba.
In het eerste deel van het concert speelde Ralf solo stukken van. Omdat ik niet zo vertrouwd ben met klassieke muziek, was het vooral een kennismaking voor mij, en die viel goed mee. Ook het aan mijn kinderen opgedragen Beloved little worm from wild strawberries klonk erg leuk en uitnodigend. Al schijnt het geen gitaarstuk te zijn, ondanks zijn titel, dat je door kinderen kan laten spelen.
Na de pauze brachten de muzikanten van het trio, in diverse combinaties, muziek met wat meer hedendaagse elementen, al kregen we ook gitaarbewerkingen van fragmenten uit de cellosuites van Bach. Vooral in het afsluitend stuk, toen de drie gitaristen samen speelden, werden we verrast door fijne muziek. Zo vermengt Dieter Kreidler barokke elementen met traditionele bluesidiomen. Het bleek een fijne combinatie.
(foto's: Bert Pieters)
Setlist:
Ralf
solo:
1. Aria - Johan Anton Logy
2. Sarabande uit 1ste cellosuite - Johann Sebastian Bach
3. Torija - Federico Moreno Torroba
4. Ya llega el invierno - Federico Moreno Torroba
5. Fandanguillo - Federico Moreno Torroba
6. Beloved little worm from wild strawberries - Alexander Vinitsky
7. La Catedral - Augustin Barrios Mangore
8. Verano Porteño - Astor Piazzola
Koen solo:
9. 2 menuetten en Sarabande uit 2e cellosuite - Johann Sebastian Bach
10. Gigue uit 3e cellosuite - Johann Sebastian Bach
Ralf en Johan:
11. 4 Spaanse volksliederen bewerkt door Len Williams
Trio:
12. Naughty song / Fun for 3 / Swing meets baroque - Dieter Kreidler
13. Let's take the flipside - Cees Hartog
06 december 2009
Klassiek : Gents Opera- en Belcantokoor 25 jaar jubileumconcert

Op uitnodiging van een zeer goeie vriendin, die tevens lid is van het Gents Opera- en Belcantokoor Liane Soudan, ging ik deze namiddag naar hun jubileumconcert. Het koor bestaat immers 25 jaar, en dat werd uitgebreid gevierd samen met een Nederlands koor en een zeer talentvol Utrechts orkest (met heel veel jonge mensen).
Vooral het eerste deel, met heel veel variatie, sprak mij aan. Nu ben ik niet echt thuis in de klassieke muziek, dus ik heb niets herkend. Gelukkig vertelde dirigent Herman Streulens bij zijn dankwoord dat ze 2 kleine creaties van Liane Soudan speelden en de ouverture van August Gevaert, en mijn vriendin -zo meen ik me toch te herinneren- had me o.a. verteld dat ze iets uit Nabucco gingen zingen. In het tweede deel werd één groot stuk gebracht (ik denk dat het Cavalleria rustica moet geweest zijn...)
Aanvulling op 7/12/09 :

JUBILEUMCONCERT
6 december 2009 - 15u30: "De Bijloke" Gent
"Gents Opera- en Belcantokoor Liane Soudan"&"Utrechts operakoor"
Utrechts SYMFONISCH ORKEST
SOLISTEN
Francis VAN BROEKHUIZEN, Sopraan (NL) - Klara ULEMAN, mezzosopraan (NL)Frank VAN AKEN, tenor (NL) - Lola DI VITO, contralto (B) - Paul CLAUS, bariton (B)
DIRIGENTEN
HERMAN STREULENS (B) - JOHAN VAN CAMP (NL)
HET PROGRAMMA OMVAT 3 EVENEMENTEN:
6 december 2009 - 15u30: "De Bijloke" Gent
"Gents Opera- en Belcantokoor Liane Soudan"&"Utrechts operakoor"
Utrechts SYMFONISCH ORKEST
SOLISTEN
Francis VAN BROEKHUIZEN, Sopraan (NL) - Klara ULEMAN, mezzosopraan (NL)Frank VAN AKEN, tenor (NL) - Lola DI VITO, contralto (B) - Paul CLAUS, bariton (B)
DIRIGENTEN
HERMAN STREULENS (B) - JOHAN VAN CAMP (NL)
HET PROGRAMMA OMVAT 3 EVENEMENTEN:
1. Herdenking 200 jaar Frans August Gevaert (°31 juli 1828 - † 24 december 1908)
Na een geslaagde hercreatie, brengt GOBS met enige fierheid de Feest-ouverture van Frans August Gevaert. Dit stuk werd voor het laast uitgevoerd op woensdag 14 september 1927 door het Symphonisch Orkest der Maatschappij van Dierkunde van Antwerpen, onder leiding van de Heer Flor Alpaerts. De Feest-ouverture is een grootse vlaamse compositie, met Wagneriaanse invloeden. Kortom een werk waar Vlaanderen mag fier op zijn.
2. Huldiging en creatie van de composities van Liane Soudan (°Gent 1920 - †Gent mei 2006)
Na het overlijden van mevr. Soudan ontdekte dhr. Streulens in de documenten van mevr. Soudan, twee eigenhandig gecomponeerd en genoteerde composities. Deze composities, 'Ave Maria' en 'Les Yeux' zullen voor het eerst uitgevoerd worden door GOBS.
3. 25 jaar GOBS met “Cavaleria Rusticana” van Mascagni en werken van Verdi
Abonneren op:
Posts (Atom)



