Posts tonen met het label radio. Alle posts tonen
Posts tonen met het label radio. Alle posts tonen

06 november 2012

Wedstrijd: win 1 jaar lang gratis concerten

Stuur hier je Brusselse top 3 door en win 1 jaar lang gratis optredens in de AB en de Botanique!
De nummers uit je top 3 moeten iets te maken hebben met Brussel in de ruimste zin (titel, uitvoerder,...). Op basis van die inzendingen, wordt dan door FM Brussel een Brusselse top 100 samengesteld. Vorig jaar won Les yeux de ma mère van Arno.

Dit was alvast mijn top 3:

1. Do Ya Think I'm Sexy - Revolting Cocks


 
Revolting Cocks werd mee opgericht door Richard Jonckheere, de Brusselaar die bekender werd als Richard 23 (van Front 242)

2. Witte nachten - Madou



 
De groep is vernoemd naar een Brussels plein

3. Lucifer Sam - La Muerte




Een door velen vergeten, maar onovertroffen Brusselse band

06 januari 2012

Bookers


Via een lange omweg op Goodreads, waar ik de ene Annelies verwarde met een mij toen eigenlijk nog onbekende Annelies, stuitte ik op Bookers, een radioprogramma van Radio Scorpio (uit Leuven). Want Annelies (die ik intussen een tikje beter heb leren kennen...) werkt daaraan mee. Bookers is een programma dat muziek en literatuur met elkaar verbindt, op een wel heel toffe wijze.
In elke uitzending staat één boek centraal, dat samen met een studiogast(e) (die bovendien een illustratie maakt, als ik het goed begrepen heb...) uitvoerig toegelicht wordt. Er wordt gestart met een fragment uit het boek, en daarna wordt dieper ingegaan op thema's uit het boek, de schrijver,... Bij elk stukje van die bespreking hoort ook wat muziek, en de makers van het programma grabbelen daarbij uit een ton met wel erg goeie muziek. Elk lied is gekozen als illustratie bij het thema, en zo krijgen we een mooie mix van een boekenprogramma met uitstekende muziek.

Het programma is elke woensdag van 19u tot 20u te beluisteren op
Radio Scorpio (106.0 FM in de regio Leuven) of via internet : http://www.radioscorpio.be/luister
Oudere afleveringen zijn ook te beluisteren
hier, en we raden uw alvast de afleveringen over High fidelity (Nick Hornby), Into the wild (Jon Krakauer) en On the road (Jack Kerouac) van harte aan...
Vanaf komende woensdag start een nieuwe reeks !

02 juni 2011

Domino Radio

Ik kreeg onlangs een mailtje in mijn digitale postbus waarin Domino Records (het platenlabel van o.a. Animal Collective, Arctic Monkeys, Bonnie Prince Billy, The Fall, Franz Ferdinand, Four Tet, Owen Pallett, Sebadoh, Tricky, Villagers en vele anderen) aankondigt gedurende een week (van 6 tot 12 juni) een independent radio station te laten uitzenden (zowel via FM in Londen als via internet), Dominoradio. Ze beloven een week lang non-stop muziek, gesprekken en good times.
Als (niet vanaf het begin geheel overtuigend) voorproefje kan je alvast luisteren naar een 88 minuten durende Amalgam mix.


Hieronder voeg
ik hun persbericht alvast toe :

Domino Radio commences transmission on June 6th 2011, for a week of non-stop music, conversation and good times. Featuring shows by Animal Collective, Hot Chip, Franz Ferdinand, No Pain In Pop, Bobby Gillespie, Optimo, Dirty Projectors, Frieze Arts, Robert Wyatt and many others.

Just in time for your weekend we've released an amalgamix featuring snippets of some the shows made especially for Domino Radio at dominorad.io.

LISTEN TO THE 88 MINUTE "AMALGAMIX"


First is a slice of Four Tet, recorded in our Brooklyn office featuring some stone cold classics and recent findings from the streets of New York. Next is Alexis Taylor and Jon Coxon (About Group) with their show about the late great Alex Chilton and everything you need to know about Memphis southern soul. Then onwards to Louth UK, where we take tea with Robert Wyatt & his wife Alfie playing the records they’re currently listening to, mostly jazz, but don’t think this is a narrow theme, as Robert says, "the whole world is in there somewhere."

Smith Westerns breezed, parted their fringes and pulled down the shades; we suggest you do too. Milo from Merok found his true radio voice and used it to deliver inspirational sermons from Wu Tang’s book Tao Of Wu between some of the finest modern sounds around. Milo wants you listen to his show while getting home on the night bus, so stay out late (but take a friend).

Steve Mason and Dennis Bovell talk about dub’s contribution to the population boom boom. Listen in to hear the great DB hit those Silly Games high notes. Faris Badwan visited with his little black box full of the seven inch sounds of the girls group greats. We were crying lightning!


We'll be broadcasting live on 87.7FM in London and online at http://dominorad.io. In the build-up to June 6th keep track of all of the various hits and happenings at twitter.com/dominoradio

25 december 2010

Met Kerstmis

In het kader van een wedstrijd voor Radio Nostalgie maakte Buysta een nederlandstalige versie van Last Christmas van Wham!
Jammer genoeg haalde hij niet de finale...

Fijne kerstdagen gewenst : Met kerstmis (mp3)

13 september 2010

De Hotlist

Ik gooi het eruit : wat een boerenbedrog is de Hotlist op Studio Brussel toch !


Al van bij aanvang had ik mijn bedenkingen bij de zin van een "hotlist", een rangschikking van de meestgedraaide liedjes op het radiostation. Want wat betekent dat : veel gedraaid worden ? Niet noodzakelijk dat het goede nummers zijn, en al evenmin dat ze populair zijn op dat moment (tenzij dan bij de samenstellers van programma's), want soms staat ineens een nieuw nummer heel hoog dat amper iemand kende (maar na die week geweldige airplay natuurlijk wel), en waarvan blijkt dat het maar niet wil lukken in De Afrekening noch in de Hit 50... Veel gedraaid worden betekent vooral ook dat een goeie marketingcampagne bezig is, dat een nummer goed "geplaatst" is door het label of het management en dat men de radiobonzen heeft kunnen overtuigen dat dit een geheid succes wordt... (en de self fullfilling prophecy geeft hen nadien zogezegd nog gelijk ook). En dus, u voelt mijn besluit al aankomen : zo'n hotlist is eigenlijk van alle zin verstoken, en zorgt er enkel voor dat de liedjes die al het meest gedraaid worden, dus elk nog een extra keertje op de radio mogen.

Het is misschien niet helemaal waar als ik zeg dat ik daar nog zou mee kunnen leven, maar wat helemaal tot ergernis leidt, is het hele sfeertje dat de presentatrice van dienst meent op te moeten hangen. "Zal Arcade Fire erin slagen op 1 te blijven ?" Tja, daar zullen ze dan zelf toch weinig invloed op hebben, want de enigen die beslissen wie op 1 staat, zijn de medewerkers van Studio Brussel zelf... "Oh, geweldig goed gedaan : meteen nieuw binnen op 5" Goed gedaan van wie ? Niet van de artiest, want die heeft hier geen invloed op. Goed gedaan dus van zijn management ? Van zijn platenlabel ? Van de collega's, die massaal het plaatje draaiden ? "Hopelijk kunnen ze volgende week weer stijgen ?" Tja, vraag uw collega's dat ze het plaatje wat meer draaien, maar val ons niet lastig met dat zinloze commentaar. Uiteindelijk wil u ons doen geloven dat de artiesten in een "strijd" met elkaar verwikkeld zijn om hoog in die hotlist te staan. En dat is misschien in zekere zin zo (al vraag ik me af in hoeverre het E iets kan schelen dat hij in die week een paar keer meer of minder dan Crookers gedraaid wordt op Studio Brussel), want per slot van rekening willen ze natuurlijk wel graag (veel) airplay (maar ook weer niet teveel, of we worden het nummer kotsbeu, meestal nog binnen de kortste keren ook...) Maar in tegenstelling tot de Hit 50 (waar je dus het meeste mensen hebt kunnen overtuigen je muziek te kopen) of de Afrekening (waar je de meeste stemmen van luisteraars hebt verworven, en het dus een soort graadmeter is van je populariteit onder de luisteraars), is er absoluut geen enkele verdienste van de artiest zelf die bepaalt hoe hoog hij/zij in de hotlist eindigt/eindigen.

Dus doe a.u.b. niet alsof wij stom zijn, en laat dat hele opgefokte sfeertje alstublieft weg. En speel die nummers (als het dan toch absoluut moet) gewoon non-stop na elkaar. Dat zou ook al een verademing zijn...

06 juni 2010

Jan Wauters : muzikale ode

Deze week overleed Jan Wauters, één van de grootste sportjournalisten en commentatoren die we ooit hadden. Deze mix is opgedragen aan hem...




1. Fantastico - Kretek vs DJ Low : met een sample van Jan Wauters die commentaar levert bij België - Ierland, de barragewedstrijd die uiteindelijk tot kwalificatie voor de Rode Duivels zou leiden voor het WK 1998 in Frankrijk (dankzij de 2 - 1 van Luc Nilis)

2. J.O.S. days - The Nits : akoestische versie van het nummer over voetbaldromen (voor een 2 Meter Sessie)

3. God's footballer - Billy Bragg

4. Don't get fooled by the football players' summery outfit - Le Man Avec Les Lunettes (uit Fast Forward, een Indiecater compilatie ter gelegenheid van het WK 2010)

5. Vamos a ganar el mundial - The Yellow Melodies : eveneens uit Fast Forward

6. You'll never walk alone - Gorki

7. Give him a ball... (Peel session) - Sultans Of Ping

8. La vida tombola - Manu Chao : een ode aan Diego Maradona

9. Ponta de Lanca Africano (Umbabarauma) - Jorge Ben : het origineel van dit nummer van Soulfly, waarin een voetballer aangemoedigd wordt

10. Half time - Mogwai : uit de soundtrack bij Zidane : a 21st century portrait

25 november 2009

Bohemian Rhapsody

't Wordt stilaan lijstjestijd en ook op Studio Brussel kan je dan weer meestemmen voor de Tijdloze. Ongetwijfeld zal dit nummer ook weer een hoge notering krijgen, al is het niet in deze versie...