Posts tonen met het label project 2018. Alle posts tonen
Posts tonen met het label project 2018. Alle posts tonen

27 juni 2018

Project 2018: een compilatiecassette voor Elke (6)


We zitten halfweg met de compilatie voor Elke en ik hoop dat ze ook deze maand mijn selectie weet te waarderen:
  1. The wild rover - Dropkick Murphys: soms sta je versteld van de songs die je kinderen blijken te kennen ("iedereen kent dat toch?" zegt Elkes oudste dochter dan steevast), soms door wat ze NIET kennen. Dus Elke, laat je dochters dit kampvuurliedje maar veel horen, zodat ze het nooit meer vergeten
  2. If I should fall from grace with God -The Pogues: gelukkig kennen ze wel The Pogues en het hoeft niet altijd Fiesta te zijn. Dit is het openingsnummer van hun allereerste album dat ik ooit ontleende uit de mediatheek (zo heette de aparte platenafdeling van de bibliotheek, zelfs gelegen op een andere locatie, toen nog)
  3. The weight - The Band: dit is dan weer een song waarvan ik hoop dat Elke hem al kent en anders is dit het moment om hem te leren kennen. Hoewel ze zowat allergisch is voor Bob Dylan, is diens oude begeleidingsband zo goed dat hun eigen platen ook tot het kruim der muziekgeschiedenis behoren en dat doet dit liedje zeker
  4. All I have to do is dream - The Everly Brothers: vroeger droomde Elke amper (althans, dat dacht ze, ik denk eerder dat ze wel droomde maar er zich niets van herinnerde), de laatste tijd wel. Die dromen zijn niet altijd even leuk, dus proberen we elkaar te stimuleren om van elkaar te dromen, want dat zijn nu eenmaal de mooiste dromen
  5. Help! - The Beatles: als je nodig hebt, ben ik er voor je. Of zoals The Beatles zingen: "I'm feeling down and I do appreciate just being 'round". Daar mag je altijd op rekenen
  6. Runaway - Del Shannon: nu we toch tussen de oude songs beland zijn, wil ik je dit prachtig nummer niet onthouden
  7. I wanna be your man - Rolling Stones: naast de voor de hand liggende reden om deze song te kiezen, is er ook nog iets speciaals aan dat een illustratie vormt van wat ik je ooit eens vertelde over de zogenaamde "vete" tussen The Beatles en de Rolling Stones. Ze zongen namelijk gewoon songs van elkaar en hielpen elkaar ook. Dit is bijvoorbeeld een liedje geschreven door Lennon en McCartney dat de Stones met plezier als single hebben uitgebracht, als één van hun eerste singles zelfs
  8. I'm falling apart - Red Zebra: Elke is een grote fan van Belpop uit de jaren tachtig en omdat ik ook wel eens wil kiezen voor een minder voor de hand liggend nummer, heb ik dit gekozen van Red Zebra
  9. Die laughing - Therapy?: meer nog dan de eighties, is het begin van de jaren negentig onze gezamenlijke muzikale speeltuin, en daar hoort Therapy? zeker ook bij
  10. Midlife crisis - Faith No More: ik denk niet dat wij veel last hebben van een midlife crisis, maar waar we het wel over eens zijn, is dat dit een geweldige song is die we met veel plezier meebrullen als hij nog eens op de radio passeert terwijl wij ergens heen rijden
  11. Mojo - Peeping Tom: en dit is dan weer iets dat ik mijn lief wil laten ontdekken, één van de vele projecten waar Mike Patton (van Faith No More) zijn schouders onder zette, en ik ben er vrij zeker van dat ze dit nummer van Peeping Tom wel zal kunnen smaken
  12. Pandemonium (Cybersank edit) - Killing Joke: ik weet niet goed meer of Elke mee was toen ik Killing Joke live zag in de Gentse Vooruit, maar ik weet wel dat ze hier een beetje in de buurt komen van dat unieke van Tool waar Elke zo gek op is
  13. Last resort - Papa Roach: hoewel ik (en ik denk ook Elke) niet zo veel op heb met de nu metal van Linkin Park, Limp Bizkit en consoorten, zijn er toch enkele songs van deze bands die we wel graag horen en dit is zo één
  14. Wonderwall - Oasis: mijn lief lacht zich steeds een kriek als ik het "vuile" Manchester-accent van Oasis probeer mee te zingen met o.a. Wonderwall, maar dat trek ik me allang niet meer aan
  15. Shine on - The House Of Love: één van die groepen die nooit echt beroemd werden maar toch héél mooie platen maakten, zijn The House Of Love en van hun titelloze plaat uit 1990 pluk ik met plezier deze prachtsingle
  16. Original sin - INXS: één van de favorieten van mijn lief uit de eighties
  17. Just like heaven - The Cure: soms klonk The Cure erg donker (op A forest bijvoorbeeld), soms ook speels. Ik hou wel van dat speelse en dat zit hier ook in
  18. Are you gonna go my way - Lenny Kravitz: waren er maar meer fuiven waarop de hits uit onze tijd gespeeld werden, de muziek die wij graag horen. Tegenwoordig moeten we al bijna zelf een fuif organiseren om nummers als dit nog eens te horen en er samen op te kunnen dansen...
  19. Fifteen feet of pure white snow - Nick Cave And The Bad Seeds: Elke heeft haar oudste dochter op het hart gedrukt dat ze zeker het optreden van Nick Cave op Rock Werchter moet meepikken en ik kan haar alleen maar gelijk geven natuurlijk. En dit is één van de honderden redenen waarom...
  20. Bathroom singer - Arno: ik vermelde al even dat mijn lief met mijn zangtalent *kuch kuch* meestal hard moet lachen maar we hebben gelukkig altijd samen veel plezier als ik zing (ze filmde me zelfs eens toen ik We are the world van USA For Africa meezong), al ben ik wellicht vooral een "bathroom singer" zoals Arno in dit liedje
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

27 mei 2018

Project 2018: een compilatiecassette voor Elke (5)


We zijn al aan de vijfde maand (en aflevering) toe van deze compilatiecassette. Doorheen de liedjes die gekozen worden, leren jullie natuurlijk ook een beetje mijn lief kennen: wat haar interesseert, waarmee ze bezig is, thema's die (voor mij althans) verbonden zijn met haar,... Het wordt voor de aandachtige lezer (en voor de dataverzamelende en -analyserende medemens) dus weer een interessante episode:
  1. I honestly love you - Juliana Hatfield: eerder dit jaar bracht Juliana Hatfield, die we vooral kennen uit de jaren negentig, een nieuw album uit met covers van Olivia Newton-John en deze albumopener past hier uitstekend
  2. I want you - The Silencers: een vrij onbekend liefdesliedje, ooit (in 1991) een radiohitje op Studio Brussel, maar wel een heel mooi nummer
  3. The A-Team title theme - Daniel Cane Orchestra: mijn lief heeft een Berlingo met schuifdeuren en als ik 's morgens instap en mijn rugzak achteraan leg, zing ik dit altijd voor haar, omdat zij tegelijk met mij de schuifdeur aan haar zijde opent, haar handtas in de auto legt en we dan samen voorin snel instappen om te vertrekken naar het station (of elders) en dan wanen we ons even ook The A-team
  4. Dallas main theme - Toners: hoewel ik hier zelf nooit mocht naar kijken van mijn ouders, is Dallas toch één van die iconische tv-reeksen uit de jaren tachtig
  5. Chariots of fire - Vangelis: op het strand durven we ons ook wel eens wagen aan het naar elkaar toerennen in slow-motion zoals in de film, maar wie doet dit niet met deze song in gedachten (of zoals wij: luidop zingend)?
  6. Moments in love - Art Of Noise: dit instrumentaal nummer sluit voor mij ook altijd een beetje aan bij synthesizer classics als het vorige
  7. My favorite things - Julie Andrews: toen we vorig jaar op reis gingen naar het zuiden van Duitsland (een deel van de tijd brachten we door in het uiterste zuiden van Beieren, dichtbij de Oostenrijkse grens), moesten we uiteraard ook naar Salzburg en daar wou mijn lief heel graag een soort Sound of music-toer doen (dat is er uiteindelijk niet van gekomen), want die film is toch wel écht een klassieker voor haar waar ze af en toe nog eens naar wil terugkijken (vooral in de kerstperiode)
  8. Wind it up - Gwen Stefani: dus het is maar te hopen dat ze dit nummer van de zangeres van No Doubt kan pruimen, waarin ze The lonely goatherd gebruikt uit diezelfde film
  9. Zobi la mouche - Les Négresses Vertes: Franse muziek zegt haar niet veel, maar dit is toch een duidelijke uitzondering
  10. Human fly - The Cramps: en we kunnen het niet over vliegen hebben zonder ook deze erbij te halen
  11. Bro hymn - Pennywise: (of zijn het The Pony Boys?) dit misverstand van haar dochter maakt ons nog af en toe aan het lachen
  12. This corrosion - The Sisters Of Mercy: toen Elke nog in het middelbaar zat, was ze helemaal weg van The Sisters Of Mercy. Zelf leerde ik deze song vooral kennen door de (prachtige) cover van Lambchop maar voor haar kies ik toch maar het origineel
  13. Apologia - Gavin Friday And The Man Seezer: dit leerde ik zelf eerst kennen via de 2 meter sessies maar het volledige album Each man kills the thing he loves werd mij ooit door een studievriend uitgeleend en die plaat liet een diepe indruk na op me. Ik ben er zeker van dat ook mijn lief dit heel mooi zal vinden
  14. Sweet disposition - The Temper Trap: nog zo'n nummer (al is het recenter natuurlijk) waarvan ik zeker weet dat ze het zal weten te smaken
  15. Feelin' - The La's: toen we onlangs de clip zagen van There she goes met daarin de nog heel jonge gastjes die The La's waren en na opzoekwerk bleek dat de groep al bijna tien jaar bestond toen ze die hit scoorden, waren we verbaasd: hoe jong moeten die wel niet geweest zijn toen ze de band oprichten? Ik vertelde Elke dat die hele debuutplaat vol mooie nummers staat en dit is er alvast één van
  16. Love spreads - The Stones Roses: een andere Britse band die een debuutplaat afleverden die insloeg als een bom, waren The Stone Roses. Toen eindelijk hun opvolger uitgebracht werd (Second coming, in 1994), stond daar dit pareltje op
  17. Fly - Machiavel: maar laten we toch maar eerst een terugkeren naar de eighties met deze Belpop-klassieker
  18. Eurovision - Telex: het Eurosongfestival is zeker een "guilty pleasure" van Elke dat ik niet deel met haar, dus deze parodie is het perfecte compromis, nietwaar?
  19. Promises of no man's land - Blaudzun: al heeft De buurtpolitie het imago van dit liedje géén goed gedaan, toch kiezen we er maar voor, want op zich is het natuurlijk wel een goed nummer van de Nederlander
  20. Saudade, pt. 2 - Arsenal: deze band gaan we later dit jaar samen live zien (zij heeft hen al eerder gezien en vindt hen live fantastisch, ik zag hen eigenlijk nog nooit optreden). Bovendien keken we onlangs nog samen naar de Belpop-aflevering over deze band, dus het is niet onlogisch dat ik hiermee de selectie van deze maand besluit
Geniet hieronder van de volledige afspeellijst:

09 april 2018

Project 2018: een compilatiecassette voor Elke (4)


We zijn al toe aan de vierde aflevering in deze reeks waarin ik een compilatiecassette maak voor mijn lief. Er sluimeren drie grote thema's door vandaag (en hier en daar een los nummer): Nederlandstalige liedjes, de overgang van de jaren tachtig naar de nineties en haar opleiding (architectuur). Geniet dus maar van de keuze van deze maand:
  1. Iedereen is van de wereld - The Scene: in 1990 wisten deze Nederlanders ons te bekoren met rock in onze eigen taal die zowel muzikaal als tekstueel meer om het lijf had dan het meeste dat we de jaren ervoor gehoord hadden
  2. Met hart en ziel - Tröckener Kecks: in mijn geheugen zijn de Tröckener Kecks ook altijd met The Scene verbonden, wellicht omdat Rick De Leeuw en Thé Lau elkaars platen produceten
  3. Hè hè - Jan De Wilde: niet alleen in het verkeer ergert Elke zich soms, ook daarbuiten heeft ze vaak reden om te gaan vloeken. Hou je niet langer in, schat, dankzij Jan De Wilde
  4. Belastingscontroleur - Flip Kowlier: een cover van een Urbanus-liedje in het Westvlaams, dat moést er gewoon bij!
  5. Dance me to the end of love - Pieter Embrechts En The New Radio Kings: kijk eens aan, Pieter Embrechts verschijnt op deze manier ook nog op je compilatiecassette, met een cover van Leonard Cohen
  6. Red eyes - The War On Drugs: tegenwoordig houdt mijn lief niet zo van de schijnbaar eindeloze songs van The War On Drugs en dan te bedenken dat ze ten tijde van hun eerste singles zo enthousiast was...
  7. Seasons (Waiting on you) - Future Islands: en ook over deze single was ze heel erg te spreken trouwens...
  8. I am dust - Gary Numan: Gary Numan kent ze natuurlijk vooral van zijn platen uit de jaren tachtig, maar in 2013 maakte hij nog een interessant album waarvan dit de opener was. Het klinkt een klein beetje als Nine Inch Nails, als je het mij vraagt
  9. Outta me, onto you - Ani DiFranco: een leuk radiohitje uit 1996
  10. Sex and candy - Marcy Playground: dit is een jaartje jonger, ik zou beide songs al een jaar of vijf ouder geschat hebben
  11. Super bon bon - Soul Coughing: dit is een ietwat speciaal nummer en dus een beetje een gok of Elke dit wel graag zal horen, maar ik vond dat ik Soul Coughing er toch wel mocht tussen smokkelen
  12. Cure for pain - Morphine: met enkel drums, een tweesnarige bas en een saxofoon maakte Morphine toch heel mooie muziek. Ik zag hen jammer genoeg nooit live aan het werk, maar als ik het me goed herinner, zou het wel eens kunnen dat mijn lief hen wel aan de slag zag op Rock Torhout?
  13. Grand theft auto - The Walkabouts: naar aanleiding van een vermelding van het live-album Berlin beloofde ik mijn lief eens wat beter kennis te laten maken met het werk van The Walkabouts. Dit is vroeg werk (en eigenlijk niet meteen wat ik toen in gedachten had), maar het past hier wel heel goed
  14. Handcuffed to a fence in Mississippi - Jim White: Jim White zag ik al enkele malen optreden (vorig jaar nog in Leffinge samen met mijn beste vriend), maar nooit samen met Elke. Toch denk ik dat ze én de muziek zou smaken én zeker en vast zijn humor in de bindteksten en -verhalen
  15. The needle and the damage done - Duran Duran: vorige keer smokkelde ik er een Smiths-song tussen (niet echt met succes overigens), deze keer probeer ik het met iets van Neil Young. Uiteraard kies ik niet voor het origineel want de stem van Neil staat haar nogal heel erg tegen, dus dan maar gekozen voor een cover door een band die ze zeker wel leuk vindt ;-)
  16. Tower of song - Nick Cave And The Bad Seeds: er zat al een cover in van Leonard Cohen en hier is er nog één. Het is zelfs de meeste bijzondere cover die ik ooit hoorde, want Nick Cave speelt eigenlijk meerdere coverversies in één nummer, hij wisselt tussen verschillende stijlen, tempo's,...
  17. The architect - dEUS: en zo komen we bij het laatste thema in deze aflevering. Mijn lief is opgeleid tot architect, al oefent ze dat beroep al lang niet meer uit
  18. So long, Frank Lloyd Wright - Simon And Garfunkel: ik ben zeker dat ze Frank Lloyd Wright als architect bewondert (ik weet dat ze van Falling Water, een huis dat hij ontwierp, houdt). Ik ben benieuwd of ze deze song over hem door Simon en Garfunkel kende al, en of ze hem graag hoort
  19. La sagrada familia - The Alan Parsons Project: The Alan Parsons Project maakte in 1987 een volledig album over Gaudí, dat dan ook naar hem vernoemd is, en dit is het openingsnummer
  20. Architektur ist geiselnahme - Einstürzende Neubauten: een band die ook interesse heeft voor architectuur, is het Duitse Einstürzende Neubauten (rond Bad Seed Blixa Bargeld). Dat bewijzen hun verzamelaars, getiteld Strategies against architecture, intussen al 4 delen, en ook deze song
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

19 maart 2018

Project 2018: een compilatiecassette voor Elke (3)


Het is al tijd voor de derde aflevering in dit project, waarin ik een compilatie maak voor mijn lief. Ik hoop dat ze ook de selectie van deze maand leuk vindt:
  1. No rain - Blind Melon: een song waarvan ze in ieder geval telkens weer vrolijk wordt, is deze uit 1992
  2. The official ironmen rally song - Guided By Voices: ik heb me altijd afgevraagd of dit liedje iets te maken heeft met de beroemde Iron Man triatlon, maar ze zal het zeker wel eens opzoeken op Google voor me
  3. Gold soundz - Pavement: "and they're coming to the chorus now"... is één van mijn favoriete quotes uit een song. Dit nummer staat op het album van Pavement dat ik nog steeds het liefst terughoor (en dat ik op vinyl heb), Crooked rain crooked rain. Het blijft een absolute aanrader
  4. Lithium - Nirvana: ik twijfel of dit dan wel In bloom het favoriete nummer is van Nirvana voor Elke, dus ik heb de gok gewaagd
  5. Outshined - Soundgarden: een andere grungeband die ze graag hoort, is Soundgarden. Ik heb ditmaal gekozen voor een minder bekende song, van het album Badmotorfinger, van net voor ze bekend raakten bij het grote publiek
  6. Start choppin' - Dinosaur Jr.: in 1983 werd ikzelf van mijn sokken geblazen door de mij toen onbekende band Dinosaur Jr. (die ik intussen al één of twee keer live zag), met deze fantastische single
  7. Birth, school, work, death - The Godfathers: wie een bondige samenvatting wil van het leven, kan bij The Godfathers terecht
  8. How soon is now - Love Spit Love: Richard Butler maakte van de pauze in de carrière van The Psychedelic Furs gebruik om deze band op te richten. Ik probeer mijn lief af en toe iets te leren kennen waarvan ik denk dat ze het graag zal horen en soms probeer ik zelfs een cover van een song van een band die ze niet graag hoort. Zo heeft ze heel veel moeite met de stem van Morrissey (van The Smiths), maar ik ben ervan overtuigd dat ze How soon is now op zich wel zal weten te waarderen, dus laat ik het hier gewoon zingen door een andere band...
  9. Paradise - Coldplay: de clip met de olifant die bij dit lied hoort, ziet ze graag, vandaar mijn keuze
  10. Evil - Interpol: omdat zij deze band heel graag hoort (ik ook wel, maar dan vooral hun vroeger werk en vooral het album Antics), ben ik met Elke ooit naar hun concert in Vorst Nationaal geweest
  11. Light it up - Blood Red Shoes: ook deze band zagen we ooit samen, in Leffinge
  12. Golden skans - Klaxons: dit is een song die wel een beetje in het rijtje bij de voorgaande thuishoort
  13. A.G.N.E.S. - 1000 Ohm: we keren even terug naar de eighties, voor deze post-new wave
  14. Pop song - Lio: en als we toch terugkeren in de tijd, moet het ook wel lukken om er een grappig en pretentieloos nummertje tussen te smokkelen
  15. Slave to the beat - Plastic Bertrand: ik weet wel zeker dat new beat niet meteen de beste herinneringen oproept bij mijn lief en dus kies ik hier voor een song die eigenlijk al een beetje lacht met het genre (al is Plastic Bertrand natuurlijk vooral een commerciële vos die op de trein van het succes sprong om ook zijn graantje mee te pikken). Maar het is wel grappig hoe hij dé kreet uit vele new beat-songs ("acid!") vervangt door "Plastic!"
  16. Every little thing (he) does is magic - Shawn Colvin: een beetje rust is nu wel op zijn plaats en die brengt Shawn Colvin met een Police-cover die ze helemaal naar haar hand zet
  17. Heart and shoulder - Heather Nova: nog een vrouw die stug haar eigen weg gaat en onderweg de ene mooie plaat na de andere uitbrengt, ongeacht of iemand er nog op let of niet, is Heather Nova. Uit Siren komt dit liedje
  18. Strong enough - Sheryl Crow: ik hou van de ingetogen manier waarop Sheryl Crow hier zingt "are you strong enough to be my man" en ik hoop van harte dat ik het ben om die van Elke te zijn en te blijven
  19. Phantom limb - The Shins: in 2007 was dit één van mijn favoriete singles en ik was erg blij de band live te zien en horen op Pukkelpop en nu wil ik dit zeker ook delen met mijn lief
  20. The funeral - Band Of Horses: eindigen doe ik deze maand met nog zo'n song waar ik haar absoluut wil mee laten kennismaken. Ik vermoed dat ze zelf in 2006 amper iets oppikte van wat toen op de radio gespeeld werd en het was voor mij de periode waarin ik het Nederlandse online radiostation leerde kennen dat tegenwoordig als Pinguïnradio verder bestaat en dit leerde ik daar zelf toen kennen, in het jaar dat mijn zoon geboren werd
Beluister hieronder het 3e deel van de compilatie:

14 februari 2018

Project 2018: een compilatiecassette voor Elke (2)


Omdat het vandaag Valentijn is, heb ik liefdesliedjes uitgekozen voor mijn lief. Het kan dus een beetje klef  worden (wees gerust, volgende maand doen we weer normaal):
  1. First day of my life - Bright Eyes: wat een prachtig liefdesliedje is dit en bekijk hieronder ook de heel ontroerende clip van mensen die samen luisteren naar het nummer


  2. A man is in love - The Waterboys: ook hier wordt heel rustig de liefde bezongen, heel sereen maar zo doordrongen van gevoel dat je gewoon voelt wat gezongen wordt
  3. I want you - Elvis Costello And The Attractions: als zelfs een "angry young man" als Elvis Costello zijn hart laat spreken, wie ben ik dan om hem tegen te spreken?
  4. So you think you're in love - Robyn Hitchcock And The Egyptians: dit was ooit een radiohitje dat op één van de eerste Afrekening-CD's stond en dat ik nog steeds heel leuk vind
  5. Part of me, part of you - Glenn Frey: vorige keer koos ik onder andere voor de Eagles, deze keer zijn ze er weer in de vorm van één van hun leden, Glenn Frey. Deze song opent de soundtrack van Thelma and Louise, een erg mooie film die ik wel eens met mijn lief wil (her)bekijken
  6. That's the way love is - The Commitments: nog zo'n leuke film waarvan het al veel te lang geleden is dat ik hem zag, is die over de soulband The Commitments, vol heel mooie muziek trouwens
  7. Isn't she lovely - Stevie Wonder: even was mijn lief bang dat ik zou kiezen voor I just called to say I love you als ik een Valentijnscompilatie zou maken voor haar, dus heb ik voor alle zekerheid maar iets anders gekozen van de man. Hoewel het eigenlijk over zijn dochter gaat, is het evenzeer van toepassing op mijn lief
  8. How deep is your love - Bee Gees: normaal gezien zou ik hier niet voor kiezen (zelf), maar de essentie van een compilatie voor iemand die je graag ziet, is dat je er songs tussen zet die zij (of hij) graag hoort en dan mag deze niet ontbreken
  9. You're the greatest lover - Luv': en wat ik over het vorige nummer schreef, geldt nog meer voor dit
  10. Love is a battlefield - Pat Benatar: misschien heeft Pat wel gelijk want ook bij ons is niet alles peis en vree geweest en we hebben heel wat horden moet overwinnen om te staan waar we nu staan
  11. I second that emotion - Japan: ik weet eigenlijk niet goed hoe graag (of niet graag) mijn lief David Sylvian hoort. Ik denk dat ze een beetje een gemengd gevoel heeft bij hem, sommige nummers (en misschien zelfs hele albums) zal ze vermoedelijk afdoen als "voornamelijk gezaag", vermoed ik. Maar deze song van Japan moet haar toch wel kunnen bekoren
  12. A day - Clan Of Xymox: nu we toch afdalen in de krochten van de jaren tachtig, mag Clan Of Xymox niet ontbreken met hun meest romantische song die ik vond
  13. Friday, I'm in love - The Cure: vooral bekend geworden in de jaren negentig maar duidelijk een overlever van dat decennium met nog heel wat goeie platen later in hun carrière, verdient The Cure hier ook een plaatsje en het is bovendien met één van hun meest vrolijke songs
  14. Glimpse of love - Franz Ferdinand: enkele jaren geleden gingen mijn lief en ik naar Pukkelpop. Sommige optredens zagen we samen, soms splitsten we ons op omdat we elk iets anders wilden zien. Ik denk dat ik naar Father John Misty ging kijken terwijl zij naar Franz Ferdinand samen met Sparks ging luisteren. De Schotten zijn een band waarvan ze elke plaat graag hoort en ik vermoed dat dat ook zal gelden voor hun nieuwe album, waaruit ik die liedje koos
  15. Lover, you should 've come over - Jeff Buckley: ook dit is een beetje een gok. Ik weet dat ze Hallelujah, Buckleys cover van de Leonard Cohen-song verkiest, maar anderzijds ligt zijn stem toch heel erg dicht bij die van Jasper Steverlinck (en die staat op het lijstje met Milow, Selah Sue, Morrissey,...: allemaal artiesten waar ze liefst geen noot van hoort), dus wie weet...
  16. Je moest eens weten hoe gelukkig ik was - Raymond van het Groenewoud: ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen...
  17. Liefde - Het Zesde Metaal: gezien mijn lief uit West-Vlaanderen komt, kon ik deze compilatie niet Westvlaamsloos houden hé
  18. Closer to fine - Indigo Girls: het zal nog een tijdje duren (omwille van onze opgroeiende kinderen die nog thuis wonen) eer we samen kunnen wonen en dat betekent dat ik haar vaak moet missen. Het is altijd uitkijken naar de weekends die we samen hebben en ik voel me naarmate ze naderen, altijd "closer to fine"...
  19. Will you miss me when I'm gone - The Walkabouts: ooit vroeg ze me hoe het zou zijn als ze er niet meer zou zijn. Intussen weet ik heel zeker dat ik geen idee heb hoe ik dan verder zou moeten, het is iets dat ik me niet eens WIL voorstellen, dan komen er altijd tranen in mijn ogen. Ze maakt allang zodanig deel uit, niet alleen van mijn leven, maar gewoon van wie ik ben, dat ik het gevoel zou hebben meer dan de helft van mijzelf kwijt te raken als ze zou sterven voor mij...
  20. The best is yet to come - Novastar: ik eindig met een hoopvolle boodschap, want gelukkig wacht ons nog heel veel leuks samen
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

03 januari 2018

Project 2018: een compilatiecassette voor Elke (1)


In 2018 heb ik een nieuw project op deze blog. En om dat te kaderen, ga ik eerst wat achtergrond schetsen.
Vroeger maakte ik compilatiecassettes voor meisjes waar ik een oogje op had, die soms mijn lief waren of soms niet (maar waarvan ik het wel wou). In alle bescheidenheid durf ik te zeggen dat ik er goed in was om op basis van wat ik wist dat ze graag hoorden, nét die songs toe te voegen die ze niet kenden maar die ze toch leuk zouden vinden. Voor Elke maakte ik helemaal in het begin dat we samen waren, ook eens een compilatie-cd (de tijd van de cassettes was in 2010 namelijk al lang voorbij en dus brandde ik een cd-tje). Helaas had ik me deze keer vergist: ik had er vooral dingen op gezet waarvan ik hoopte dat zij ze ook mooi zou vinden, maar iets te vaak waren het songs die toch niet echt haar ding waren. Sindsdien waagde ik me daar niet meer aan.
Maar telkens een verhaal opdook waarin ik een cassette gemaakt had voor iemand, stak het blijkbaar bij Elke want ze begon me toch af en toe door te steken dat ik dat nooit voor haar deed.
Dus dit jaar zet ik dat (eindelijk) recht. Elke maand zoek ik twintig songs bij elkaar die allemaal samen één geweldig grote Spotify-lijst gaan vormen, een compilatie-cassette in een modern medium. En misschien gaat ze daarmee eindelijk nog eens haar Spotify-account gebruiken ook...
Dit is de eerste selectie, waarin ik vooral nostalgie de boventoon laat voeren. 
  1. Don't fear the reaper - Blue Öyster Cult: als je wil weten waarom Elke en ik al zoveel plezier beleefden aan dit liedje (naast het feit dat het best een goed nummer is), check dan zeker onderstaande clip waarin ze zelf een parodiërende mini-documentaire gemaakt hebben over het ontstaan van de song (en toen liep er iets mis)

  2. Eye in the sky - The Alan Parsons Project: zelf kende ik eigenlijk alleen maar echt Don't answer me, maar Elke is sowieso beter op de hoogte van dit soort muziek en zij vindt dit een heel mooi nummer
  3. What can I say - Boz Scaggs: op aanraden van Humo (ze publiceerden ooit een lijstje met albums uit de jaren zeventig die je zeker in huis moest hebben) kocht ik ooit Silk degrees. Ik was verbaasd te ontdekken dat ik het openingsnummer eigenlijk kende van op de radio, en ik smokkel het graag in dit lijstje omdat ik denk dat Elke dit soort soulvolle liedjes wel weet te waarderen
  4. I am... I said - Neil Diamond: als er één artiest is wiens mierzoete stem en arrangementen Elke verwonderen dat ik ze soms toch verdraag, is het wel Neil Diamond. Hij maakte ooit met Rick Rubin een plaat in de traditie van diens American recordings-werk met Johnny Cash, waardoor ik zijn songschrijverschap wel weet te waarderen. En dit is gewoon een klassiek topnummer
  5. Cat's in the cradle - Harry Chapin: deze song kende ik vooral van de cover (zo blijkt) door Ugly Kid Joe in de nasleep van de grunge-hype, maar dit is dus het origineel door Harry Chapin
  6. Tuff enuff - The Fabulous Thunderbirds: alweer een liedje dat ik er tussen smokkel, omdat het zo lekker aanstekelijk is
  7. Hotel California - Eagles: sinds oudejaarsdag heeft deze song geen geheimen meer voor ons, nadat we ons verdiepten in de betekenis (eerst van het woord "colitas", daarna gewoon in de hele song)
  8. Running on empty - Jackson Browne: Jackson Browne kwam vroeger nogal eens voor op mijn cassettebandjes die ik maakte, met het nummer I'm alive van het gelijknamige album, over het verder gaan met het leven na een breuk en hoe moeilijk dat is. Voor Elke kies ik echter voor Running on empty, over ouder worden en terugkijken, vreemd genoeg één van zijn oudere songs
  9. Valerie - Steve Winwood: nog een absolute klassieker
  10. Little things in life - Green On Red: Green On Red leerde ik zelf kennen dankzij hun album This time around en ik vond ze bij momenten heel erg klinken als The Rolling Stones. Toen ik me meer verdiepte in hun muziek, ontdekte ik dat ze veelzijdiger waren dan enkel dat en dit nummer vind ik echt prachtig en schenk ik met plezier aan mijn lief. En als ze ook op zoek gaat naar meer van hen, dat ze dan ook maar meteen het solowerk van hun ex-frontman (de band bestaat niet meer) Chuck Prophet onder de loep neemt. Ik heb een paar platen van die man... Trouwens, ook een ander lid, Chris Cacavas, maakt soloplaten.
  11. You're gonna miss me - Dough Sahm and Sons: Where the pyramid meets the eye is een heel interessant tribute-album voor Roky Erickson, van The 13th Floor Elevators. R.E.M. covert er I walked like a zombie op, dat toen vaak op Studio Brussel gedraaid werd (maar niet op Spotify staat). Er staan nog wel meer goeie covers op en ik koos voor deze
  12. Eye - Thin White Rope: een band die jammer genoeg amper iemand kent, is Thin White Rope. Ik leerde ze kennen door hun bijdrage op een compilatie-album van het Studio Brussel-programma Update, gepresenteerd door Chantal Pattyn. Ze maakten in de studio spontaan een song over de gespen op de schoenen van de presentatrice en ze namen daarmee niet alleen Chantal voor zich in. Hun hele discografie is het uitzoeken meer dan waard
  13. Head on - The Jesus And Mary Chain: mijn eerste kennismaking met deze song was een cover door Pixies op Trompe le monde en zo ontdekte ik The Jesus And Mary Chain, van wie hun Sometimes always (op het album Stoned and dethroned) mij tekstueel altijd heel erg geïntrigeerd heeft, door die arrogantie die erin doorklinkt ("ik wist wel dat je me terug zou willen, schat...") Ik ben zeker dat Elke die song niet sympathiek gaat vinden, dus kies ik toch maar veilig voor dit hier
  14. The killing moon - Echo And The Bunnymen: we zijn intussen aanbeland bij de eighties, het favoriete muzikale tijdperk van mijn lief, en dit zal ze zeker leuk vinden om nog eens terug te horen
  15. Slow emotion replay - The The: al in de jaren tachtig was The The interessante muziek aan het maken, maar het grootste succes kenden ze in 1993 met de plaat Dusk waar deze prachtsingle uit getrokken werd. Ook de moeite waard waren Hanky panky, waarop ze allemaal songs van Hank Williams onder handen namen en het donkere album NakedSelf uit 2000
  16. Life in Tokyo - Japan: ikzelf ben al heel lang weg van de platen die David Sylvian maakt. Ik leerde hem kennen via de (veel oudere) broer van een ex-lief, toen Sylvian samenwerkte met Robert Fripp (van King Crimson). Natuurlijk kende hij zijn eerste successen met deze band uit de jaren tachtig en laat dat nu net meer het era zijn dat Elke zo goed kent...
  17. She blinded me with science - Thomas Dolby: grappige song die dus niet mocht ontbreken in deze compilatie
  18. Doctor! Doctor! - Thompson Twins: als we een kwisje doen met ons tweeën (één van ons speelt muziek en de ander moet zo rap mogelijk raden welk liedje het is en door wie), dan passeren Thompson Twins al eens met Lay your hands on me maar deze is ook wel leuk...
  19. Life in one day - Howard Jones: ik denk dat dit één van de eerste singletjes is die ik ooit als kind kocht (of kreeg van mijn tante, die af en toe met mijn broer en mij naar de platenwinkel ging en we mochten dan elk een singletje uitkiezen), dat is meteen de reden waarom ik dit verkoos boven het bekendere What is love? (en ook wel omdat dit eigenlijk een minder klef nummer is)
  20. The riddle - Nik Kershaw: afsluiten doe ik dit eerste deel met Nik Kershaw en The riddle want het is nog een beetje een raadsel wat ik volgende maand uit mijn hoed ga toveren hé...
Beluister hier deel 1 van de compilatie: