Posts tonen met het label poppentheater. Alle posts tonen
Posts tonen met het label poppentheater. Alle posts tonen

27 juli 2015

Gentse Feesten: dag 10

(foto: Gentblogt.be)


De Gentse Feesten sloten we af op zondagnamiddag. Zoveel geluk als we zaterdag nog hadden met het weer, zo ongenadig kregen we regen over ons heen.

(foto: Huis van Alijn)


En dat is natuurlijk extra jammer wanneer je een activiteit in open lucht (maar gelukkig wel onder parasols) bezoekt: poppentheater van Pierke Pierlala in het Huis Van Alijn. Het verhaal dat we voor de kiezen kregen, heette Pieter Petaeter en zoals steeds valt het makkelijk na te vertellen: een spook en een valse inspecteur van de federale politie stelen een beurs geld van Pieter Petaeter (die een opvallende kleine rol maar had in het verhaal) én de gouden sleutel van de burgemeester van het dorp. Met behulp van zijn "kleine en grote vrienden" (wij dus) weet hij de snoodaards uiteindelijk te verschalken en de buit te recupereren. Maar het leuke eraan (en de reden waarom we vrijwel elk jaar terug gaan) is dat je dezelfde mopjes elk jaar terug hoort, hetzelfde sappige Gents, eenzelfde soort grappen over de actualiteit, bedoeld voor de volwassenen in het publiek, vlak voor het eigenlijk verhaal begint. Het is een traditie en een traditie die in ere mag gehouden worden.
Dat vond het jong gezin aan onze tafel duidelijk ook. De vader van het driejarig meisje vertelde hoe hij als kind altijd kwam, thuis een cassette had met een verhaal van Pierke Pierlala dat hij helemaal grijsdraaide en als 18-jarige naar precies dié voorstelling is komen kijken van zijn cassette. En nu geeft hij de fakkel door aan zijn dochtertje. Hoe mooi is dat niet!

29 juli 2013

Gentse Feesten 2013 - dag 9

Het was zondag de laatste dag van het Internationaal Puppetbuskersfestival én van Miramiro, dus pikten we daar nog snel wat voorstellingen mee. Op MiraMiro zagen we de erg leuke voorstelling Le Cirque Démocratique de la Belgique van Cie. Pol & Freddy, waarin een drietal jonge mannen jongleer- en andere circusacts koppelde aan een systeem van rechtstreekse democratie met het publiek. Er waren immers gele en rode kaartjes uitgedeeld, waarmee de toeschouwers konden stemmen, met telkens keuze uit 2 opties. Behalve dat het een aangename rode draad doorheen de voorstelling vormde, liet het eigenlijk ook zien dat democratie helemaal niet zo eenvoudig is als het lijkt en dat manipulatie makkelijk is, door de keuze van de vragen, door beïnvloeding, door hoe omgegaan wordt met de uitslag,... Het bleek een erg grappige, meeslepende en enthousiasmerende vertoning, zoals we die graag zien dus.



Nadat we de prijsuitreiking van het Internationaal Puppetbuskersfestival hadden meegemaakt, bleek het toeval net de winnende voorstelling als laatste -na de prijsuitreiking- geprogrammeerd te hebben.Les funestes épousailles de Don Cristobal van Cie Pelele is een prachtige voorstelling over Don Cristobal die droomt over een vrouw, op zoek gaat en trouwt met diverse vrouwen die toch niet blijken te zijn wat hij ervan had verwacht. Hij probeert zelfs de dood te slim af te zijn. Naast het podium zat één van de speelsters live alle muziek en geluidseffecten te doen. Ik heb natuurlijk niet alle andere genomineerden gezien, maar het leek me een verdiende winnaar.



Op het Luisterplein trad Nele Needs A Holiday op, de band rond Nele die u misschien kent van het afsluitend rubriekje in Iedereen beroemd. Nele brengt liedjes die heel erg dicht bij het leven staan, meer bepaald dat van haarzelf. Ze zingt over hoe het leven is voor een jonge vrouw die aantrekkelijk wil zijn, maar omringd is door knappere jongedames, die beroemd wil zijn, die de liefde wil ervaren met een grote L, maar van lief naar lief struikelt, of soms zelfs eenzaam zonder lief achterblijft. De teksten getuigen van zelfrelativering en (gespeelde) naïeviteit, soms zelfs door de woordkeuze in het Engels. Het is soms een haast kinderlijk eenvoudige en heldere taal die gebruikt wordt. Lange tijd had ik het gevoel te kijken en luisteren naar een soort vrouwelijke Clement Peerens. CPeX grossiert in "typische mannenmuziek" met achterstevoren gespeelde AC/DC-riffs en met macho teksten, en Nele Needs A Holiday kiest net voor poppier muziek die plukt uit een lange traditie, en haar teksten zijn wat ik me -als man- voorstel hoe gesprekken onder jonge meisjes gaan. De aanvankelijke charme lijkt een beetje de achillespees van deze band, maar toen groeiden ze in het optreden en kregen we ook echt heel goeie nummers te horen, waardoor Nele alsnog wist te overtuigen. Deze dame heeft meer in haar mars dan een eerste blik en luisterbeurt laten vermoeden.


Tot slot gingen we nog naar Jonas Winterland in de Spiegeltent. Dat bleek een ideale plaats om naar de liedjes van deze jongeman te luisteren. Zijn album, Mensen zijn gemaakt van dun papier, wist mij dit voorjaar al te overtuigen, en ook live is dit prima muziek. Enkel zichzelf begeleidend op de gitaar, zong hij zowel songs van die plaat als enkele nieuwe liedjes (sommige zelfs in première). Het publiek luisterde verrassend stil, waar hij erg blij om was en wat zijn liedjes ook verdienen. 

Setlist:
  1. Ogen dicht
  2. De figurant
  3. Laura
  4. Onder vreemde wolken
  5. De zwaartekracht
  6. Ik hou je warm
  7. Altijd halverwege
  8. Naar het licht
  9. Mensen zijn gemaakt van dun papier
Bis:
  1. Moeders van morgen
  2. Wie ik ben of hoe ik heet

 

28 juli 2013

Gentse Feesten 2013 - dag 7

Na wat ronddrentelen in de binnenstad, ging ik met mijn zoon naar het Puppetbuskersfestival. Aan de poort van het Europees Figurentheatercentrum was er een voorstelling van Collectif ZO Prod (La famille Truvora), maar omdat dit een voorstelling is voor één persoon (die zo'n 5 minuten duurt) en er al een hoop volk stond, besloten we al naar binnen te gaan voor de volgende voorstelling. De Spanjaard Aitor Sanz Juanes (van La Rusca) bracht er een vurige, Iberische variant van het bekende Engelse Judy & Punch-poppentheater (Les aventures de Mr Punch). Jammer dat zijn Frans niet altijd even goed verstaanbaar was, want het werd een leuke, grappig voorstelling die ook mijn zoon enorm wist te waarderen.



In de vooravond, in een geweldige plensbui zag ik aan het Sint-Baafsplein Sevzero van jetje geven, met goeie covers van Addicted to love, Kryptonite en The passenger


1In de Spiegeltent, waar een vriendin en ik uiteindelijk besloten te schuilen voor de eerste serieuze regen in weken, pikten we nog een deel mee van de set van Crystal, die rock, rockabilly en swing brachten met een geweldige zangeres.


16 juli 2013

Gentse Feesten 2013


Net als de vorige jaren licht ik uit het werkelijk zeer uitgebreide en voor-elk-wat-wils programma van Gentse Feesten een hoop tips waar u misschien iets aan hebt. U kan mij bij een aantal ervan zeker en vast tegenkomen... Nog even voor de goede orde: de Gentse Feesten starten zaterdag 20 juli en eindigen 10 dagen later, op maandag 29 juli.
Verder kan je natuurlijk heel wat musea bezoeken, zijn er speciale tentoonstellingen, wandelingen, debatten, is er volop theater en zo veel meer... Het hele programma vind je hier.

18 juli 2012

Gentse Feesten 2012: dag 5

Deze namiddag ben ik met de zoon alleen naar de Gentse Feesten geweest. Hij is nog steeds dolenthousiast over de klasuitstap in de stad die ze maakten op het eind van het schooljaar, en had dus enkele dingen op zijn verlanglijstje staan.


Eerst gingen we naar het Belfort. Hij wou er graag nog eens Het spel van de slotenmaker spelen, een educatief spel dat intussen de geschiedenis van het Belfort bijbrengt, en waarbij je vragen moet oplossen om zo de schat te kunnen openen. Dat was erg leuk, en hij werd beloond met een schat van snoep. Alleen jammer dat hij geen cuberdons lust, dus heb ik zijn "neuzekes" geruild voor een lekstok van bij Temmerman, die we samen gingen kopen.


Daarna trokken we naar het Gravensteen, dat hij ook altijd graag bezoekt, want hij is enorm weg van ridders. De trappen op en af, zowel in het Belfort als in het Gravensteen, vormen voor hem geen probleem, maar ik begin het al een beetje te voelen...



Tot slot van de namiddag pikten we op de Korenmarkt nog twee voorstellingen mee van het Puppetbuskersfestival. Het Spaanse Birloque Producciones bracht er een erg amusante voorstelling met twee vreemde wezens (Flexus) waarvan niet helemaal duidelijk was (tenzij helemaal op het einde) of er nu iemand in zat, dan wel of ze vanop afstand bestuurd werden.
 


Het Franse Anonima Teatro had dan weer een erg grappige voorstelling, La route, met een weg, auto's en knuffelbeesten, die je hieronder kan bewonderen:

Gentse Feesten 2012: Pierke Pierlala + I Am Oak


's Namiddags van de vierde dag Gentse Feesten was er onze traditionele Pierke Pierlala-voorstelling in het Huis van Alijn. Eigenlijk doet het verhaal (De kleine tovenaar) er niet zoveel toe, want sommige grappen zijn gewoon standaard geworden intussen en komen in elke voorstelling terug, en het is de sfeer die telt. Het slechte weer van de voorbije weken maakt de kinderen in het publiek precies wel onrustiger dan bij eerdere voorstellingen, en we hebben geluk deze keer: al bij al mooi weer, droog en af en toe zonnig.


Het nieuwe album Nowhere or Tammensaari van I Am Oak vind ik één van de beste albums die ik dit jaar al hoorde (zie hier) en dus waren de verwachtingen hooggespannen voor het concert dat ze bij Sint-Jacobs gaven. Jammer genoeg stonden ze al om 20u geprogrammeerd, en ondanks het (eindelijk) goeie weer was daar weinig volk te bespeuren. Dan blijkt zo'n plein en zo'n groot podium wellicht niet de meest geschikte locatie voor de muziek van I Am Oak, en de band komt dan ook maar traag als een diesel op gang. Aanvankelijk is het vooral de bassist die de bindteksten voor zijn rekening neemt (maar hij blijkt nogal onwennig en gereserveerd), daarna mengt ook frontman Thijs Kuijken zich wat meer daarin. Die laatste heeft trouwens vaak tijd nodig om tussen de nummers door zijn gitaar te herstemmen, hetgeen het tempo wat uit het concert haalt. 


Toch horen we prachtige muziek, met zowel oudere nummers als enkele kleppers uit het nieuwe album. We herkennen o.m. Famine, Palpable, Drooom en Reins. Vooral wanneer de krachtiger nieuwe nummers gespeeld worden, krijgen ze het publiek toch mee, maar bovenal hoor je dan tot wat deze groep in staat is, en hoe fantastisch het songmateriaal wel is. Er wordt dan ook afgesloten met het wondermooi Everything in waves. In een andere setting kan dit uitgroeien tot een onvergetelijke belevenis. De muziek zit al goed, nu ook nog iets doen aan die bindteksten en aan het tempo vasthouden...

16 juli 2012

Gentse Feesten 2012 (dag 2): Puppetbuskersfestival + Bal 1900

Op de tweede dag van de Gentse Feesten zag ik een eerste voorstelling van het Puppetbuskersfestival. Het werd meteen een dubbelvoorstelling, want Storybox Theatre (uit Groot-Brittanië) speelde 2 voorstellingen na elkaar.


In The king who wanted to touch the moon probeert een koning, die alles al heeft (mooie bossen en een prachtig kasteel) de maan aan te raken. De bouwblokken waarmee het bos en het kasteel gemaakt waren, worden gebruikt om hem steeds hoger te laten staan om de maan aan te kunnen raken. Uiteraard komt hij toch nog tekort, en valt en is alles kwijt. Uiteraard is het een verhaal met een moraal, en gelukkig wordt het met wat humor gebracht.


Dat geldt ook voor de tweede voorstelling, The sun and the wind, de klassieke fabel van Aesopus. De zon en de wind houden een wedstrijd wie het sterkst is. Wie de jas van de man uit krijgt, wint. Hoezeer de wind ook blaast, de jas blijft aan (hoed en pruik en nog enkele andere kledingstukken moeten er wel aan geloven, maar de dichtgeknoopte jas houdt stand). De zon lacht en schijnt hard, waarna de man zelf zijn jas uitdoet, een zonnebril neemt en in een strandstoel gaat liggen. 
Beide voorstellingen waren kort en grappig genoeg om te boeien.


Op de Kouter vond het traditionele (in alle betekenissen!) Bal 1900 plaats. Met muziek, kleren en attributen uit de periode rond de eeuwwisseling naar de 20e eeuw (intussen dus al méér dan 100 jaar geleden) wordt een lang vervlogen tijdperk opgeroepen. Erg mooi om naar te kijken, zoals mag blijken uit deze foto's:



12 juli 2012

Gentse Feesten 2012

Vanaf zaterdag is het weer zover! Mijn favoriet stadsfestival in mijn stad start dan immers, en de Gentse Feesten bieden voor elk wat wils. Net als de vorige jaren hieronder een selectie :



- Al heel lang ga ik heel vaak kijken wat de podia Bij Sint-Jacobs en in het Baudelopark te bieden hebben, en dat is ook dit jaar niet mis. Op het groot podium kan je Walter De Buck, Scrappy Tapes, De Propere Fanfare (14/7), Kapitein Winokio, Sois Brel Et Tais-Toi, Raymond van het Groenewoud (15/7), I Am Oak, Kiss The Anus Of A Black Cat (17/7), Helder, Ansatz Der Maschine (19/7), Blaudzun, Addicted Kru Sound ofte AKS (21/7), Gorki, Fifty Foot Combo en Roland (23/7) zien. Op de andere podia zijn er o.m. Mad About Mountains (14/7), Birds That Change Colour (15/7), Yuko 16/7), The Me In You (18/7), Paper Fox (20/7), Esta Loco (21/7), Kadril (22/7) en Douglas Firs (23/7). Verder is er elke avond Boombal, zijn er overdag dansinitiaties en is er het circusfestival in het Baudelopark.
- Ook op Polé Polé kan je helemaal uit je dak gaan, met muziek uit zowat de hele wereld: The Skatalites (16/7), Wahwahsda (17/7), Internationals feat. Lize Accoe, Postmen (19/7), Discobar Galaxie (20/7), DJ 4T4 & friends (21/7), La Sonora Libre (22/7), Buscemi en Los De Abajo (23/7) uit Mexico, die ik enkele jaren geleden ook al eens zag.
- Op 10 Days Off kan u onder meer genieten van de dansbare tunes van Lindstrøm (14/7), Richie Hawtin (16/7), Nosedrip, When Saints Go Machine, Matthew Herbert (17/7), Etienne de Crécy (18/7) en Booka Shade (20/7).
- Er zijn ook veelbelovende concerten in de Charlatan, de Kinky Star en talloze andere locaties.
- Verder valt er altijd te genieten op MiraMiro (straattheater) en het Puppetbuskerfestival (poppentheater in alle mogelijke vormen), zijn tal van musea open, zijn er rondleidingen, wandelingen, (poppen)theater, avondmarkten, vuurwerk,...

Het volledige programma vind je hier.

20 juli 2011

Gentse Feesten : Puppetbuskerfestival + Boomtown: Avi Buffalo

We zagen enkele voorstellingen gisteren op het Puppetbuskerfestival...
Voor de optreden op de Koornmarkt startten, zagen we al op een grasperkje de voorstelling Le cercle van het Franse Cie Spirale, waarin de prehistorie met rudimentaire, prachtige houten poppen tot leven werd gewekt.


Het Italiaanse Cia Dromosofista bracht Historieta di un abrazo (Vertelling van een omhelzing), een mooie voorstelling waarin verschillende vormen van poppentheater elkaar afwisselden, met muziek erbij. Het was vooral vertederend, en met zoveel zichtbaar plezier gespeeld, dat de grijze regenwolken bijna verdreven werden. De vreemde voorstelling Dirk van het Nederlandse Electric Circus viel wat tegen : een robot-zwerver achter een winkelwagentje met een orgeltje, maar echt veel gebeurde er niet en er werd ook niet gesproken, zodat het niet langer dan een paar minuten kon boeien. De Chileen van Teatrapo hadden we vorig jaar of zo ook al aan het werk gezien met zijn grote pop Sophia waarmee hij enkele duetten zingt en grappig inspeelt op het publiek...


's Avonds stond een verscheurende keuze op het menu op Boomtown. Door een programmatiewissel stond Josh T. Pearson al op de eerste dag geprogrammeerd, en we hadden net Avi Buffalo aangestipt op het groot podium. Hun optreden vorig jaar op Pukkelpop was goed, al was de afwezigheid van de toetseniste toen een verzwakking. We hoopten dan ook op een klinkende revanche, en bovendien stelde Avi Buffalo heel wat nieuw materiaal voor van het later dit jaar te verschijnen tweede album. Jammer genoeg ontbreekt nog steeds een toetseniste (ze stapte ziek en moe van het touren uit de band), en die zou het optreden meer glans hebben kunnen geven. Immers, de hoge stem van zanger Avi Zahner-Isenberg gaat soms wat verloren in de hardere gitaarnummers, en we herinneren ons dat de keyboards de balans in de nummers beter maakte, waardoor ook zijn stem beter tot zijn recht kwam. Je hoort het in nummers waarin de gitaren minder hard gaan of er hogere noten gespeeld worden : dan is de groep op zijn sterkst, met een passend geluid bij de stem... En je hoort het in hun grote hit What's in it for, waarin de huidige balans in het geluid het nummer eigenlijk iets minder goed maakt.


Toch waren we bijzonder gecharmeerd voor de oudere en nieuwe nummers, en na een aarzelende start werd het een meer dan gesmaakt optreden.

Gentse Feesten : Pierke Pierlala + jeugdcircusfestival + BataMatiq

Maandagnamiddag hadden we geluk met het weer. Tijdens de hele voorstelling van Pierke Pierlala (dit keer in het avontuur over het ongehoorzame Flipke Flapke) in het Huis van Alijn viel geen druppel regen. Meer zelfs : de zon scheen! Het werd dus (klassiek) genieten van het poppenspel, de Gentse grapjes en de ambiance waarin alle kinderen de "vriendjes van Pierke" zijn die meehelpen het avontuur tot een goed einde te brengen.


Op het Jeugdcircusfestival in het Baudelopark zagen we een voorstelling die ik zonder de twijfel de beste durf noemen die we al ooit op dit festival (dat toch al aan de tiende editie toe is) zagen. Het Frans-Zwitserse gezelschap Cie un de ces 4 bracht Madame et sa croupe, waarin ze jongleren, acrobatie en diabolokunsten verweven met muziek (gitaar, viool en een geweldige persiflage op Bad romance van Lady Gaga) en humor, allemaal gebracht in een verhaaltje in een barokke setting (een hertogin en haar 3 bedienden). De acrobatieën en de diabolo-act waren verbluffend, én het geheel was goed uitgewerkt, grappig en er zat heel veel vaart in (na een zeer trage start weliswaar). Puik gedaan!


Cirq heeft behalve BataStrand ook nog in de Willem De Beersteeg haar vaste stek, waar ze BataMatiq presenteren : een ode aan allerlei automaten. Je kan er je kinderen laten omvormen tot Robokids, je kan de Sfeer-O-Meter in het groen fietsen, er is de klassieker 10 seconds of Techno en er zijn allerlei automaten waar je mits 20 cent in een gleuf een leuke verrassing krijgt van de Cirq-mannen achter het geheel (in dit geval zéér letterlijk te nemen).

15 juli 2011

Gentse Feesten 2011

Morgen beginnen de Gentse Feesten. Een greep uit het fijne en rijke aanbod :


- Op het
Puppetbuskerfestival staan allerhande vormen van poppentheater op de agenda, en je kan altijd fijne ontdekkingen doen, niet alleen in het Europees Figurentheatercentrum, maar ook op locatie op de Korenmarkt, het Woodrow Wilsonplein (de Zuid) en in de Veldstraat... (van 16 tot 24 juli)
- Ook al zo'n klassieker op de Gentse Feesten is het straattheaterfestival MiraMiro : met gratis en betalende voorstellingen voor jong en oud, met het hart van de activiteiten nabij de Sint-Baafsabdij, maar ook Bij Sint-Jacobs en de Korenmarkt (enkele voorstellingen vanaf 16 juli, maar vooral van 21 tot 24 juli)
- Gent Jazz loopt op zijn laatste benen, maar er zijn nog fijne concerten van Agnes Obel, Absynthe Minded en Angus & Julia Stone (vanavond), Raphael Saadiq (zaterdag 16/7) en Daniel Lanois' Black Dub featuring Trixie Whitley & Brian Blade (zondag 17/7)
- Dance in alle vormen en maten vind je op
10 Days Off met onder meer Dr Lektroluv (15/7), Simian Mobile Disco (16/7), Carl Craig (18/7), Laserkraft 3D en Tocadisco (20/7), Richie Hawtin (21/7), 2562 en Martyn (22/7) en Moodymann (25/7) in de Vooruit
- Nog meer muziek op het Boomtownfestival op de Kouter en in de Handelsbeurs, met onder meer Gorki, Avi Buffalo, Love Like Birds, Deerhoof en Kiss The Anus Of A Black Cat (19/7), Low Vertical en Amatorski (20/7), You Raskal You, The Bony King Of Nowhere, Josh T. Pearson en 13 & God (21/7), Architecture In Helsinki (22/7), Intergalactic Lovers, Steak Number Eight en Drums Are For Parades (23/7) en Ólafur Arnalds die optreedt op 20, 21 én 22 juli !
- Wereldmuziek, reggae en aanverwante genres kan je natuurlijk vinden op het
Polé Polé Festival (16 tot 25 juli) aan de Koren- en Graslei, met onder meer Kraak & Smaak (16/7), Internationals featuring Lize Accoe (19/7), Discobar Galaxie (20/7), The Glimmers (23/7), Krema Kawa, Buyse en TLP (24/7), Merdan Taplak Orkestar en Buscemi & The Squadra Bossa (25/7)
- verder fijne optredens van
Flat Earth Society (Bij Sint-Jacobs, 18/7), Flip Kowlier (Sint-Baafsplein, 18/7), SX en The Sore Losers (Bij Sint-Jacobs, 20/7), Headphone (Bij Sint-Jacobs, 23/7) en No Angry Young Man (Groentenmarkt, 23/7) en Clement Peerens Explosition (Bij Sint-Jacobs, 24/7)

De rest van het uitgebreide programma, met theater, museumbezoeken, rondleidingen, foren en markten,... vind je op
www.gentsefeesten.be

26 juli 2010

Gentse Feesten : wat losse flodders

Vooraleer we de laatste avond ingaan, toch nog even een overzichtje van enkele zaken die ik zag op de Gentse Feesten, maar waarover ik nog niet postte...

Van het Puppetbuskersfestival pikte ik dit jaar maar weinig mee. Ik zag Khalid & Co (kort) en een stukje van de voorstelling Il est une fois..., over een wolf die een schapenjong opleidt om te jagen op de andere schapen. Dat leek best wel grappig, en het was duidelijk een parodie op de bekende wolvensprookjes, maar als je het begin gemist hebt, is het toch allemaal wat moeilijker om te volgen...


Van MiraMiro pik ik elk jaar zoveel mogelijk mee, want de voorstellingen zijn vaak verrassend, doorgaans grappig of spectaculair en vallen zelden tegen. Toch was er één voorstelling dit jaar waar ik kop noch staart aan kreeg (al zag ik ze 2 keer) : Op zoek naar zijn oorsprong van de Chinees Tang Huang was (volgens het programmaboekje) een voorstelling met veel elementen uit Nuo, een soort Chinees ritueel van duiveluitdrijving, maar ja, dat referentiekader missen wij natuurlijk en dan blijft er vooral een voorstelling over waarvan het verhaal onduidelijk is, waarbij de interactie met het publiek beperkt is en waarbij je je blijft afvragen waar het nu eigenlijk naartoe leidt of wat de boodschap nu eigenlijk is.



Heel wat meer plezier beleefde ik dan aan De Zuil van Verlichting (over een praatpaal die onze geheimen aanhoort en ons terug verlossing bezorgt), Timber oftewel The day of the carpenters (waarin timmermannen van hout een boom maken ; een vrolijke voorstelling met muziek en humor),




Die Verdammte Spielerei (een wandelorkest met een fantastische kapelmeester die een vervelende toeschouwer -u kent ze vast wel, van die (half)dronken mensen die menen dat ze grappiger moeten zijn dan de act- werkelijk schitterend op zijn plaats blééf zetten, zelfs toen die van geen ophouden wist en het publiek overduidelijk partij had gekozen...), 2 seconds (over een man die het gevecht aangaat met moderne kampeerartikelen zoals de tent die je in 2 seconden kan opzetten...), Waterpret (allerlei ingenieuze en ecovriendelijke waterspelletjes gemaakt van gerecycleerd materiaal waarbij geen druppel -op wat lekkage na dan- water verloren gaat ; 2 keer hebben de kinderen en ik ervan genoten !) en De trouw van Mira & Miro (een soort opera als straattheater).




In het Baudeloopark zag ik de back-to-rootsband Those Metal Boys With Their Metal Toys die zondermeer goed waren in de Spiegeltent en het Canadese Cousin Harley dat ook rootsmuziek bracht, maar met heel veel swing, rockabilly en tonnen charisma en enthousiasme. Hun stomende set was dan ook een schot in de roos voor het voorwaar talrijk dansende publiek.



Elk jaar mag Oxfam een dag het programma invullen op Sint-Jacobs en voor de kinderen werd alvast gestart met de Ketnetband. Zij zongen de liedjes die horen bij de programma's op Ketnet, en daarmee is het meeste gezegd. U zal mij nooit horen beweren dat dit muzikaal iets voorstelt (ongetwijfeld herinnert u zich hoe The Black Eyes Peas ooit Misirlou van Dick dale -uit Pulp Fiction- mismeesterden en dat is in het beste geval wat ze op Ketnet doen met muziek ; een mens vraagt zich af of het echt niet mogelijk is om voor kinderen ook kwaliteitsvolle muziek te maken, en gelukkig bewijst Kapitein Winokio dat het kan en dat Studio 100 niét de norm hoeft te zijn). Maar mijn kinderen genoten, en dan smelt je als vader toch altijd een beetje...

17 juli 2010

Gentse Feesten : openingsstoet

Met mijn zoon (en zélfs op zijn eigen vraag, mag ik er als trotse vader aan toevoegen...) heb ik de Gentse Feesten ingezet met de traditionele openingsstoet. Als kind misten we die ook geen enkel jaar, en ik zet met plezier die traditie voort...
Opvallend veel plezante, allesbehalve traditionele fanfares trouwens in de stoet, en dat had natuurlijk alles te maken met het optreden vanavond van De Propere Fanfare met Oevertuur Fanfaar, een bonte mengeling van grappige, ludieke fanfares en marionetten.

Enkele sfeerfoto's :