11 januari 2024

Retro review: The Jimi Hendrix Experience

In een tweedehandsboekenwinkel in Doornik (La Bourse aux Livres) kocht ik het songbook van Axis: Bold as love van The Jimi Hendrix Experience. Ik kan niet echt noten lezen en een instrument bespelen al helemaal niet, maar je weet maar nooit (en enkele vrienden van mij kunnen dat wel)...

Het was voor mij een uitgelezen kans om nog eens goed te luisteren naar dit album uit 1967, dat amper zeven maanden na Are you experienced werd uitgebracht. Op dit album staan geen grote hits als Hey Joe of Purple haze (of latere songs als All along the watchtower, Voodoo child (Slight return) en Crosstown traffic) maar dat maakt deze plaat niet minder interessant.
Er wordt afgetrapt met een (fictief) radio-interview met Mr. Corusoe dat overgaat in een soort muzikale ruis. Het roept een beetje de sfeer op van science-fiction maar is vooral een geluidsexperiment. De twaalf songs die volgen, laten een breder wordende muzikale interesse van Jimi Hendrix zien, waarin uiteraard traditionele blues(rock) en rhythm and blues een belangrijke plaats krijgen. Spanish castle magic en Little wing zouden doorheen zijn hele carrière gespeeld worden op zijn concerten en het zijn  ontegensprekelijk de hoogtepunten van de langspeler. Spanish castle magic is dan ook gedrenkt in blues maar ook de drumpartijen vallen op omdat ze een mooi tegengewicht vormen voor het formidabele gitaarspel van Jimi. Little wing sleept zich trager voort en doet daarom sterk denken aan het tempo van Hey Joe. Het mist net nog de kracht van die laatstgenoemde song maar het nummer blijft in zijn oeuvre niet zonder reden overeind.
Wait until tomorrow lijkt inspiratie gevormd te hebben voor Glamour boys en Love rears up its ugly head van Living Colour. If 6 was 9 drijft op een ietwat staccato ritme dat de luisteraar toeleidt naar een prachtige gitaarsolo. Verder weet vooral ook Little miss lover te bekoren met echo's van zijn grootste hits.
Dit mag dan niet zijn grootste en bekendste plaat zijn, met Axis: Bold as love bewees Jimi Hendrix al kort na zijn debuut dat hij een bijzondere muzikant was die het experiment en de crossover tussen stijlen niet schuwde.