Twee albums brengt Dirk Serries op korte tijd uit. Voor beiden werkte hij samen met Rutger Zuydervelt, al is dat voor de zo dadelijk als eerste besproken plaat enkel voor de lay-out. Zuydervelt kan je kennen als Machinefabriek, over wie ik het hier al eens had.
Unseen descending and lamentations is netjes verdeeld in twee songs, die toepasselijk Part one en Part two heten. Beide liggen dan ook duidelijk in elkaars verlengde en dompelen je onder in een heel eigen wereld waarin een onophoudelijke soundscape als verkeer in de verte nu eens aanzwelt, dan weer naar de achtergrond verdwijnt.
Beluister de teaser voor dit album hieronder:
Wie om wat voor reden ook overweegt slechts één plaat te kopen, raden wij dan toch Buoyant aan, de samenwerking met Rutger Zuydervelt waarop Dirk Serries de gitaren bespeelt en effecten toevoegt en Zuydervelt verantwoordelijk is voor de overige geluiden en de verwerking van alle geluiden (of hoe moeten we "processing" anders begrijpen?). Onze suggestie heeft alles te maken met de grotere verscheidenheid die op dit album horen.
Lost trail opent de plaat rustig en sluit het meest aan bij het geluid op Unseen descending and lamentations, al horen we al in de details dat een breder geluidsspectrum aangesproken wordt. In The whispering scale houden we vooral van hoe naar het einde toe het aanzwellend geluid lijkt terug te springen, alsof de naald op het vinyl een heel eind terugspringt. Het geeft een aliënerend gevoel, alsof je als luisteraar weggeduwd wordt telkens je meegroeit in de opbouw van het geluid. Unraveled blanket klinkt zoals de stilte voor de storm, geladen met electriciteit. Onze favoriet op deze plaat is echter The dissection, dat begint alsof we door een deur heen luisteren naar de intensive care-afdeling in het ziekenhuis. Het regelmatige gepiep van de machines wordt omringd door onrust en naarmate de song vordert, klinkt het alsof de wind waait doorheen dat alles, ijzig en kou. De spanning is te snijden zonder dat de muzikanten drukte hoeven te maken.
Beluister het album hieronder:
Beide albums kan je kopen bij Consouling.
Posts tonen met het label stream. Alle posts tonen
Posts tonen met het label stream. Alle posts tonen
29 mei 2015
Dirk Serries
Labels:
2015,
embedded player,
mening,
muziek,
nieuwe release,
stream
28 mei 2015
Ora et Labora pinkstermix
Na de dansbare religieuze mix en de kerstmix deel ik met plezier de pinkstermix van Ora et Labora (Pim van de Werken en Broeder Dieleman):
Tracklist:
Tracklist:
- Intro - Ds. Richard
- Jezus - Esther Tims
- Maria Magdalena - Halleluja 2000
- Dank u - In Verwondering
- Supporters - BBC Combo
- Happy man - De Popgroep Van Het Leger Des Heils
- Eenmaal - De Zingende Zusjes
- Jozua won de slag bij Jericho - Piet Sybrandy
- Ben je bang? - Eigentijdse Jeugd
Labels:
compilatie,
embedded player,
mix,
muziek,
nostalgie,
stream
19 december 2014
Ora et Labora kerstmix
Ora et Labora (Pim van de Werken en Broeder Dieleman), van wie ik eerder al eens een mixtape met oude religieuze muziek deelde, heeft een kerstmix gemaakt:
Tracklist:
Tracklist:
- Ja! Ja! Inderdaad - The Halleluja Sound
- Ik ben geboren - Ben Strik
- Kom, Immanuel - Dingeman Coumou
- Kerstliedje in moderne stijl - De Troubadoer Van Het Heilig Hart
- Jezus is geboren - The Lighters
- Keiharde realiteit - Gert en Hermien
- Kresnetie - Ronald Braam
- Een kind geboren in Bethlehem - Dingeman Coumou
- Sterren blonken in de nacht - The Halleluja Sound
22 maart 2014
Reiziger / The Fire Harvest
De Limburgse band Reiziger, wier album KodiaK station ik hier besprak, brengt op 19 april een split 7" uit met het Nederlandse The Fire Harvest. Hieronder kan je hun bijdrage (Imperial overstretched) beluisteren:
De release komt uit in een speciale verpakking en zal gepaard gaan met een gezamenlijke tour door de Lage Landen. Hieronder alvast enkele bevestigde optredens:
Samen met The Fire Harvest:
De release komt uit in een speciale verpakking en zal gepaard gaan met een gezamenlijke tour door de Lage Landen. Hieronder alvast enkele bevestigde optredens:
Samen met The Fire Harvest:
- 18/4: Lepel concerts, Groningen (NL)
- 19/4: Record Store Day in Arnhem (NL): precieze locatie wordt nog bekendgemaakt
- 20/4: Tivoli, Utrecht (NL)
- 25/4: JH De Bogaard, Geel
- 26/4: Atelier Rock, Hoei
- 29/3: Decibelz, Neerpelt (met Six Hands)
- 8/5: CC Luchtbal, Antwerpen (met Flying Horseman solo)
Labels:
2014,
aankondiging,
embedded player,
mening,
muziek,
nieuwe release,
optreden,
stream
29 september 2013
Lied van de week: week 39 - 2013
Don't you want it - The White Buffalo
The White Buffalo heet eigenlijk Jake Smith. De Amerikaan zag zijn songs al belanden in series als Californication en Sons Of Anarchy. Hij heeft zijn derde album net uit en daar komt dit pareltje uit. De man schaart zich hiermee in het rijtje van acts als Wilco, die zich laten inspireren door alt-country, folk en Americana.
Je kan het album Shadows, greys & evil ways hier kopen. Hieronder kan je het overigens helemaal voorbeluisteren:
Labels:
2013,
clips,
embedded player,
lied van de week,
mening,
muziek,
stream
19 januari 2013
22tracks
Eén van de mooiste ontdekkingen bij het begin van dit jaar, hoewel ik van het bestaan al op de hoogte was, is 22tracks, een website waarop je muziek kan streamen uit playlists die in 22 genres worden samengesteld uit 22 nummers. Via Indiestyle-medewerker DJ Stethoscope Steve wist ik al van de indie/rock-playlist, maar daarnaast kan je ook nog geweldige dingen ontdekken in de andere 21 genres: afroheat, bass, beats, belpop, dance, disco, drum&bass, dub vibes, electronica, global sounds, hiphop, house, jazz, moody, originals, pop, rough, soul/r&b, takeover, techno en tropical. Er zijn bovendien al 4 versies, voor de 4 steden van elke curatorslijst, telkens samengesteld door experten binnen dat genre. Behalve Brussel is er dus voor elk genre ook iemand gevonden in Amsterdam, Londen en Parijs.
Inloggen kan je doen met je Facebook- of Twitterprofiel of je Google-account.
06 januari 2012
Bookers

Via een lange omweg op Goodreads, waar ik de ene Annelies verwarde met een mij toen eigenlijk nog onbekende Annelies, stuitte ik op Bookers, een radioprogramma van Radio Scorpio (uit Leuven). Want Annelies (die ik intussen een tikje beter heb leren kennen...) werkt daaraan mee. Bookers is een programma dat muziek en literatuur met elkaar verbindt, op een wel heel toffe wijze.
In elke uitzending staat één boek centraal, dat samen met een studiogast(e) (die bovendien een illustratie maakt, als ik het goed begrepen heb...) uitvoerig toegelicht wordt. Er wordt gestart met een fragment uit het boek, en daarna wordt dieper ingegaan op thema's uit het boek, de schrijver,... Bij elk stukje van die bespreking hoort ook wat muziek, en de makers van het programma grabbelen daarbij uit een ton met wel erg goeie muziek. Elk lied is gekozen als illustratie bij het thema, en zo krijgen we een mooie mix van een boekenprogramma met uitstekende muziek.
Het programma is elke woensdag van 19u tot 20u te beluisteren op Radio Scorpio (106.0 FM in de regio Leuven) of via internet : http://www.radioscorpio.be/luister
Oudere afleveringen zijn ook te beluisteren hier, en we raden uw alvast de afleveringen over High fidelity (Nick Hornby), Into the wild (Jon Krakauer) en On the road (Jack Kerouac) van harte aan...
Vanaf komende woensdag start een nieuwe reeks !
11 december 2011
Jònsi

De zanger van Sigur Rós, Jònsi, heeft de soundtrack gemaakt bij de film We bought a zoo. Op zijn website kan je naar 2 songs luisteren, als je klikt op het blaadje met de titels (Ævin endar en Gathering stories).
Labels:
2011,
aankondiging,
film,
muziek,
nieuwe release,
soundtrack,
stream
30 november 2011
Spotify

Jazeker, ook ik heb me laten verleiden door Spotify. De reclameboodschappen (voor Spotify zelf meestal) neem ik er voor lief bij, want wat je kan ontdekken aan mooie muziek is haast eindeloos.
Beschouw Spotify gerust als een social music network, want je kan via je vrienden muziek leren kennen (uit hun playlist, of wat je ziet verschijnen op Facebook, waarmee het vaak gelinkt is, van waarnaar ze luisteren). De suggesties die Spotify zelf geeft van gelijkaardige muziek of artiesten is beter dan welke andere muzieksite die ik al bezocht, en dus is het een bron van eindeloos plezier om er muziek te streamen.
22 juli 2011
Rave on Buddy Holly
Er is een prachtige tribute-cd (Rave on Buddy Holly) uitgebracht als ode aan Buddy Holly, die dit jaar 75 jaar zou geworden zijn, mocht hij niet tragisch omgekomen zijn in 1959. Bij dat vliegtuigongeluk kwamen overigens ook Ritchie Valens en The Big Bopper om... (zie ook de film La bamba uit 1987)
Buddy Holly tekende voor enkele erg mooie vroege rock 'n roll klassiekers (zoals Everyday, That'll be the day en Peggy Sue).
Tracklist van het album :
Buddy Holly tekende voor enkele erg mooie vroege rock 'n roll klassiekers (zoals Everyday, That'll be the day en Peggy Sue).
Tracklist van het album :
- Dearest – The Black Keys
- Every Day – Fiona Apple & Jon Brion
- It’s So Easy – Paul McCartney
- Not Fade Away – Florence + The Machine
- (You’re So Square) Baby, I Don’t Care – Cee Lo Green
- Crying, waiting, hoping – Karen Elson
- Rave On – Julian Casablancas
- I’m Gonna Love You Too – Jenny O.
- Maybe Baby – Justin Townes Earle
- Oh Boy – She & Him
- Changing All Those Changes – Nick Lowe
- Words Of Love – Patti Smith
- True Love Ways – My Morning Jacket
- That’ll Be The Day – Modest Mouse
- Well…All Right – Kid Rock
- Heartbeat -The Detroit Cobras
- Peggy Sue – Lou Reed
- Peggy Sue Got Married – John Doe
- Raining In My Heart – Graham Nash
Labels:
2011,
aanrader,
embedded player,
muziek,
nieuwe release,
nostalgie,
stream,
tribute
16 juli 2011
Efrim Manuel Menuck

Efrim Manuel Menuck, frontman van Godspeed You! Black Emperor en A Silver Mt. Zion, heeft een solo-album uit : Efrim Manuel Menuck plays High Gospel. Je kan het hier helemaal streamen. Dan ontdek je dat zijn solo-werk (uiteraard) in de lijn ligt van eerder werk met zijn bands, maar dat maakt nét de pret natuurlijk...
Je krijgt alvast deze teaser mee :
Our lady of parc extension and her munificent sorrows (mp3)
Je kan het album hier kopen.
Plays "High Gospel" - EFRIM MANUEL MENUCK by Constellation Records
Labels:
2011,
aanrader,
embedded player,
muziek,
nieuwe release,
stream
Abonneren op:
Posts (Atom)


