Posts tonen met het label tekeningen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label tekeningen. Alle posts tonen

25 februari 2024

Expo: "Defectio Re" van Jana Roos

 

Jana Roos: ooit was ze een klein meisje dat ik net als haar broer aan de overkant van de straat met haar fiets zag vertrekken naar school (of in de late namiddag terugkeren). Jaren later was ze een tijdlang de babysit van mijn twee kinderen als ik naar de opleiding rond autisme ging. Mijn kinderen waren dol op haar en zijzelf gaf altijd het gevoel (en ik heb geen reden te twijfelen dat ze dat ook meende) dat ik haar haast meer plezier deed met haar te vragen dan zij mij door te komen oppassen. Ze was toen al begonnen aan haar opleiding mode en kunst en ik bleef haar, toen mijn kinderen allang geen oppas meer nodig hadden, volgen. Vooral op haar Instagramaccount zag ik haar modecreaties passeren maar ook de prachtige tekeningen die ze maakte. Ik zag hoe ze meer en meer succesvol werd, met modeshows in enkele Afrikaanse landen zelfs (Oeganda, Ghana), maar ook met creaties voor theater en andere evenementen. En onlangs was één van haar installaties te bewonderen op het Lichtfestival in Gent.


Vrijdagavond waren we uitgenodigd op de vernissage van haar eerste expositie. Defectio Re laat een staalkaart zien van wat ze kan, door de creatie van een fantasiewereld (Ice adaptability) die je als toeschouwer ook zelf nog kan invullen. Er zijn kledingontwerpen te zien (inclusief hoofddeksels of moet ik zeggen hoofdornamenten), er staat één van de glas-in-lood sculpturen waarmee ze te zien was op het Lichtfestival en die ze maakte in samenwerking met het bekende Atelier Mestdagh


Maar bovenal interessant is dat ze een inkijk geeft in het proces. Dat doet ze middels enkele projecties maar vooral door op twee tafels de elementen tentoon te stellen die geleid hebben tot het eindresultaat dat je er ook kan zien.



Deze bijzondere tentoonstelling kan je nog tot en met zondag 10 maart zien in Artspace Ontsteking in de Chinastraat in Gent, boven Bar Bricolage (nabij Dok-Noord), elke dag van het weekend van 16u tot 20u. Op  zondag 10 maart is er nog de finissage vanaf 19u. Alle info over de expo vind je ook hier.

21 februari 2018

Lied van de week: week 8 - 2018

Will I wake - I Am Oak


Zo genoten als van hun album Nowhere or Tammensaari heb ik nadien niet meer, maar toch weet I Am Oak me op plaat altijd zeer te boeien. Hun live-optredens vielen me, door de hoge verwachtingen die hun platen schiepen wellicht, altijd wel wat tegen. Hun nieuwe single laat alweer het beste horen van deze Utrechtse band. Later dit jaar (datum nog onbekend) komt er een nieuwe plaat waar deze song op zal staan. Ik kijk er alvast naar uit.
Bij deze song hoort trouwens een prachtige, door frontman Thijs Kuijken zelf getekende clip. Voor meer uitleg over hoe dit tot stand kom, kan je bij dit artikel op The Skinny terecht.


Lyrics:

It might take some time 
It might take a while to forget 
Even with the right ideals in my head 

Will I wake in time 
Will I wake a while to forget 
Everything we’ve learned that night 
And have come across without regret 

Will I wake in time to forget 
That a feeling like that comes when known worlds end 
It comes alive to forget 

Will I wake in time 
Will I wake a while to forget 
Everything we’ve learned that night 
And have come across without regret 

Will I wake in time to forget 
That a feeling like that comes when known worlds end 
It comes alive to forget 

It might take some time to forget

14 november 2011

Grote Twitteractie van Eva Mouton


Eva Mouton, van wie mijn kinderen elk een leuke button hebben en van wiens samenwerking met Kapitein Winokio we alle drie helemaal weg zijn, heeft een grote Twitteractie lopen.
Stuur je pasfoto naar evamouton@gmail.com en ze maakt je een mooie getekende profielpic, die je op 14 december ontvangt. Doel is haar magazine
"Kopstoot" te promoten. Alle info vind je hier.
Doen!