Nadat Anne-Marie Vangeenberghe eerder al de campagne "Dagen zonder Vlees" hekelde in een opiniestuk op deredactie.be, neemt ze nu namens de Boerenbond en Landelijke Gilden, waarvoor ze woordvoerster is, ook The Smiths op de korrel. We ontvingen deze morgen onderstaande brief, die u kan lezen terwijl u onderaan de Spotify-afspeellijst beluistert:
‘Matigen is een schone deugd’, een van de vele uitspraken van mijn
grootmoeder waar ik in de jaren 80 mee opgroeide: ik was ze al die tijd vergeten, maar moest
er gisteren, bij het luisteren naar Spotify, weer aan denken.
Gek genoeg luisterde ik niet naar een Greatest Hits van Modern Talking of de nieuwe van Kanye West. Wel besteedde ik buitensporige aandacht aan "Meat is murder" van The Smiths. Waar velen blijkbaar (zonder nadenken?) het hoofd zachtjes laten meewiegen op de muziek, voel ik
me de enige afwezige. En toch hou ik mijn hoofd (nog) stil.
Ik ben van nature nogal kritisch, zeker geen meeloper. Als ik in een
kerk mensen gebeden hoor aframmelen, dan vraag ik me altijd af of ze wel
weten wat ze zeggen. Bij de jeugdbeweging had ik het altijd moeilijk
met activiteiten die een hoog gehalte van kuddegevoel bij me opriepen,
en klakkeloos de opgelegde nummertjes uitvoeren tijdens een schoolfeest,
zorgde ervoor dat ik steevast op de laatste rij stond. Toen iedereen Milli Vanilli geweldig vond, had ik al mijn vraagtekens. Dat was mijn
ding niet en, zo zou later blijken, ook helemaal niet het ding van die twee mannen die we in videoclips zagen opdraven.
Hetzelfde voor albums: als ik al ergens naar luister, dan wil ik altijd goed weten waarom, wat erachter zit, de lyrics opzoeken op internet. Zo ook bij "Meat is murder". Morrissey roept op tot geen vlees en vis eten.
En dat zelfs op de Lokerse Feesten. Samen besparen we zo veel mogelijk
op onze ecologische voetafdruk. Daartoe loopt een militair in Vietnam rond met een helm met daarop de slogan. Ik wist niet dat er door de Vietcong zoveel vlees werd gegeten.
Daarom kan ik niet meer luisteren naar deze plaat. Ze
bulkt uit van desinformatie en creëert de perceptie dat je beter oorlog kan voerren dan vlees eten.
"Meat is murder" misleidt en desinformeert, en creëert de perceptie
als zou je met neerslachtige muziek en een zagerige stem een hoop wereldproblemen makkelijk
kunnen oplossen. Ik moet je ontgoochelen. Dat doen ze niet. Zo eenvoudig
is het niet.
Posts tonen met het label parodie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label parodie. Alle posts tonen
12 februari 2016
09 februari 2014
Ontkennen noch bevestigen
Gisteren vonden er in Brugge onaangekondigde alcoholcontroles plaats in de late namiddag, op diverse locaties. Die verliepen echter bijzonder vreemd.
Een jonge vrouw vertelt: "Ik kwam aangereden langs de parallelweg van de Expressweg toen ik een patrouille zag staan. Ik suggereerde nog aan mijn lief om rechtsaf te slaan en de controle te omzeilen, niet omdat ik gedronken had, enkel omdat ik geen zin en tijd had. Maar hij was zo nieuwsgierig dat we toch verder reden. Twee agenten stonden bij een combi, die één van de twee rijstroken versperde." Tot daar is er nog weinig opzienbarends aan de hand, maar ze vervolgt: "Toen we ter hoogte van de agenten kwamen, deden die verwoed teken dat ik moest vertragen. Omdat ik geen andere mogelijke reden zag, was ik ervan overtuigd dat ik zou moeten blazen. Opeens deden de agenten teken dat ik moest doorrijden. Ik gebaarde nog of ik niet toch moest stoppen, maar dat was absoluut niet nodig. Even verderop zag ik een gelijkaardige patrouille, maar zo ver moesten we niet rijden..."
Navraag leerde ons dat de controles er kwamen op initiatief van Minister van Landsverdediging Pieter De Crem, die omwille van de ziekte van Joëlle Milquet even haar bevoegdheden had overgenomen. Gevraagd naar een reactie liet hij weten: "De Belgische regering kan ontkennen noch bevestigen dat er alcoholcontroles plaats vonden in Brugge, omdat dit vertrouwelijke informatie is." Hij vult zelfs aan: "Evenmin kunnen wij bevestigen noch ontkennen dat er een Belgische regering is, laat staan dat wij kunnen ontkennen noch bevestigen dat België een federaal land is, of zelfs maar bestaat."
Tegenover het daarmee opnieuw versterkt imago van ons land als Mekka van het surrealisme, plaatst N-VA-voorzitter Bart De Wever: "Het zal derhalve na de verkiezingen niet moeilijk zijn om verlost te raken van deze PS-regering en België te laten verdampen, want er is toch niemand die officieel kan ontkennen noch bevestigen of het een federaal, confederaal dan wel sprookjesland is." In een toelichting in Ter Zake noemde hij zijn eigen grapje Messiaans.
Deels gebaseerd op waargebeurde feiten
23 juli 2012
Gentse Feesten 2012: dag 8
De achtste dag van de Gentse Feesten, in het gezelschap van mijn kinderen en die van mijn vriendin (en zijzelf ook natuurlijk), werd ingezet met een bezoek aan de Poezenboot, langs de Nieuwevaart. Dat is een kattenasiel op het water, waar je een katje kan adopteren (wat we niet deden) en je ook zo eens mag binnenwandelen en de katjes bezichtigen. Veel "ooooh"s en "aaaah"s en gezucht en "o zo schattig"s later vervolgden we onze weg naar het centrum van de stad.
MiramirO stond op het programma, want heel wat leuke voorstellingen daar hadden ons via het programmaboekje weten nieuwsgierig te maken. Op het Spaanskasteelplein keken we naar één van de deelnemers aan de Grote Prijs MiramirO: Fusion van het Britse Prodigal Theatre's Urban Playground Team. Dat was een voorstelling waarbij een zestal dansers langs, op en over een obstakel van buizen en planken en wanden danst met een mengeling van heel verschillende dans- en springstijlen.
Erg spectaculair allemaal, met hier en daar zelfs een vrij ongelooflijke sprong... Indrukwekkend!
Daarna genoten alle vier de kinderen (en eigenlijk ook de twee volwassenen) van Sculptures, dat ik met mijn zoon al op de zesde dag had gezien en gedaan. Hij ging ook nog een keertje op L'imaginarium du capitein Gustav II.
Een andere deelnemer aan de Grote Prijs MiramirO was het ook al Britse Up & Over It, dat een wel heel bijzondere dansvoorstelling bracht in Hands. Er werd immers met de handen gedanst op de tafel, op het ritme van traditionele Ierse muziek en het deed allemaal een beetje denken aan een soort handenvariant van Riverdance, al was het vaak ook grappig.
Jammer dat het bij De Frietcowboys allemaal zo lang duurde, want mijn zoon keek er wel heel erg naar uit om met aardappelen te schieten naar een rooster om ze tot friet te snijden, die te laten bakken en daarna op te eten.
Elk kind mocht met een gefabriceerd geweer dat werkte op luchtdruk drie pogingen wagen, en aangezien er een lange rij was en het herladen van het geweer toch behoorlijk wat tijd vraagt, ging dat dus maar traag vooruit en werd het te laat, waardoor hij niet meer aan de beurt kon komen. Het was anders wel een leuk concept...
Ook bijzonder grappig was Boucherie Bacul van PikzPalace, waar 2 vrouwen en een man een mobiele slagerij (zoals op de markt) runnen, waar echter het "vlees" van knuffels verkocht wordt en klaargemaakt voor de omstaanders. Pluchen knuffels worden versneden, barbiepoppen in mootjes gehakt en dit alles wordt met heel veel humor en zwier aan de man gebracht, waarbij de argumenten van de vleessector hervertaald worden naar knuffeldieren en action figures. Je zou kunnen stellen dat het een prachtige vegetarische en vegetarismevriendelijke voorstelling was...
En kijk, ook wij kregen een pakje "vlees": witte vulling van een pluchen dalmatiër, gekruid met wat barbiehaar. En de dochter had al "eekhoornstaart op een stokje" gekregen...12 april 2012
Meldpunt
Nu de mediastorm eindelijk een beetje gaan liggen was over het meldpunt Illegaliteit dat de bruine rakkers als wanhopige attention whores hadden opgericht, lekte op WikiLeaks de volledige inhoud van de formulieren die het meldpunt ontving.
Met plezier gunnen we u een blik op enkele van de meest markante meldingen :
* (vanwege K. D'Hooghe uit Brugge) "Het schilderij dat mijn broer kreeg van enkele maffieuze Russen is zeker en vast illegaal! 't Is bovendien erg lelijk, dus het zou beter teruggestuurd worden naar het land van herkomst!"
* (vanwege B. Valkeniers uit Antwerpen) "Volgens mij is het illegaal om 2 politieke websites te hebben, één bij ons en één bij N-VA. En Karim, is dat geen Marokkaanse naam? Die overloper mag van mij de Middellandse Zee overlopen!"
* (vanwege Jeff Albertson uit Springfield) "In seizoen 7, aflevering 25 verkoopt een Pakistaan illegaal vuurwerk. In de volgende episodes verricht de Pool Moe Syzlak illegale activiteiten:..." (melding beslaat ettelijke pagina's)
* (vanwege R. Kapje uit Kaatsheuvel) "De Grote Boze Wolf heeft de identiteit van mijn grootmoeder gestolen"
* (vanwege directie en personeel van weeshuis Kindervreugd in Antwerpen) "Vannacht is een neger klaarblijkelijk ons weeshuis binnengedrongen. Eerst hoorden we gestommel op het dak, alsof iemand met een paard over het dak liep. Die zwarte (we zullen hem voor het gemak Piet noemen) hebben we niet gezien, maar bij de haard stond ineens heel veel speelgoed, zonder aankoopbewijs. Behalve inbraak lijkt ons hier ook sprake van heling..."
Alle klachten worden momenteel opgevolgd door een medewerker van de partij.
Met plezier gunnen we u een blik op enkele van de meest markante meldingen :
* (vanwege K. D'Hooghe uit Brugge) "Het schilderij dat mijn broer kreeg van enkele maffieuze Russen is zeker en vast illegaal! 't Is bovendien erg lelijk, dus het zou beter teruggestuurd worden naar het land van herkomst!"
* (vanwege B. Valkeniers uit Antwerpen) "Volgens mij is het illegaal om 2 politieke websites te hebben, één bij ons en één bij N-VA. En Karim, is dat geen Marokkaanse naam? Die overloper mag van mij de Middellandse Zee overlopen!"
* (vanwege Jeff Albertson uit Springfield) "In seizoen 7, aflevering 25 verkoopt een Pakistaan illegaal vuurwerk. In de volgende episodes verricht de Pool Moe Syzlak illegale activiteiten:..." (melding beslaat ettelijke pagina's)
* (vanwege R. Kapje uit Kaatsheuvel) "De Grote Boze Wolf heeft de identiteit van mijn grootmoeder gestolen"
* (vanwege directie en personeel van weeshuis Kindervreugd in Antwerpen) "Vannacht is een neger klaarblijkelijk ons weeshuis binnengedrongen. Eerst hoorden we gestommel op het dak, alsof iemand met een paard over het dak liep. Die zwarte (we zullen hem voor het gemak Piet noemen) hebben we niet gezien, maar bij de haard stond ineens heel veel speelgoed, zonder aankoopbewijs. Behalve inbraak lijkt ons hier ook sprake van heling..."
Alle klachten worden momenteel opgevolgd door een medewerker van de partij.
02 januari 2012
In memoriam
Op 21 december overleed Kapitein Iglo. De sympathieke scheepskapitein die menig hongerig kind aan boord van zijn schip fishsticks voorschotelde en hen zo redde van een gewisse dood, overleed -ondanks de tonnen visolie die hij moet binnengespeeld hebben- aan een zenuwziekte. Zijn overlijden werd pas nu bekendgemaakt. De Duitse autoriteiten vreesden immers dat zijn overlijden de eindejaarsfeesten danig in de war zou sturen, omdat overal op en rond de Noordzee wanhopige fans zich rouwend te pletter zouden storten.

Dat gebeurde overigens alsnog in Noorwegen, op het strand van Nordreisa...

Dat gebeurde overigens alsnog in Noorwegen, op het strand van Nordreisa...
20 juli 2011
Gentse Feesten : Pierke Pierlala + jeugdcircusfestival + BataMatiq
Maandagnamiddag hadden we geluk met het weer. Tijdens de hele voorstelling van Pierke Pierlala (dit keer in het avontuur over het ongehoorzame Flipke Flapke) in het Huis van Alijn viel geen druppel regen. Meer zelfs : de zon scheen! Het werd dus (klassiek) genieten van het poppenspel, de Gentse grapjes en de ambiance waarin alle kinderen de "vriendjes van Pierke" zijn die meehelpen het avontuur tot een goed einde te brengen.

Op het Jeugdcircusfestival in het Baudelopark zagen we een voorstelling die ik zonder de twijfel de beste durf noemen die we al ooit op dit festival (dat toch al aan de tiende editie toe is) zagen. Het Frans-Zwitserse gezelschap Cie un de ces 4 bracht Madame et sa croupe, waarin ze jongleren, acrobatie en diabolokunsten verweven met muziek (gitaar, viool en een geweldige persiflage op Bad romance van Lady Gaga) en humor, allemaal gebracht in een verhaaltje in een barokke setting (een hertogin en haar 3 bedienden). De acrobatieën en de diabolo-act waren verbluffend, én het geheel was goed uitgewerkt, grappig en er zat heel veel vaart in (na een zeer trage start weliswaar). Puik gedaan!

Cirq heeft behalve BataStrand ook nog in de Willem De Beersteeg haar vaste stek, waar ze BataMatiq presenteren : een ode aan allerlei automaten. Je kan er je kinderen laten omvormen tot Robokids, je kan de Sfeer-O-Meter in het groen fietsen, er is de klassieker 10 seconds of Techno en er zijn allerlei automaten waar je mits 20 cent in een gleuf een leuke verrassing krijgt van de Cirq-mannen achter het geheel (in dit geval zéér letterlijk te nemen).

02 december 2010
Nabeschouwing AA Gent - Levski Sofia (Europa League)

Na afloop van de door AA Gent gewonnen Europa League-wedstrijd tegen het Bulgaarse Levski Sofia (in Antwerpen beter bekend als Vitosha Sofia), hadden wij een gesprek met Wils, één van de smaakmakers van de avond.
Hij blikte tevreden terug op de wedstrijd: "Ik denk toch dat de overwinning verdiend was, gezien Gent de meeste kansen kon creëren en ook de beste tactiek gekozen had. Zo had doelman Jorgacevic geopteerd voor camouflage op het besneeuwde veld. In zijn witte uitrusting bezorgde hij de Bulgaarse enkeling die erin slaagde door onze verdediging te breken, de schrik van zijn leven door uit het niks op te duiken, wat de kwaliteit van de afwerking door hun spitsen niet bepaald ten goede kwam."
Wils was niet alleen tevreden over het verdedigend vermogen van AA Gent, maar vond hen aanvallend ook sterk: "Onze verdediging zat uiteraard zo goed op slot als een bevroren fietsslot (nvdr: Wils zou dat later die avond overigens effectief ondervinden), maar ook aanvallend kwamen we er goed uit. Vooral via El Ghanassy en Arbitman, die zich liet inspireren door het Gentse volkslied, zorgden we voor gevaar. Jammer was wel dat we te vaak probeerden een corner te versieren, hoewel Nederlands onderzoek heeft aangetoond dat die slechts zeer weinig doelgevaar, laat staan doelpunten, opleveren."
Over de scheidsrechter en zijn assistenten was Wils minder te spreken: "Er waren al duidelijke problemen omdat die ene grensrechter telkens de electronica van zijn vlaggetje haperde, zwaaide, wat door de scheidsrechter verkeerdelijk aanzien werd voor buitenspel, en er is natuurlijk de niet-gefloten penalty op Arbitman in de eerste helft. Maar bovendien bleek de scheidsrechter vooringenomen: zo kende hij Gent méér vrijschoppen toe dan Sofia, hoewel Luxemburgs onderzoek aangetoond heeft dat vrije trappen zelden tot doelgevaar, laat staan doelpunten, leiden."
Terecht was Wils tevreden over zijn eigen prestatie: "Ik kende vanavond toch wel een topavond. Ik kwam vaak snedig uit de hoek, al zal de inname van 2 Westmalle Dubbels daar ongetwijfeld ook voor iets tussen zitten. Bovendien vind ik toch dat ik in deze weersomstandigheden fysieke paraatheid vertoond heb door de kilometers door de sneeuw deels met de fiets, deels te voet af te leggen. Ik leverde vaak voorzetten die enkel nog in doel moesten gekopt worden, en de mentale voorbereiding zat ook goed. Ik had me bovendien goed voorbereid op de wedstrijd door niet enkel op Sport.be maar ook op Sporza alle gegevens te bekijken. Bovendien heeft Keniaans onderzoek aangetoond dat een stampede van panikerende Buffalo's niet enkel in staat is Zebra's en Kanaries te overweldigen, maar ook Ajuinen tot tranens toe weet te bewegen, dus ik had er alle vertrouwen in dat ook de Sofianen voor de bijl zouden gaan."
Dat Jorgacevic secuur stond te keepen, is ook Wils niet ontgaan: "Voor mij blijft onze doelman toch het prototype van een degelijk sluitstuk op de defensie. Wist u trouwens dat Sri Lankees onderzoek heeft aangetoond..."
We kregen niet meer het hele interview met Wils mee, maar we veronderstellen dat Wils zal geantwoord hebben dat het belang van onderzoek relatief is, ook in de voetbalsport.
Het betreft hier uiteraard niet AA Gent-speler Stef Wils, maar wel degelijk een (familie)naamgenoot die samen met mij lekker warm, met chips, nootjes, trappist en pintjes de wedstrijd volgde op Sporza.
16 augustus 2010
11 april 2010
South Park en Facebook
Geniet ervan !

You can watch the entire South Park episode about Facebook, FarmVille, Chatroulette,... here. Enjoy !
29 januari 2010
Bedrijfsfilmpjes met enkele van Vlaanderens beste acteurs
Wie Witte raven nog kent, zal zeker gniffelen bij dit bedrijfsfilmpje voor Dexia, geregisseerd door Erik Van Looy :
En dit is een recentere bedrijfsfilm voor Dexia :
Met dank aan Appelogen.be
En dit is een recentere bedrijfsfilm voor Dexia :
Met dank aan Appelogen.be
25 november 2009
Bohemian Rhapsody
't Wordt stilaan lijstjestijd en ook op Studio Brussel kan je dan weer meestemmen voor de Tijdloze. Ongetwijfeld zal dit nummer ook weer een hoge notering krijgen, al is het niet in deze versie...
07 augustus 2009
Pas op voor de gokchinezen (met tips hoe ze te herkennen !)
Wie tegenwoordig een voetbalwedstrijd (bij voorkeur in tweede klasse) bezoekt, heeft in ieder geval wat vertier als het op het veld niet veel soeps is. Immers, je kan je bezighouden met gokchinees-spotten ! Eens je zo'n gokchinees (moet daar een hoofdletter of niet ?) gezien hebt, bel je de politie en die plukt hem dan netjes van de tribune.
Dankzij het voorval in Mechelen (bij de wedstrijd Racing Mechelen - Lierse) weten we trouwens hoe we zo'n gokchinees kunnen herkennen :
* belt vaak op zijn gsm
* wil niet op de foto
Volgens mij zitten de tribunes ook nog vol gokbelgen, gokturken, goknederlanders, gokivorianen (vooral in Beveren),...
13 juni 2009
Literal video version
Eens je dit gezien hebt, ben je ongetwijfeld verslaafd : videos waarin eindelijk gezongen wordt wat je te zien krijgt, i.p.v. lyrics die niets met de video te maken hebben.
Op YouTube gewoon "literal version" intikken, en je krijgt een haast eindeloze reeks...
Enkele voorbeelden :
Under the bridge - Red Hot Chili Peppers
Birdhouse in your soul - They Might Be Giants
Total eclipse of the heart - Bonnie Tyler
Penny Lane - The Beatles
Op YouTube gewoon "literal version" intikken, en je krijgt een haast eindeloze reeks...
Enkele voorbeelden :
Under the bridge - Red Hot Chili Peppers
Birdhouse in your soul - They Might Be Giants
Total eclipse of the heart - Bonnie Tyler
Penny Lane - The Beatles
White wedding - Billy Idol
13 april 2009
Clement Peerens Explosition
Labels:
2009,
gratis downloads,
muziek,
nieuwe release,
parodie
16 juni 2008
17 april 2008
Het griezelwoord van donderdag
Geïnspireerd door de reeks "het woord van woensdag" op de blog van Bart Vandamme, heb ik besloten op deze donderdag de reeks een stapje verder te zetten : het griezelwoord van donderdag
HOOFDBREKER

Abonneren op:
Posts (Atom)













