Mijn voornemen om terug elke maand twintig muzikale parels te posten in een afspeellijst, is gigantisch mislukt tot op heden. Edoch, vandaag presenteer ik mijn selectie van deze maand:
1. Ditch - The Jon Spencer Blues Explosion: uit hun fantastische plaat Orange
2. United states of whatever - Liam Lynch: dit nummer vond ik toen echt het anthem voor die jonge generatie (toch zeker in de VS)
3. Spinal meningitis (got me down) - Ween: het album Chocolate and cheese blijft mijn favoriet Ween-album met soms bizarre songs zoals deze over hersenontsteking
4. D-I-V-O-R-C-E - Tammy Wynette: het was in 1968, toen Tammy Wynette, erg gedurfd om een country-song uit te brengen rond dit thema
5. Everybody wants to go to heaven - Loretta Lynn: deze grote country-dame leerde ik kennen toen ze Van Lear rose uitbracht, een soort comebackplaat geproduceerd door Jack White (The White Stripes). Ook daarna maakt ze nog enkele mooie platen voor ze overleed in 2022
6. Caught out there - Kelis: de doorbraak voor Kelis bij ons
7. Kream - Izzy Azalea featuring Tyga: wat een geweldige bass in dit nummer
8. All of the lights - Kanye West featuring Rihanna: net zoals er een tijd was dat je Musk nog ongegeneerd een genie mocht vinden, was Kanye ooit in de eerste plaats een muzikale superster. Hier zingt Rihanna mee
9. River runs red - Life Of Agony: in de tweede helft van de jaren negentig verkochten ze bij het Gentse Music Mania vaak spotgoedkope verzamelaars van kleinere platenlabels en daar stond al eens een aangename verrassing tussen, zoals dit nummer uit het gelijknamig album van Life Of Agony, onlangs nog te zien op Graspop
10. Tales from the hard side - Biohazard: in diezelfde periode had ik ook al Biohazard leren kennen, die ik zelfs eens live zag op Pukkelpop. Dit komt uit State of the world address
11. Hurricane - Kyuss: tegenwoordig is Queens Of The Stone Age een grootheid die vrijwel iedereen kent maar dat gold nog niet voor Josh Hommes vorige band, Kyuss. Luister zeker eens naar het volledige album ...And the circus leaves town
12. When the circus comes - Los Lobos: hun grootste succes kenden ze natuurlijk met hun covers van Ritchie Valens voor de biopic over de muzikant. Helaas blijven ze onderschat en verder onbekend bij de meeste mensen
13. (Hey baby) Que paso - Texas Tornados: een streepje texmex gaat er altijd wel in
14. Inspiracion - Calexico: ook de Amerikanen van Calexico integreren Mexicaanse muziek in hun oeuvre
15. This corrosion - Lambchop: deze trage cover van The Sisters Of Mercy door de band rond Kurt Wagner, wiens zang je meteen herkent, is voor mij zoveel beter dan het origineel (dat nochtans ook niet slecht is)
16. Marijuana, the devil flower - Johnny Price: over deze artiest vond ik geen informatie, het nummer vond ik terug op de compilatieplaat Hillbillies in hell: select curios from the Dank Hayseed dungeon, vol. 1 (ook bekend als Hillbillies in hell: country music's tormented testament 1952-1974)
17. Little miss teardrop - Larry Phillipson & Larry Lee Trio: Larry Phillipson is de Larry Lee uit de naam van zijn groep, onder die naam nam hij in de jaren vijftig vooral rockabilly op. Hij overleed in 2018 en bracht tot halfweg de jaren zeventig muziek uit.
18. Flightline - Rue Royale: deze sympatieke band zag ik enkele malen in huiskamers in Gent optreden én in de Botanique, gelegen ín de... Rue Royale in Brussel
19. Are you there? - Luke Slater: bij het doornemen van het programma van de Gentse Feesten was ik blij verrast te zien dat ook hij komt optreden in de stad waar ik bijna heel mijn leven woonde
20. Chicago indian - System 7: System 7 heeft net een nieuwe plaat uit, die ik hier besprak enkele dagen geleden, dit is een ouder nummer (uit 1996)
Beluister de afspeellijst hieronder:

























_cover_artwork.jpg)