27 januari 2024

Gelezen (156)

 

 

Tony, de zieke pony. En nog 179 andere teksten die ooit werden bezongen maar nu de heerlijke stilte van het drukwerk zijn toevertrouwd, waar nodig voorzien van een toefje uitleg, zodat de verbijsterende diepgang of in sommige gevallen ook het verfrissende gebrek daaraan zich kan ontvouwen bij het ritselende openslaan der bladzijden. - Hugo Matthysen

In dit boek worden alle songteksten die Hugo Matthysen ooit voor zichzelf of voor anderen schreef, verzameld, thematisch zelfs. Het is een bonte verzameling van nummers die soms absurd-komisch zijn, soms observationele humor en altijd taalkundig spitsvondig. Niet alleen werkte hij soms samen met Drs. P (met wie hij bevriend raakte), de invloed van de Nederlandse taalvirtuoos is duidelijk merkbaar, soms heel openlijk (wanneer Hugo zich waagt aan alternatieve versies van "Dodenrit"), meestal gewoon in de manier waarop een wel heel brede woordenschat vakkundig ingezet wordt voor rijm en sfeerzetting.
Achteraan het boek is er nog een kort stukje proza waarin Hugo Matthysen uitlegt "hoe het zover is kunnen komen" en ook dat is weer zo heerlijk humoristisch en typisch voor zijn schrijfselen, dat je ook daar zeker nog van kan genieten. Daarna volgt een overzicht van de projecten waarvoor de songs geschreven zijn met een beetje uitleg bij. De naam van die projecten is immers doorheen het boek telkens onderaan de tekst terug te vinden.

Faith, hope and carnage - Nick Cave & Séan O'Hagan

Dit boek is eigenlijk één groot en lang interview dat journalist Séan O'Hagan had met Nick Cave. De gesprekken die samen dit interview vormen, startten tijdens de lockdown. Ruim twee jaar later volgt nog een gesprek waarin een soort stand van zaken opgemaakt wordt bij het verschijnen van de paperbackeditie (voorheen was dit boek enkel als hard cover verschenen). Daarin blikt Nick Cave ook even terug op de tour die volgde op Carnage, het meest recente album. Maar de meeste gesprekken vonden dus plaats na Ghosteen en tijdens de eerste stappen die zouden leiden tot Carnage.
Hoewel er geprobeerd wordt om de gesprekken wat thematisch te ordenen, lopen vele thema's toch voortdurend door elkaar. Er is uiteraard het overlijden van zijn zoon Arthur (en wanneer het laatste gesprek plaatsvindt ook van een andere zoon, Jethro), ook dat van Nick Caves moeder en zijn voormalige vriendin Anita Lane, er is de samenwerking met The Bad Seeds (en het opstappen van Blixa Bargeld en Mick Harvey) en hoe die verschilt van zijn samenwerking met Warren Ellis, die steeds meer zijn partner wordt in het schrijven van de song, andere projecten (keramiek, The Red Hand Files,...). Twee thema's springen er vooral uit: de bewustwording bij Nick Cave van zijn spirituele, zelfs religieuze kant en de veranderde manier van songschrijven.
Wat die religiositeit betreft, is het overlijden van Arthur een belangrijke trigger geweest maar niet de oorzaak. Doorheen de gesprekken legt hij uit (en wordt ook voor hemzelf duidelijker) dat die er altijd geweest is maar na de dood van zijn zoon meer vorm heeft gekregen en dat hij er ook meer is over gaan nadenken. Voor Cave is die religiositeit een voorwaarde om een goed leven te leiden, maar noch de interviewer noch ik raken ervan overtuigd. Duidelijk is wel hoe het hem en zijn vrouw Susie heeft geholpen en nog steeds helpt, al gaat zijn vrouw er nog anders mee om dan hij.
Voor de muziekfan is vooral interessant hoe hij beschrijft welke veranderingen er plaats hebben gevonden in zijn songschrijven, veranderingen die zeker nauw samenhangen met de steeds intensere samenwerking met Warren Ellis. Het verklaart ook hoe Ghosteen (en later Carnage) toch wel een ander soort platen geworden zijn dan we van Cave gewoon waren. Hoewel ik zelf niet zo enthousiast werd van die twee meest recente albums, snap ik nu beter hoe ze tot stand konden komen als een evolutie die voor vele luisteraars (waaronder ik) verrassend was.

Geen opmerkingen: