02 augustus 2020

NOFX en Frank Turner


De uit Los Angeles afkomstige punkband NOFX en de Britse folk- en punkzanger Frank Turner zijn niet meteen een voor de hand liggend duo om samen een plaat uit te brengen. Toch is dat net precies wat gebeurt op West Coast vs. Wessex. Beide artiesten coveren elkaars songs en dat levert eigenlijk een best verrassend divers én leuk album op.
In de eerste helft van de plaat overheerst de punkrock (Substitute) en skapunk à la Rancid (Tatcher fucked the kids). Maar halverwege, wanneer de Brit aan de slag gaat met NOFX-nummers, horen we ook folk (het nog rustige Bob en het meezingbare Perfect government, wellicht het hoogtepunt van deze plaat), rock die klinkt als een recenter up-tempo nummer van Editors (Eat the meek) en een zelfs behoorlijk interessant en veelzijdig, niet meteen in één categorie onder te brengen song als Falling in love
Eerlijk gezegd waren mijn verwachtingen niet zo hoog voor deze plaat. Van beiden had ik al doorheen de jaren nummers en albums gehoord (NOFX ken ik sinds ik uit de bib eens Heavy petting zoo ontleende en Frank Turner kruiste mijn pad ook al enkele malen), maar een grote fan was ik niet meteen. Hun platen zijn niet slecht, vaak leuk en een mooi tussendoortje om naar te luisteren maar in deze samenwerking tonen ze toch dat het geheel echt soms wel meer is dan gewoon de som van de afzonderlijke delen.


Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: