10 september 2020

Cut Copy


De platen van de Australische band Cut Copy waren totnogtoe wat aan mij voorbijgegaan. Toch wisten ze met hun vijf vorige platen menig muziekliefhebber warm te maken en met Hearts on fire bestormden ze in 2008 zelfs de hitlijsten wat hen ineens hot maakte. Zelf ging ik me meer en meer verdiepen in muziek geworteld in country, folk en blues, dat zou kunnen verklaren waarom ik hen niet echt opmerkte. Al luisterde ik ook wel regelmatig naar nieuwe platen in diverse genres...
Freeze, melt is dus hun zesde album en nu vielen ze me toevallig op en beluistering van die plaat liet me zelfs een interessante groep horen. Het viertal rond oprichter Dan Whitford klinkt als een eenentwintigste Erasure (een band die zelf nog onlangs een plaat uitbracht die toch vooral bleef steken in de eighties). Dat komt vooral door de zang natuurlijk, maar de synthpop van het kwartet doet er af en toe toch ook wel aan denken. Like breaking glass is zo'n song die hedendaags klinkt en toch het futuristische broertje zou kunnen zijn van Erasure-songs uit hun hitperiode. Verder ben ik zeker ook heel erg te spreken over het licht springerige Stop, horizon, het pop overstijgende A perfect day en afsluiter In transit die de synthesizermuziek van Vangelis, Mike Oldfield en misschien nog wel het meest Ryuichi Sakamoto oproept.

Je kan dit album hier kopen via hun Bandcamp-pagina en hieronder alvast beluisteren:

Geen opmerkingen: