05 september 2020

Josh Ritter


Hoewel in mijn platenkast geen enkel album van Josh Ritter te vinden is, is hij geen onbekende voor mij. Ik leerde hem ooit kennen nadat ik over zijn plaat The historical conquests of Josh Ritter las en die plaat inderdaad erg de moeite vond. Na tien reguliere albums brengt hij nu See here, I have built you a mansion (Rare and unreleased) uit, een plaat die zoals de titel al aangeeft een verzameling is van nummers die wat moeilijker vindbaar zijn of nooit eerder (officieel) werden uitgebracht. Het betreft acht kleine pareltjes die samen in een half uur erin slagen best een goed beeld te schetsen van het meesterschap van deze singer-songwriter.
Bovendien etaleert deze korte plaat ook wel de diversiteit waartoe hij in staat is. Zo worden argeloze luisteraars enigszins verrast door het tempo en de vrolijkheid van Waiting on you. In het folky Heaven knows klinkt Paul Simon niet veraf. Er staat bovendien een mooie cover op van Brothers in arms (Dire Straits) die zo mogelijk nog soberder klinkt dan het origineel maar toch een bijzondere toets krijgt met de banjo die je hoort. Verder durf ik zeker ook Miles away van harte aanbevelen. 

Beluister het volledige album hieronder:

Geen opmerkingen: