22 juli 2020

Julianna Barwick


Van Julianna Barwick postte ik in het verleden al eens een review van Nepenthe, dat toen zelfs in mijn eindejaarlijst op 23 eindigde. Ik vond het toen al geen voor de hand liggende, hapklare muziek en dat is het nog steeds niet. Wat de Amerikaanse uitbrengt, is steevast heel bijzonder en dat geldt niet minder voor haar nieuwe plaat, Healing is a miracle
Haar muziek situeren is niet zo eenvoudig: het is een mengeling van een soort neo-klassiek maar dan minder minimalistisch dan we uit die hoek gewoon zijn (althans, ik bij de componisten die ik beluister) met echo's naar een verleden van religieuze gezangen, duidelijk bestemd om in een grote abdijruimte gezongen en gespeeld te worden. Hier en daar hoor je ook moderne toetsen die je verzekeren van het 21e-eeuwse karakter ervan. Luister maar eens goed naar een song als Flowers, haast religieus gezang op een groeiende melodie die van Underworld had kunnen zijn. 
Ook de samenwerkingen die op de plaat terug te vinden zijn, lonen de moeite. In light met Jònsi (Sigur Rós) is een dromerige song die geen platgetreden paden bewandelt maar zich af en toe even akoestisch laat verstoren om zo rijker en gelaagder te klinken. Nog hemelser (letterlijk dan) klinkt Oh, memory waarop we ook Mary Lattimore horen, een harpiste die al samenwerkte met Thurston Moore, Kurt Vile,... Het album wordt afgesloten met een door Nosaj Thing mee onder handen genomen Nod, wat resulteert in repetitieve ambientsong waarop de vocalen alweer met de hoofdrol gaan lopen.

Je kan dit album hier kopen via haar Bandcamp-pagina en alvast hieronder beluisteren:

Geen opmerkingen: