26 december 2013

Beste platen van 2013: 30 - 21

Er was dit jaar weer heel wat goeie muziek en ik heb daar natuurlijk maar een fractie van gehoord. Toch kies ik vandaag en de komende dagen de 30 beste platen van dit jaar. Uit de longlist vielen nog 11 platen af, met name die van Laura Marling, Olafur Arnalds, Moderat, Jake Bugg, Emmylou Harris & Rodney Crowell, The Veils, Sigur Ros, Pinkunoizu, No Angry Young Man, Equinox, The Peacekeeper en Eels.

En dit zijn de beste platen volgens mij:

30. Howlin - Jagwar Ma


Je kan dit gerust één van de ontdekkingen noemen van dit jaar. Nadat ik deze naam meerdere malen zag opduiken bij FB-vrienden en op muziekblogs, besloot ik het album eens te beluisteren. Van één keer kwam meerdere keren, want dit is heel toffe muziek. En in 2014 komen ze spelen op Les Nuits Botanique.

29. Man & myth - Roy Harper


Wat ik van dit album vind, schreef ik hier enkele dagen geleden al, en ik legde ook uit waarom het album mogelijks lager genoteerd staat dan het eigenlijk verdient...

28. Seasons of your day - Mazzy Star


Ik had er eigenlijk geen idee van dat Hope Sandoval ooit nog met Mazzy Star zou opnemen, maar dit jaar mocht ik voor Indiestyle hun nieuwe plaat bespreken. Terugkeren in stijl, heet zoiets vast. Een erg mooi album. Mijn volledige review vind je hier.

27. Another self-portrait - Bob Dylan


Nadat ik vorig jaar helemaal weg was van Tempest liet ik me dit jaar verleiden tot de aanschaf van het tiende deel uit The Bootleg Series van Bob Dylan (en helemaal op het einde van het jaar zelfs tot aankoop van The complete album collection volume 1). De grootste verrassing op deze plaat is dat Dylan dus lang niet altijd zo nasaal zong...

26. AM - Arctic Monkeys



Arctic Monkeys hebben iets kwajongensachtigs en toch ook een vleugje meer gesofistikeerds. Die combinatie leidde ook dit jaar tot een mooie en goeie plaat, die ik wellicht te weinig beluisterde om echt goed naar waarde te schatten, maar die zijn plaats in de top 30 niettemin meer dan verdient.

25. Ghost on ghost - Iron And Wine


Sommige platen hebben geen franjes nodig om af en toe met plezier uit de platenkast gehaald te worden. Dit is er zo ééntje. Waarom dat zo is, kon je hier al lezen.


24. Versions - Zola Jesus


Zola Jesus was me niet geheel onbekend, en toen haar nieuwe album op de lijst verscheen bij Indiestyle om te reviewen, twijfelde ik geen moment. En daar heb ik ook nog geen seconde spijt van gehad. Zola Jesus maakt immers muziek die niet meteen in één vakje te stoppen valt. Hier formuleerde ik mijn mening daarover al wat uitgebreider.

23. Nepenthe - Julianna Barwick



Ik heb het aan Nachtbraker te danken dat ik Julianna Barwick leerde kennen. Haar muziek is niet meteen voor de hand liggend of hapklaar, maar haar zang en haar wat zweverige nummers maakten haar een welkome ontdekking. Op Nepenthe bevestigde ze dit jaar wat ze al op eerdere platen liet horen. Uit de bibliotheek haalde ik later dit jaar nog vroeger werk van haar (meer bepaald The magic place). Opnieuw: dit is geen spek voor ieders bek. Fijnproevers mogen nu al naar bib of platenwinkel crossen.

22. Dream river - Bill Callahan


Boeken van Bill Callahan zou ik niemand aanraden (na het lezen van Letters to Emma Bowlcut), maar zijn muziek blijft top. Ik schreef hier al eerder wat ik van zijn dit jaar uitgebracht album vond, en daar sta ik nog steeds voor de volle 100 % achter.

21. Few bits - Few Bits


Belgisch en erg mooi: Few Bits zag ik jammer genoeg nog niet live, maar hun debuut verraste me aangenaam (zie hier). Het is uiteindelijk door meerdere luisterbeurten en de paar echt héél goeie songs, dat Few Bits zo hoog eindigt...

Geen opmerkingen: