27 februari 2018

Vance Joy


De Australiër Vance Joy (echte naam: James Gabriel Wanderson Keogh) bracht net zijn tweede album uit, vol popliedjes gedrenkt in folk. Nation of two is een lichtvoetig werkstuk, waarop de man bij momenten klinkt als een minder irritante broer van Milow (Lay it on me) maar meestal gewoon als het Down Under-neefje van Dotan. Mijn lief en ik hebben een inside joke over Dotans voorliefde voor het woord "home" in zijn songs, maar iemand moet het Vance Joy verteld hebben want het kan geen toeval zijn dat zijn meest Dotaneske song We're going home heet.
Dertien liedjes lang verkent de uit Melbourne afkomstige zanger het universum van de folk-geïnfuseerde pop. Daarbij bespeelt hij zijn gitaar als de betere busker. De liedjes hebben een groot meezinggehalte, luister maar goed naar Saturday sun of Take your time. De rustigere nummers zijn ballads waar amper iemand zich kan aan storen: Alone with me, One of these days en Where we start zijn excellente voorbeelden.
Als ik moe thuiskom en geen zin heb in muziek waarvoor ik me moet inspannen, maar gewoon een lekker tussendoortje wil, dan is deze Nation of two uiterst geschikt.

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: