31 januari 2018

Twintig parels per maand: januari 2018


Hopelijk heeft iedereen het nieuwe jaar goed ingezet? Als kers op de taart (of voor wie dat niet het geval was: als troost) schotel ik je hier alvast opnieuw twintig parels voor:
  1. Once I had a sweetheart - Pentangle: ooit speelde Bert Jansch, toch wel één van de grote namen in de Britse folkscene, bij deze band. Dit nummer vind ik heel erg mooi
  2. Sweet fire of love - Robbie Robertson: op latere platen zou hij, een oud-lid van The Band, nog meer zijn "native American"-roots in zijn muziek integreren, maar ook al op zijn titelloos solodebuut uit 1987 hoor je een soort clash (al zeker op dit nummer) tussen een hang naar U2 en het soort muziek dat later zou primeren op zijn albums
  3. Mama here, mama gone - Mary Gauthier: ze heeft net een nieuw album uit. Ik leerde haar kennen door de plaat The foundling waar je dit pareltje op kan vinden
  4. The ghost who walks - Karen Elson: roem viel haar natuurlijk ook ten deel omdat ze de vrouw is van Jack White. Toch bewees ze met de plaat The ghost who walks dat ze muzikaal op eigen benen staat, getuige dit titelnummer
  5. If you don't want to (I don't mind) - Pearls Before Swine: eind jaren zestig vormde Tom Rapp een psychedelische folkband. Vooral hun album These things too kan ik ten zeerste waarderen
  6. Love is a deserter - The Kills: de band rond Allison Mosshart (ook zangeres bij The Dead Weather) tekent vooral voor vuige bluesrock, ook op No wow, hun doorbraakplaat
  7. A good idea - Sugar: ex-Hüsker Dü-lid Bob Mould mocht in volle grunge proeven van het grote succes met Sugar. Hun debuut Copper blue bevat wel meer uitstekende singles, dus de keuze was niet zo makkelijk
  8. Blue period - The Smithereens: vorig jaar overleed de zanger van deze fantastische, ondergewaardeerde band
  9. Lift me up - Moby: dit nummer van Moby is werkelijk onweerstaanbaar. Laat je gaan en dans door je living
  10. Superstylin' - Groove Armada: en je mag die dansbenen nog wat extra ruimte geven voor deze song
  11. King of my castle (Roy Malone's kings mix) - Wamdue Project: ik herinner me nog dat ik met mijn toenmalig lief naar Leffinge naar een fuif reed, toen de dance-top in Switch op Studio Brussel gedraaid werd, dit op nummer één stond en ik het héél héél luid speelde in de auto, terwijl we samen meezongen
  12. 20 Hz - Capricorn: ontdekt op de verzamelaar In order to dance
  13. A grand love theme - Kid Loco: de Fransman Jean-Yves Prieur is bekender als Kid Loco en maakte tot 2011 platen. Intussen is hij de vergetelheid weer ingesukkeld, doch het loont de moeite eens wat muziek van hem op te zoeken
  14. Why they hide their bodies under my garage - Girl Band: deze Ierse band leerde ik kennen nadat iemand een cover van deze song deelde op Facebook
  15. Tripper - The Sore Losers: volgens mij de allerbeste single die The Sore Losers ooit uitbrachten, wat een energie
  16. Headache - Frank Black: de frontman van The Pixies bracht solo ook enkele platen uit. Het niveau daarvan is nogal wisselvallig maar hier en daar vind je een echt goeie single, zoals dit nummer of Hang on to your ego, een cover van The Beach Boys
  17. I'm in the band - The Hellacopters: deze Zweedse garagerockers herenigden in 2016
  18. Dancing in the moonlight - Toploader: telkens mijn lief en ik deze song horen, moet ik steeds heel hard nadenken wie dit ook weer is terwijl mijn lief het meteen weet. Daar heeft ze veel plezier in
  19. Kiss me - Sixpence None The Richer: dit nummer daarentegen herken ik meteen en ik denk niet dat ze het heel erg mooi vindt...
  20. My heart skips a beat - The Secret Sisters: ik ben zo blij dat ik eind vorig jaar nog hun derde plaat (You don't own me anymore) leerde kennen die begint met 2 prachtsongs. Ik heb me intussen ook verdiept in hun eerder werk en deze song van hun titelloze debuut weet zeker te bekoren
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: