29 juni 2024

Mdou Moctar


Af en toe kruist een Afrikaanse artiest mijn luisteraarspad en ik hou wel van de vaak traditioneel klinkende albums die ik op die manier ontdek. De Nigeriaanse Touareg Mdou Moctar weet met zijn band echter een atypisch geluid voort te brengen, dat een stuk harder klinkt dan ik doorgaans van dergelijke artiesten gewoon ben.
Zelden zijn gierende gitaren immers een handelsmerk maar dit Nigeriaanse kwartet heeft goed beseft dat het huwelijk tussen hun muzikale verbetenheid en urgentie en de teksten (waar ik overigens uiteraard geen woord van begrijp wegens in een plaatselijke taal) over het terrorisme dat Nigeria (en andere Afrikaanse landen) teistert. Het gevoel in de steek gelaten te worden in de strijd ertegen door de VS en Europa, overheerst (naar ik dus lees).
Opener en titelsong Funeral for justice klinkt als een kwade aanklacht. Echo's van Afrikaanse blues vinden we vooral terug in de intro's van Imouhar en Tchinta of in liedjes als Takoba en Imajighen. Het is net de aanwezigheid van beide muzikale invloeden die deze plaat zo rijk maakt en zelfs interessanter dan vele andere West-Afrikaanse releases.

Je kan het album hieronder volledig beluisteren en hier kopen via hun Bandcamp-pagina:

Geen opmerkingen: