15 juni 2024

Chantal Acda


Nadat ik haar ooit eens telefonisch interviewde voor Indiestyle, kruisten de paden van Chantal Acda en ons (mijn vriendin en ik) elkaar meermaals. De van oorsprong Nederlandse is het soort artieste dat je meteen het gevoel geeft dat jullie al langer vertrouwd zijn met elkaar, als oude kennissen die elkaar af en toe tegenkomen. Dus, Chantal, sorry als ik de voorbije jaren je wat uit het oog verloren was door alle horden die mijn leven een pak moeilijker gemaakt hebben. Bij beluistering van Silently held, haar nieuwste plaat, komt die vertrouwdheid nochtans meteen terug.
Deze plaat werd gemaakt met The Atlantic Drifters, een gelegenheidsband met Amerikaanse muzikanten als Bill Frisell, Colin Stetson (op saxofoon) en oude bekende Shadzad Ismaily en Belgische artiesten waaronder haar partner Eric Thielemans op drums het meest in het oog springt.
Na een al prachtig openingsnummer (One day one life) krijgen we de mooiste cover die ik al ooit hoorde van I can't make you love me van Bonnie Raitt. De blues van het origineel krijgt een nog meer melancholische garderobe aangemeten die dankzij de saxofoon een jazzy toets meekrijgt maar toch vooral gedragen wordt door de haast zalvende stem van Chantal Acda. Was ik maar ooit zo mooi afgewezen als de bestemmeling van deze song...
De hele plaat neemt je zachtjes bij de hand, leidt je door het leven met al zijn mooie en verdrietige momenten en is de troost die je al altijd hebt willen ontvangen. De tederheid waarmee Above of The barn dat doen, staat in schril contrast tot de steeds harder wordende manier waarop we elkaar tegenwoordig met elkaar omgaan. Bovendien werken de titelsong Silently held en nummers als The friends parade en Taking part als pleidooien voor een terugkeer tot traagheid, tot onthaasting en tot bezinning.
Het hele oeuvre van de in Antwerpen wonende en internationaal geprezen artieste verdient uw luisterend oor meer dan elke nieuwe Britse hype of schreeuwerige stadionband en met Silently held bewijst ze nogmaals waarom dat zo is.

Je kan het volledige album hieronder beluisteren en hier kopen via haar Bandcamp-pagina:

Geen opmerkingen: