30 september 2017

Twintig parels per maand: september 2017


September is altijd wel een vreemde en ook drukke maand. Nazomer, begin van het school- en werkjaar,...: het is altijd even wennen. Gelukkig kwam er af en toe goeie muziek op me afdrijven. Twintig parels, doe er uw profijt mee:
  1. People are strange - Stina Nordenstam: deze Zweedse coverde het Doors-nummer op magnifieke wijze
  2. Found love in a graveyard - Veronica Falls: deze band scoorde geen hits maar elk van hun platen is wel de moeite waard om eens te beluisteren
  3. Kryptonite - 3 Doors Down: de rest van hun muziek vind ik niet zo bijzonder, maar met deze single heeft deze band zichzelf overtroffen. Telkens ik het nummer hoor, vind ik het onweerstaanbaar en zing ik het luidkeels mee (als er niemand in de buurt is tenminste...)
  4. Kick out the jams - MC5: een rock classic zoals er maar weinig zijn...
  5. The undefeated - Iggy Pop: op Brick by brick staat natuurlijk het duet met Kate Pierson van de B-52s (Candy) maar ook deze single is één van de hoogtepunten van de plaat
  6. Young adult friction - The Pains Of Being Pure At Heart: een beetje shoegaze mag ook niet ontbreken
  7. Blue - The Jayhawks: deze maand ontdekte ik het nieuwe album van Mark Olson en dat deed me onmiddellijk terugdenken aan de hoogdagen van The Jayhawks, met onder meer deze song
  8. August - Pieter-Jan De Smet: in 1997 leerden we Pieter-Jan De Smet, die later nog platen zou maken als PJDS, kennen. Deze protegé van Roland maakte het album August met hemels mooie popsongs, waaronder dit titelnummer
  9. Motion sickness - Phoebe Bridgers: eind deze maand bracht Phoebe Bridgers het prachtige album Strangers in the Alps uit. Dit liedje laat haar zalvende stem horen, op een bedje van gitaren en drums
  10. Waarom daarom - Inne Eysermans: Inne van Amatorski zingt in dit nummer in het Nederlands, voor kinderen, en op de één of andere manier bewijst dit nog eens op een verrassende wijze hoe getalenteerd ze wel is en hoe mooi ze zingt
  11. The lie-in king - The Irresistible Force: met een vette knipoog naar de bekende Disney-film maar toch muziek die je daar nooit mee zou associeren. De band maakte slechts een plaat, die gelukkig wel de moeite waard is
  12. Red laser beam - Hexstatic: Hexstatic is zo'n band uit de stal van platenlabel Ninja Tune, dat ook Coldcut huisvest
  13. Bend over - Wagon Christ: ook al op hetzelfde label zit Wagon Christ, eigenlijk gewoon een alias van Luke Vibert
  14. Palid - Animals On Wheels: we blijven bij Ninja Tune, met jazzy drum 'n bass die ik ooit op vinyl kocht. De plaat in zijn geheel beluisteren, dat is me altijd net iets te druk, maar de opener weet lang genoeg mijn aandacht vast te houden om er de hyperkinetische beats bij te nemen
  15. I love rock 'n roll - The Arrows: mijn lief en ik zaten naar RFM te kijken, een Franse muziekzender die in haar digitale tv-pakket van Proximus zit, toen we de bekende cover hiervan door Joan Jett And The Blackhearts zagen passeren. Wat googelen later vonden we de originele versie...
  16. Keep on loving you - The Four Mints: er is een gelijknamige bekendere song van REO Speedwagon maar mijn voorkeur gaat toch uit naar dit soulvol pareltje, dat verrassend genoeg pas in 1995 gemaakt werd (het klinkt nochtans als iets uit de sixties)
  17. Let's have a party - Wanda Jackson: wél uit de jaren zestig
  18. Matchbox - Carl Perkins: Carl Perkins ken je natuurlijk vooral van Blue suede shoes maar ik koos eens voor iets anders
  19. Got my mind set on you - George Harrison: de Beatles kende ik niet echt als tiener en deze song uit 1987 was mijn eerste, aangename kennismaking met George Harrison
  20. Als de rook om je hoofd is verdwenen - Boudewijn De Groot: toen ik eens 's nachts van mijn lief naar huis reed, luisterend naar de nachtradio op Radio 1, werd ik getroffen door hoe psychedelisch deze overbekende song klinkt. Zeker 's nachts maakt Boudewijn behoorlijk indruk...
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: