09 april 2024

Aprilchallenge - dag 9: een song van een artiest of band uit Azië

Heel af en toe koop ik eens een exemplaar van het muziektijdschrift Mojo en dan pluis ik de recensies uit op zoek naar onbekende pareltjes. Dankzij Spotify is het immers makkelijk om kennis te maken met de gereviewde platen en zo ontdekte ik in 2016 de heel bijzondere plaat Like a bird or spirit, not a face van de Tuvaanse muzikante Sainkho Namtchylak (mijn recensie lees je hier). Tuva is een autonome republiek binnen de Russische Federatie, in het zuiden van Siberië en net boven Mongolië. We kennen het hier een beetje van de bijzondere zangtechniek (Tuvaanse keelklanken).
Uit dat album koos ik voor onderstaand nummer, waarop leden van de Noordafrikaanse band Tinariwen meespelen. Dat hoor je duidelijk aan de muziek, zeker in de lange intro, die dat typisch Afrikaans bluesgeluid bevat. 

 Nomadic mood - Sainkho Namtchylak

Geen opmerkingen: