02 april 2024

Aprilchallenge - dag 2: een song over tijdsmaten

Nee, Luca Brecel, deze song gaat niet over jou. The Tragically Hip grijpen in dit nummer terug naar beelden die nostalgie oproepen aan die wonderlijke jaren als kind en puber waarin je op ontdekking gaat in de wereld. Het gaat over een jongen en een meisje die de ontdekkingstocht samen maken. In de oorspronkelijke versie was de tekst zelfs explicieter en erotisch getint, maar omdat Gordon Downie, de zanger, zich door de bandleden liet overtuigen dat zijn bedoelingen misbegrepen zouden worden door het shockerende effect van sommige woorden, herschreef hij het nummer tot de versie die we nu kennen en die algemener klinkt.
Jaren nadat dit nummer uitgebracht werd, zag ik de band live aan het werk in de Brusselse AB. Iemand had zo'n LED-scherm mee waarop de hele tijd Lake fever te lezen stond. Omdat ik dat nummer niet kende, vroeg ik me het hele optreden af of ik aan zijn reactie zou merken dat ze het nummer brachten of niet. Ik meen me niet te herinneren dat ze het gespeeld hebben, overigens, al herinner ik me van dat concert sowieso niet al te veel.

Ahead by a century - The Tragically Hip

Geen opmerkingen: