15 februari 2024

Febem, Fleezus and CESRV


Black diamond
van Buraka Som Sistema, mijn nummer 1 van 2009, blijft ook nu nog één van mijn favoriete albums. Die mix van genres en dan dat Portugees dat even wervelend klinkt als het beste voetbal van Brazilië of zelfs Portugal wisten me toen én nu heel erg te bekoren. Ik moest er aan denken toen ik Brime! van Febem, Fleezus en CESRV beluisterde.
Over die drie Braziliaanse artiesten of acts is amper info te vinden op het internet. Febem blijkt een Braziliaanse rapper (echte naam: 
Felipe Silva Desiderio), ooit lid van een band maar sinds 2016 solo, en Fleezus en CESRV zijn (vermoedelijk) landgenoten waar hij regelmatig mee samen blijkt te werken. Brime! staat wellicht voor "Brazilian grime" want dat relatief nieuw muziekgenre is waar ze zich van bedienen op een opwindende wijze. Daarbij moeten ze niet onderdoen voor hun Britse collega's. Het klinkt allemaal natuurlijk wel exotischer.
Het is vooral Sobe e morro  dat me aan de eerder genoemde Portugees-Angelose band deed denken. Het refrein roept beelden op uit Amerikaanse hiphopclips waarin ze hun auto's laten "springen". Ook opener Raddim wordt na de samples met stemmen door de bas en de ritmes gedreven en zet meteen de toon voor het album. Verdere hoogtepunten zijn Chelsea en Golpe. Enkel Soho weet me niet echt te verleiden, daarvoor klinkt het te smooth. 
Toevallige ontdekkingen leveren al eens plaatjes op die je in Vlaanderen nooit zou horen, al zeker niet als ze gemaakt zijn in een niet-Westers land en binnen een genre dat nu niet bepaald veel airplay krijgt. Toch zijn het die platen die je muziekbeleving nog kunnen verrijken en dat doet Brime! zeker en vast.

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: