Post mortem - Peter Terrin
Dit boek van Peter Terrin valt uiteen in 3 delen. In deel 1 maken we
kennis met Emiel Steegmans, een niet zo succsvolle schrijver en zijn
gezin: zijn vrouw Tereza en zijn vierjarig dochtertje Renée. Drie
verhaallijnen en perspectieven lopen voortdurend door elkaar: het
verhaal van Emiel zelf, de flashbacks naar zijn jeugd die verteld worden
vanuit de jonge Emiel en de fragmenten die Emiel in zijn hoofd begint
te schrijven aan een autobiografische roman T. Geheel onverwacht
gebeurt er met zijn dochter iets dat ogenschijnlijk onschuldig lijkt
maar zeer ingrijpend blijkt én tegelijk wordt zijn meest recente roman De moordenaar overladen met veel lof en een belangrijke literaire
prijs.
In deel twee volgen het rechtlijnig verhaal van de eerste week
(of iets langer) na de ingrijpende gebeurtenis met Renée en is die
autobiografische roman even niet meer aan de orde omdat alles rond zijn
dochtertje zijn aandacht opeist.
In deel 3 krijgen we het standpunt
van de man die een biografie wil schrijven van Emiel Steegmans, beroemd
na de successen van De moordenaar en T en overleden aan kanker. In
de puzzel die hij probeert te leggen staan twee zaken centraal: de ophef
nadat een zelfmoord gelinkt wordt aan T en Steegmans zelfs voor de
rechtbank gedaagd werd als verdachte van moord en de videobandjes die
Steegmans voor of na zijn overlijden laat bezorgen aan de biograaf en
waarop vooral beelden te zien zijn van hoe het verder gaat met Renée.
In
essentie gaat het boek over hoe we greep willen krijgen op hoe anderen
ons zien. Emiel Steegmans krijgt het idee voor de autobiografische roman
nadat hij beseft dat een zeer succesvolle auteur na zijn dood besmeurd
kan raken door details uit zijn leven die opgerakeld worden door
biografen en exploreert hoe hij zoveel mogelijk controle daarover kan
krijgen terwijl hij nog leeft. En dat is uiteindelijk ook wat Steegmans
zelf probeert te doen.
Ik vond deel 1 nogal verwarrend bij momenten
door de voortdurende wisselingen tussen de verhaallijnen, wat
aanvankelijk ook niet zo duidelijk is. Maar eens de roman op gang komt
met de ingrijpende gebeurtenis rond Renée merk je dat dit boek toch knap
in elkaar zit en bovendien leest vooral deel 2 heel vlot. Er worden
meer vragen opgeroepen dan antwoorden gegeven en dat zet je als lezer
aan het denken over hoe veel (weinig dus) we zelf in de hand hebben over
hoe we door andere gepercipieerd worden.
Crossroads - Walter van den Broeck
De pas overleden schrijver Walter van den Broeck is zo'n auteur die ik
wel kende maar waar ik nog nooit iets van gelezen had. Mijn lief heeft
de verfilming van Groenten uit Balen en raadde me die aan eens te
bekijken (wat er nog niet van kwam) en ik ben begonnen aan "Tijl
Uilenspiegel" in een periode dat lezen me moeilijk viel dus dat boek
moet ik nog uitlezen.
Deze Crossroads is een nostalgische trip
doorheen de tijd in een dorpje in de Kempen (Olen) en vertelt het
verhaal van de familie Boeckx die een café uitbaat, In De Kroon, en alle
personages eromheen, waaronder de auteur zelf. Langsheen een minimum
aan historische feiten die het dorp overstijgen (de invoering van de btw
en de euro, corona,...) loodst van den Broeck ons langs een typisch
kleinmenselijk maar universeel verhaal van een teloorgegaan soort
dorpsleven. Het levert een leuk boek op dat zich ook in -ik zeg maar
iets- Beervelde had kunnen afspelen, het dorp van mijn grootouders. Wie
jonger is dan ik, zal zich sommige beschreven situaties en relaties
misschien moeilijker kunnen voorstellen, maar de verhalen die ik als
kind hoorde echoden doorheen dit boek dat ik dan ook met plezier las.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten