17 november 2019

Witch Trail


Mijn smaak in metal luistert nogal nauw. Hoewel ik op tijd en stond zeker van een portie beukende gitaren houd en de typische schreeuwerige zang (soms zelfs grol) me eigenlijk zelden stoort, vind ik hele albums vaak iets te inspannend en iets te weinig gevarieerd om me voldoende te boeien. Er zijn bands die erin slagen mijn aandacht vast te houden: Sepultura kon dat zeer zeker (Chaos A.D. is wellicht het beste metalalbum dat ik ken), Mastodon slaagt er ook keer op keer in en van Pantera heb ik al echt heel goeie platen gehoord (Cowboys from hell, Vulgar display of power en Far from beyond voorop).
Gelukkig weet Witch Trail zijn metal zo melodieus te presenteren dat ze in bovenstaand rijtje ook een plaatsje verdienen met hun plaat The sun has left the hill. Een gevolg daarvan is dat ze niet enkel metalbands bij mij in herinnering roepen, maar ook stevige rockbands als Rocket From The Crypt (in Stupor) en Stone Temple Pilots (in Silent running). Andere hoogtepunten zijn Residue dat afwisseling bevat in de ritmes en daardoor een heel interessante compositie blijkt, het korte maar krachtige (en enigszins Black Sabbath-achtige) Sinking en Afloat dat net als Silent running knipoogt richting grunge.
Het Gentse drietal wist het eveneens Gentse label Consouling terecht te overtuigen om deze plaat uit te brengen, de melodieuze metal zou in staat moeten zijn een breder publiek aan te spreken dan de meeste bands waarvan de albums in de platenrekken van de gelijknamige winkel te vinden zijn.

Je kan dit album hier kopen bij Consouling of via hun Bandcamp-pagina. Beluister het alvast hieronder:

Geen opmerkingen: