08 november 2019

Rachel Grimes


Heel lang stond op zolder een doos met oude brieven die ik gekregen heb, zo ongeveer tussen mijn zeventiende en dertigste (nu staan ze in het magazijn van ons nieuwe huis alvast). De meesten zijn van ex-lieven en ik verbeeld me soms dat ik ze nog eens ga lezen, later wanneer ik met pensioen ben en mijmer over vroeger, of dat mijn kinderen ze ooit gaan lezen en zich op die manier een beeld zullen vormen van wie ik was toen zij nog niet geboren waren.
Op diezelfde manier, zo stel ik me voor, vond Rachel Grimes oude foto's en brieven van haar grootmoeder en ze ging op zoek naar wie die mensen waren die de brieven bevolken. Het gaat voornamelijk om vrouwen uit de achttiende en negentiende eeuw in Kentucky die in die brieven, foto's en getuigenissen terugkeren en vorm krijgen en rond hun levensverhalen heeft de Amerikaanse zowaar een heel werkstuk en album opgehangen. Aan de hand van klassieke composities maar soms ook folksongs (Fontaine Ferry, The hysterical society,...) brengt ze die verhalen tot leven, die al eens gezongen maar veel vaker verteld worden tegen de achtergrond van cello's, piano, violen en harp. 
Het resultaat is een plaat die tijdloos klinkt, bijwijlen verrast en je laat kennismaken met wereld die veraf ligt van ons huidige leven in West-Europa. 

Je kan het album hier kopen op haar Bandcamp-pagina en alvast hieronder beluisteren:

Geen opmerkingen: