13 april 2012

Skrillex


Een waar fenomeen is Skrillex, de man die dubstep naar een breed publiek brengt. Hoe aanstekelijk ik zijn single Bangarang vind, kan je hier lezen. En eigenlijk is de hele EP Bangarang, die 7 nummers telt, wel een vermelding waard op deze blog, vind ik.
Natuurlijk is de single hét topnummer van deze EP, een onnavolgbare kopstoot, al komt opener Right in ook al behoorlijk in de buurt, zeker na enkele luisterbeurten. De typische geluiden van Skrillex zitten er ook al goed in, en het enige wat deze song nog mist zijn het stel extra flinke ballen waar Bangarang wel kan op bogen. Nu ja, in de schaduw daarvan vallen wel meer goeie nummers wat bleekjes uit, en hadden we dit nummer eerst gekend, zouden we er vast lovender over geweest zijn.
In Breakn' a sweat werkt Skrillex samen met
The Doors. Jazeker, u hebt dat goed gelezen: The Doors ! Drie leden (vermoedelijk was Jim Morrison verhinderd...) werkten eraan mee, in het kader van het Re:Generation Music Project, en het nummer bevat samples van Light my fire en van een interview met Jim Morrison (die op zijn manier dus eigenlijk ook bijdroeg...). Alles bij elkaar opgeteld krijgen we een nummer dat beide werelden in zich draagt, maar helemaal geslaagd is het toch niet. Komen we echter wat los van de gedachte aan The Doors en proberen we het nummer op zijn eigen merites te beoordelen, dan is ons verdict iets milder. De sample uit het interview echter, daar blijven we moeite mee hebben...
The devil's den
drijft weer op de gekende elementen en geluiden en zal vermoedelijk mee de nieuwe luisteraars voor dubstep overtuigen van het opwindende karakter van dit muziekgenre. Right on time is gewoon Japanse techno, zoals we die kennen van
Ken Ishii en Takkyu Ishino. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar met dubstep heeft het op zich weinig te maken. Kyoto, waarin net als in de titeltrack Sirah meewerkt, is wel weer helemaal de dubstepvariant die we intussen gewend raakten van Skrillex. Summit tenslotte, met Ellie Goulding, is een rustiger nummer, dat op zich opnieuw minder met dubstep van doen heeft, maar op zich best een knap nummer is.

Met deze EP bewijst Skrillex niet voor één gat te vangen te zijn.

Geen opmerkingen: