Roen Het Zwoen, het is natuurlijk niet
zijn echte naam, is dankzij zijn blog en zijn Facebook-bijdragen al
geruime tijd mijn gids in het muzikale landschap dat we gemakshalve
roots zullen noemen: americana, alt.country, blues, folk,...
Intussen heb ik zijn muzikale tips vrijwel blindelings leren
vertrouwen. Roen reviewde een tijdlang voor Rootstime, en zijn blog
is jammer genoeg de laatste jaren wat minder actief. We waren alvast
benieuwd naar zijn platenkeuze...
1. Stones story – The Rolling
Stones
De vroegste kennismaking met platen
bestond voor Roen vooral uit luisterplaten, met sprookjes, TV-series
en andere verhalen. Een tijdje later ontdekte hij de uitgebreide
platencollectie van zijn vader, waarin The Rolling Stones en The Beatles goed vertegenwoordigd waren. Zijn voorkeur ging vooral uit
naar de Stones, wier platenhoezen hem het meest aantrokken.
Deze dubbele verzamel-LP bevat al hun
klassiekers. Toegegeven, aldus Roen, de oudere nummers (voornamelijk
covers) klinken wat gedateerd, maar voor de rest staat deze plaat nog
steeds als een huis. En voor Roen is Keith Richards nog steeds het
prototype van de rebelse rocker.
Hij vindt het bovendien vreemd hoe de
Stones tegenwoordig uitgespuwd, zelfs gehaat worden. Zelf blijft hij
een onvoorwaardelijke fan.
2. Thriller – Michael Jackson
Hij moet ongeveer 10 jaar oud geweest
zijn, en dit was zijn eerste zelfgekozen plaat. Ze werd door zijn
moeder voor hem gekocht, deze plaat vol hitsingles die de BRT Top 30
steevast veroverden. In de slaapstad die Halle toen was (en misschien
nog wel steeds is), vormde die nationale hitlijst het muzikaal
universum waar in ware eighties-stijl ook playback- en
soundmixwedstrijden bijhoorden. Op een schoolfeest in '84 of '85
bracht Roen met klasgenoten een playbackoptreden van Beat it.
Michael Jackson was de ultieme jeugdheld voor al zijn klasgenoten.
Op de binnensleeve prijkt een tekening
die bij het titelnummer hoort, met een op het eerste zicht spinachtig
wezen. Het wezen boezemde Roen angst in als kind, en werd slechts
sluiks bekeken telkens hij de plaat speelde.
Naar aanleiding van het overlijden van
Michael Jackson, luisterde hij nog eens naar alle platen van de man,
en het viel Roen op dat deze plaat echt wel steengoed blijft. Elk
nummer klinkt erg krachtig, krachtiger dan je gezien het
tijdsgewricht waarin ze ontstond, zou verwachten. De funky, straffe
productie van Quincy Jones zit daar wellicht voor heel veel tussen...
3. Skid Row – Skid Row
Op de middelbare school werd Roen zwaar
beïnvloed door zijn kameraad Sigmund. Hoewel ook hij maar 14, 15
jaar oud was, had hij toch al een meer dan indrukwekkende verzameling
hard rock, metal, trash, death metal,... Hij was geabonneerd op
Metalhammer, dat tegenwoordig Aardschok heet.
Samen hingen ze, ook op school, de
rebel uit, met als lijflied Youth gone wild uit dit album van
Skid Row.
Hoewel de band veelal tot de hair metal
gerekend wordt, klinkt dit volgens Roen toch meer punk dan hun
genregenoten en neigt het ook meer naar zuivere hard rock.
Het was de tijd van zijn eerste
zaalconcert (Judas Priest in Vorst Nationaal, met als “voorprogramma”
Pantera en Annihilator!), zijn rebellie, zijn verzet tegen zijn
vader, Headbanger's ball op MTV (op een tijdstip dat hij
eigenlijk in bed hoorde te liggen). Dankzij zijn vriend ging een hele
wereld voor hem open, die voorheen in Halle toch vrij ontoegankelijk
en onbekend had geleken. De muziek werd de passende soundtrack bij de
puberteit die gezien de moeilijke relatie met zijn vader heel heftig
huishield.
4. Black Sabbath –
Black Sabbath
Black Sabbath zag
Roen in '91 live in Vorst Nationaal. De band verpersoonlijkte
het pure kwaad. Roen bekent zelfs schrik gehad te hebben van de hoes.
De figuur op de hoes (het lijkt een vrouw, maar we vermoedden dat het
Ozzy Osbourne betreft) leek voor hem heel sterk op de Koningin van Onderland (uit Jommeke).
Roen heeft nog steeds de originele
persing uit 1970, uit de platencollectie van zijn vader gered. Hij
verkiest de vinylversie, omdat die toch écht wel mysterieuzer klinkt
dan de geremasterde CD-versie.
5. Decade – Neil Young
In 1987 leerde Roen Neil Young kennen
op Studio Brussel. Toen zond de jongerenzender nog maar een paar uur
per dag uit. Erg onder de indruk was hij toen nog niet van de
Canadees, maar dat zou veranderen door eind 1991 in de Tijdloze het
geweldige Like a hurricane te horen. Voor Roen zou Neil Young,
van wie hij nog in de daaropvolgende week deze verzamelaar kocht, de
connectie vormen tussen hair metal en grunge, en later zou hij ook
nog de sleutelfiguur worden tot de wereld der americana. Nog steeds
is Neil Young de ultieme held van Roen, de ultieme singer-songwriter.
Roen zou later het album Sleeps with angels blijven en blijven draaien, zo vaak dat zijn
vrouw uiteindelijk Neil Young beu raakte en hem tot de dag van
vandaag nog steeds niet kan horen...
6. Nevermind – Nirvana
In dezelfde periode waarin Roen door
Neil Young “gepakt” werd, kwam ook Nirvana's debuut uit. Eerst
wist Roen niet goed wat hij ermee aan moest vangen. Hij had het album
leren kennen via zijn vrouw, maar het was pas toen hij Neil Young
goed ging beluisteren, dat Nirvana er echt in slaagde tot hem door te
dringen. Hij speelde zijn boxen létterlijk kapot met Breed.
Nevermind was ook de eerste cd
die hij ooit kocht, en intussen heeft hij al 3 versies van het album.
Vooral de hard-zachtdynamiek wist hem uitermate te bekoren. Hij
vertelt er ook bij dat de eerste en enige keer dat hij huilde bij een
overlijden, voor hem verbonden is met deze plaat.
7. Scraps at midnight – Mark
Lanegan
Hoewel Roen toegeeft dat zijn favoriete
Lanegan-plaat eigenlijk Whiskey for the holy ghost is, kiest
hij toch voor deze, omdat deze plaat de periode markeert waarin hij
samen met zijn vrouw weekends begon door te brengen in
Vresse-Sur-Semois, in de buurt van Bouillon. Om één of andere
bizarre reden regende het altijd op de weg erheen.
In september ’98 had het al de hele
week geregend, en omdat ze geen cash meer hadden, en er geen automaat
was in het dorp, moesten ze een hele rit in de buurt maken, op zoek
naar een geldautomaat. De hele tijd stond deze (toepasselijke) plaat
op, en sindsdien werd dit album dé soundtrack van al hun uitstappen
naar de Ardennen, tot op heden zelfs.
Scraps at midnight is echt een
zeer zware plaat, waarop Lanegan met zijn demonen tracht af te
rekenen. Eén van de meest opmerkelijke nummers is Hospital roll
call, een bijna-instrumentaal met slechts één tekstfragment:
Mark Lanegan die “Sixteen!” zingt.
We opperen dat net als Neil Young Mark
Lanegan een man is die de verbinding maakt tussen grunge en
americana. Roen vraagt zich luidop af of hij niet ook door oude blues
is beïnvloed.
8. April – Elliott Murphy
Op aanraden van vrienden ging Roen naar
de Balzaal van de Vooruit in Gent, voor een concert van Elliott Murphy, die hij eigenlijk niet kende. Hij speelde er samen met
Olivier Durand, een Franse gitarist uit Le Havre waarmee Murphy wel
vaker samenspeelt. Het werd een prachtig concert, van bijna 3 uur,
met ongeveer 30 nummers en een bisronde die bijna even lang duurde
als de set zelf: een fantastische kennismaking dus!
Het album April is een
concertregistratie uit dezelfde tournee en geeft ook goed de sfeer
van dat bewuste concert weer. Volgens Roen is het ook de beste
introductie tot Elliott Murphy, omdat hij erg experimenteert met zijn
eigen nummers tijdens dit optreden. De plaat bevat zijn favoriete
versie van You never know what you’re in for. Zowel muzikaal
als qua zang is dit aangrijpend mooi.
Hoewel Elliott Murphy met band veel
sfeer weet te scheppen tijdens zijn optredens, vindt Roen concerten
waarbij hij in duo optreedt met Oliver Durand toch wel de beste
bezetting.
Prachtig aan de concerten van Elliott
Murphy, is zeker en vast ook de community die zich errond ontwikkelde
van mensen die de concerten overal blijven volgen, elkaar steeds weer
tegenkomen en met elkaar verbonden raken (over landsgrenzen heen).
9. Songbird – Eva Cassidy
In die tijd (het klinkt een beetje als
een fragment uit het Nieuwe Testament) werkte Roen bij de Nationale
Kas voor Beroepskrediet, waar hij veel arbeidsplezier beleefde aan de
projecten die hij van zijn baas mocht uitvoeren. Er waren echter
geruchten van een overname, want bevoegd minister Rik Daems wou de
Kas privatiseren. Die overnamegeruchten en alles wat erbij hoort,
zorgden voor heel wat spanningen tussen de collega’s, en
uiteindelijk zou er voor alle werknemers een collectief ontslag
volgen. Dat collectief ontslag kwam als een ware donderslag en Roens
wereld stond helemaal stil. Hij herinnert zich nog hoe hij, toen hij
zijn ontslagbrief ontving, luisterde naar The nightly disease
van Madrugada. Wekenlang echter kon hij daarna geen muziek meer
verdragen. Toen hij echter een keer bij Dr. Vinyl in Halle was, werd
hij aangegrepen door de stem van Eva Cassidy, die er opstond. Daar
lag zoveel gevoel in, dat Roen terug naar muziek kon beginnen
luisteren.
Hoewel de plaat enkel covers bevat,
hoor je aan de nummers dat het een dame is die al één en ander
meegemaakt heeft in haar leven. Achteraf kwam Roen te weten dat Eva
Cassidy in 1997 al stierf aan kanker, en dat ze al ziek was toen ze
deze opnames maakte. Omdat ze weinig zelfvertrouwen had, zijn er heel
weinig opnames van haar. Dankzij een commercial haalde zelfs #1 in de
Engelse hitparade. Behalve haar debuutplaat, Eva by heart, en
deze coverplaat zijn er nog 2 live-albums, allebei opgenomen ergens
in een café. Ze trad overigens niet vaak op.
10. Weathered – Creed / American
V: a hundred highways – Johnny Cash / Fleet Foxes – Fleet Foxes
My sacrifice, zo heet één van
de nummers op Weathered van Creed. Als we praten over platen die in
iemands leven écht van belang zijn geweest, dan mag deze niet
ontbreken. Want, zo vertelt Roen, dit had de laatste plaat ooit
kunnen zijn die hij beluisterde. In maart 2002, tijdens een wandeling
in de Ardennen, gleed hij immers van het pad de dieperik in, en bleef
nog net boven het water en de stenen hangen aan een dikke tak. Hoewel
al bij al de lichamelijke schade nog meeviel en hij erg veel geluk
had, werd het een zeer ingrijpende gebeurtenis. Roen maakte de hele
val bewust mee, en herinnert zich elk klein detail ervan nog steeds
haarscherp. Naast de tussenwervelschijven die verwrongen raakten,
bezorgde het hem ook enorme angstaanvallen. Later zou een psychologe
hem uitleggen dat hij leed aan post-traumatische stress-stoornis. De
val triggerde alle andere angsten in hem, de last van de stress rond
het collectief ontslag, de herinneringen aan alles wat hij in zijn
gezin meemaakte. De paniekaanvallen werden heel erg, soms zelfs
gewoon thuis aan de eettafel met zijn gezin. Dan moest hij naar
buiten, kreeg hij geen lucht meer en duurde het erg lang, en in
kleine stappen, eer hij opnieuw voldoende gekalmeerd was om binnen te
kunnen zijn en anderen (zelfs zijn vrouw en zijn kinderen) rondom
zich te verdragen.
Twee andere platen speelden ook een erg
grote rol in het herstel, en daarom deelt Creed deze tiende plaats
dan ook met hen: American V: a hundred highways van Johnny Cash
bracht hem pas echt troost en rust (tenminste toch als hij thuis is,
elders kunnen de paniekaanvallen hem nog overvallen), en het
titelloze debuut van Fleet Foxes, een plaat die volgens Roen pure
perfectie is, markeerde het begin van zijn helingsproces, zoals je
trouwens hier op zijn blog kan lezen.
Hoedanook, de val, die voor altijd
geassocieerd blijft met deze platen, heeft zijn hele muziekbeleving
helemaal veranderd.
1 opmerking:
Ok, het is weer totaal naast de muziekkwestie, maar: de Koningin van Onderland. Schitterend. Ik ben onmiddellijk de hoes gaan opzoeken om die in het groot te bekijken.
Van ver leek ze op de Mona Lisa.
Een reactie posten