02 november 2015

Chantal Acda


Het eerste wat me opviel bij beluistering van The sparkle in our flaws van Chantal Acda, is dat de zangeres zelfzekerder klinkt dan op haar solo-debuut Let your hands be my guide. Het is moeilijk uit te leggen waarin precies ik dat hoor, maar de zang lijkt meer trefzekerheid verworven te hebben, beslister te klinken en daarmee te getuigen van de weg die iemand heeft afgelegd die na lang aarzelen het aangedurfd heeft solo muziek te maken, daar heel veel positieve reacties voor kreeg en dit keer de twijfel van zich afgeschud heeft nog voor het opnemen van de eerste noot.
Net als bij haar eerste plaat kreeg de Belgisch-Nederlandse hulp van Shahzad Ismaily en Peter Broderick. Tussen de andere gastmuzikanten treffen we ook haar man Eric Thielemans aan en het design is van de hand van Rutger Zuydervelt, die ik ken van zijn samenwerking met Dirk Serries. De prachtige hoes is een schilderij van Ingrid Godon, dat ook dient als cover van het boek Ik wou dat ze samen met Toon Tellegen schreef.
Eén van mijn persoonlijke favorieten is Up and down, gedragen door de inmiddels uit de duizenden herkenbare stem van Chantal Acda, mooi ondersteund door spaarzame percussie en niet-opdringerige strijkers, die allen echter de song naar een hoger niveau tillen. Still we guess leunt misschien nog het sterkst aan bij het werk van Peter Broderick en een nummer als Homes neemt rustig de tijd om zich als een lelie blaadje voor blaadje te ontvouwen. 
Wie er de lyrics bijneemt, ontdekt dat verworven zelfvertrouwen als een thema doorheen het album loopt. Van het gevoel trots te mogen zijn en sterkte vinden in wat je in je hoofd opbouwt (Homes), van het durven breken van oude regels (Everything and everyone), van het overwinnen van de angst alles te verliezen (Games) tot liefde die je sterk genoeg maakt om te durven blijven waar je vroeger van wegliep (The other way) en opnieuw het breken van oude regels en het durven ergens bij te horen (Still we guess), we horen een vrouw die weliswaar nog durft te twijfelen, nog durft niet te weten maar wel vanuit een in zichzelf gevonden kracht. 
De weg die Chantal Acda aflegde vanaf haar debuut, via de live-registratie in Dresden, is indrukwekkend en belooft nog veel moois voor de toekomst.

Beluister hieronder het volledige album:

2 opmerkingen:

Pianoliedvandemaand zei

Het concert in de Minard in Gent was in ieder geval buitengewoon mooi - zeker in mijn top 10 van allerbeste concerten ooit.

Sven zei

Jammer dat ik niet kon gaan... Maar ik ben blij dat jij er van genoten hebt.