09 juni 2016

Radiohead


Met uitzondering van Nick Cave en zijn Bad Seeds is Radiohead van de nog actieve bands voor mij de meest interessante groep gebleven. Hun muzikaal pad en universum bekoren mij keer op keer en ze stellen eigenlijk nooit terug. Grijp iets willekeurigs uit uw platenkast dat zij gemaakt hebben en u zal me niet teleurstellen. Zowel hun ouder werk, hun meesterwerken als recente muziek klinken telkens bijzonder sterk en blijven dat ondanks de jaren tussen de release en de beluistering ook steevast doen.
Het mag u dan ook niet verbazen dat ik verheugd was met de aankondiging dat de band dit jaar weer nieuw werk op de wereld zou loslaten. A moon shaped pool, zo bleek dat album uiteindelijk te heten en het passeerde hier al ontelbare keren door de boxen.
Radiohead maakt geen instant klassiekers, maar gaat vaak voor de verrassing en de betovering en die heeft wat langer nodig om doel te treffen. Het is pas na die meerdere beluisteringen dat ik iets zinnigs kan vertellen over A moon shaped pool. En het zal vermoedelijk nog enkele maanden duren (zoniet jaren) eer ik in de kwalitatieve rangschikking van alle Radioheadalbums deze plaat zijn rechtmatige plaats kan toewijzen.
Als geheel straalt dit nieuwe werk een sfeer uit die niet in één woord te vatten is. Mysterieus maakt er deel van uit, een tikkeltje zweverig ook bij momenten (maar dan weer heel aards) en uiteindelijk dekt de hoesfoto nog het best de lading: als opspattend water, eindeloos in beweging en onpeilbaar en tegelijk zo vertrouwd.
Een song als Present tense houdt de traditie in ere van haast vluchtige, op rook lijkende songs als Fake plastic trees terwijl Burn the witch een venijnige single is die heviger brandt dan de heks zelve. Decks dark is één van mijn favorieten. Het klinkt als een synthese, niet enkel van deze plaat, maar ook van heel wat eerdere platen van de band. 
Mijn tips is: laat deze plaat op je inwerken. Neem er de tijd voor, zet ze vaak op tijdens het eten of tijdens de afwas, beluister ze 's avonds, 's middags en 's morgens, te midden de drukte én ook op rustige momenten en ondervind wat ze met je doet op al die momenten. Als een caleidoscoop verandert de beleving van moment tot moment en de som van al die ervaringen definieert A moon shaped pool. 

Geen opmerkingen: