06 maart 2014

Inwolves


Karen Willems, drummer bij Yuko -maar ook onder meer bij Zita Swoon, getuige bijvoorbeeld dit optreden, één van de beste die ik in 2012 zag-, heeft met Inwolves een ep gemaakt: Air+. Ik was behoorlijk verrast (al wist ik eigenlijk niet goed wat te verwachten) door de muziek.
Nochtans had het artwork mij al wat moeten voorbereiden: koeien in de mist roepen een sfeer op die perfect verklankt wordt in Trees de Drongengoed, op de "Tree side" van de ep. De dreigende instrumentatie van het begin wordt overgoten met abstracte hiphop à la DJ Krush. Daar doorheen vloeit nog een andere muzikale lijn en zo verstrengelt alles zich tot een prachtige opener. In ons hoofd zien we al betoverende animaties die als clip zouden kunnen dienen bij dit werkstuk dat verwijst naar het Drongengoed in Ursel, niet zo ver van waar Karen Willems (zo meen ik af te kunnen leiden uit het weinig wat ik over haar weet) woont. 
Ook de titelsong start onheilspellend en ik verbeeld me dat de koeien mutaties zijn die de vervormde vocalen uitstoten: het is wellicht mijn fantasie die op hol slaat, maar wat wil je in de late uurtjes met deze muziek. Een verademing in die beginnende nachtmerrie is dan ook Hold the time, dat geplukt lijkt van de soundtrack die Eric Serra maakte voor Le grand bleu. Opnieuw worden we op het verkeerde been gezet, wanneer modernere electronische muziek dit nummer kaapt. De drums vormen het bindmiddel dat de saus niet laat schiften. De A-zijde wordt afgesloten door Roadmovie en we besluiten ons niet meer te laten misleiden door de sfeer die opgeroepen wordt in de intro. Dit keer echter wordt volgehouden tot het eind.
Op de "Cow side" volgen nog drie songs. Landmannalaugar drijft op de percussie die tribaal aandoet en me herinnert aan het intrigerendste van Dead Can Dance. Net voor halfweg verandert de toon in de intussen alomtegenwoordige dreiging, tot het thema hernomen wordt. De visioenen die mijn hoofd nu vullen, zijn grotendeels gebaseerd op De naam van de roos. Heermoes sluit er naadloos bij aan, tot een vrolijk, haast gefloten motiefje de ep voor het eerst lijkt op te vrolijken. Algauw echter loeren monnikskappen die eeuwenlange geheimen meedragen, om de hoek. Afgesloten wordt er met Space communication dat de rust herstelt, de avond vervroegd inluidt terwijl de mist de koeien verslindt voor het oog. Het is mooi geweest, erg mooi.


Je kan deze ep hier zowel digitaal of op vinyl bestellen. Inwolves treedt binnenkort op in De Kreun in Kortrijk (4 april), de Beursschouwburg in Brussel (5 april), het Concertgebouw in Brugge (18 april), de Sint-Jacobskerk in Gent tijdens Ha'Fest (9 mei), de AB in Brussel (28 mei) en DOK in Gent, via Democrazy (29 mei).

Hieronder kan je de ep alvast beluisteren:

1 opmerking:

JuDho zei

Ik hoop ze 9 of 29 mei te kunnen zien.
Karen is inderdaad hier uit de streek en Jurgen De Blonde zijn roots liggen ook niet ver van het Drongengoed.