05 december 2013

Gelezen (55)

Een paradijs waait uit de storm - Thomas Decreus


Na de kritieken van Paul Verhaeghe en Dirk De Wachter op de overheersende neoliberale ideologie, onderwerpt ook politiek filosoof Thomas Decreus het marktdenken aan een kritische blik. Hij doet dit vanuit het idee, dat hij stevig onderbouwt, dat marktdenken en democratie elkaar uitsluiten. Zijn argumentatie is, vooral naar het einde, niet altijd even makkelijk te volgen, maar lange tijd is het wel helder en in die zin was het voor mij zeker een verruimende kijk. Ik heb wel wat opgestoken van dit boek.
Op de flap wordt aangehaald dat Decreus eindigt met een hoopvolle boodschap. Zelf vind ik zijn boodschap (ik laat ze hier nu even onvernoemd, voor wie het boek ook nog wil lezen) niet écht hoopvol, al kan ik me er wel iets bij voorstellen waarom sommigen dat wel zo zouden noemen...


Joyland - Stephen King



Het hoofdpersonage, Devin Jones, blikt terug op de tijd dat hij een vakantiejob deed in het pretpark Joyland in North Carolina, in de zomer van 1973. In dat pretpark was ooit een jonge vrouw vermoord en de moordenaar werd nooit gepakt. Haar geest waart nog rond in het spookhuis, waar ze de keel werd overgesneden. Uiteraard wordt een poging ondernomen om de dader alsnog te ontmaskeren. Toch is dit boek van Stephen King (wiens boeken ik als adolescent verslond) niet echt een thriller, al beweert de voorflap van het boek dat uitdrukkelijk. Eerder valt dit een coming of age te noemen, en daarin lijkt het erg op Stand by me, dat overigens prachtig verfilmd werd ooit met de jonge River Phoenix.
Dit boek was aangenaam leesvoer, en soms hoeft het niet meer te zijn.

1 opmerking:

Lies zei

'Een paradijs waait uit de storm', het perfecte leesvoer bij het weer van vandaag (zeker aan de kust). Bedankt voor de leestips!