12 maart 2018

Stikstof


Enkele weken geleden vroeg ik hier al uw aandacht voor Gele blokken, de single die het album Overlast voorafging. Dat album van Stikstof, het bekendste Brusselse hiphopcollectief, is nu uit en -ik zeg het maar al meteen- is indrukwekkend, doorleefd, essentieel en muzikaal beter dan het gros van de hiphop, een genre dat nochtans weinig te klagen heeft van bloedarmoede met al die artiesten die de laatste jaren nieuwe impulsen gaven én de definitieve doorbraak naar de hitlijsten forceerden.
Waar Stikstof verschilt van anderen, is dat ze niet alleen heel donker en stedelijk klinken maar ook uitdrukkelijk kiezen voor heel verstaanbare lyrics, ondanks de duidelijke Brusselse tongval. De teksten laten onze hoofdstad zien zoals ze enerzijds niet graag gezien wordt (en Donald Trump zou, mocht hij hiernaar luisteren, zijn "hellhole"-uitspraak bevestigd zien) maar anderzijds toch met liefde benaderd wordt. Want zoals niets wit of zwart is, is ook Brussel, zo leren we hier nog eens te meer, een stad met heel veel tinten, en die zijn lang niet allemaal grijs.
Er zijn samenwerkingen, met WWWater (Nat) en Brihang (1000 milligram). Die eerste, een band rond Charlotte Adigéry en met Kamagurka's zoon Boris Zeebroek, brengt een zachtheid in de song die wat vreemd aandoet voor de Brusselaars. De Westvlaming Brihang zorgt voor een clash tussen twee dialecten, maar voegt zich wel duidelijk in in de sound van Stikstof. 
De diepe bassen die ook al in Gele blokken te horen waren, komen ook terug in songs als Frontal en het zijn net die geluiden die deze hoofdstedelingen boven hun genregenoten laten uitstijgen. Dit, dames en heren, is een sterk album en mag, moet je koesteren. Al te vaak wordt Brussel gezien als een vloek voor Vlaanderen, erbij horend om politieke redenen maar te weinig geliefd door de meesten om echt aan het hart gedrukt te worden. Stikstof laat zien hoe onterecht dit is en DIT is de muziek die ik, toen ik ooit in Laken woonde, miste als toenmalige soundtrack. Maar weet je wat: deze plaat maakt het alsnog goed.

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: