20 april 2014

More Music! concert: Inwolves + Amatorski


In het kader van het More Music!-festival dat Cactus in het Concertgebouw in Brugge organiseerde, zag ik vrijdagavond twee heel mooie optredens. In Studio 1 trad Inwolves op, de band rond Karen Willems, drummer bij onder meer Yuko, en daarna mocht het publiek plaatsnemen op het podium van de grote concertzaal (die ik daardoor jammer genoeg niet in zijn volle glorie zag) voor Amatorski, dat zijn nieuwe album er meteen mocht voorstellen.


Woensdagavond nog had ik Karen Willems aan het werk gezien met Yuko, zoals je hier kan lezen. Een tijdje terug reviewde ik de ep Air+ van haar eigen band Inwolves. Ik was erg benieuwd naar hoe dat allemaal live zou klinken en het trio wist me te verbazen. Waar de dreiging op de ep vaak de boventoon voert en in ieder geval het leidmotief is, blijkt de muziek live een pak speelser te worden gebracht en het zijn net die lichtere toetsen, die soms erg jaren 80 aandoen, die overheersen. Terwijl de percussie van Karen Willems een grondlaag legt, weten de twee keyboardspelers, die elkaars instrumenten bespelen, daar overheen een mooie afwerking aan toe te voegen. Het drietal speelt met zichtbaar plezier en achter hun rug passeren visuals waarin "onderweg zijn" het centrale thema lijkt te vormen: met de trein, de fiets, de auto, langs het Vlaamse platteland, tussen bergen, met zicht op wolken en vogels en zelfs een raket,...


Setlist:
  1. Air+
  2. Roadmovie
  3. In town
  4. Space communication
  5. Hold the time
  6. Dirty monks
  7. Landmannalaugar
  8. Boards of Belgium
  9. Trees de Drongengoed
  10. Heermoes


Ik had van het nieuwe album van Amatorski waarlijk nog geen noot gehoord (een zeer uitzonderlijke gegeven voor aanvang van een concert), dus kon ik onbevangen het recentste werk van de Gentse band tegemoet treden. Het was overigens opvallend dat de groep, waar Hilke Ros niet langer deel van uitmaakt en waarin Inne Eysermans haar extreme verlegenheid (zie vorige concerten in een Gentse tuin en in de Vooruit) lijkt overwonnen te hebben, weinig songs uit het debuut speelde, en al helemaal de bekendste nummers uit die tijd, Soldier en Come home, achterwege liet. Ouder werk dat wél aan bod kwam, klonk anders en amper herkenbaar (al moet ik toegeven dat het al een hele tijd geleden is dat ik nog eens naar TBC luisterde). Het pleit dan weer voor het trio dat alles één geheel vormde en meteen verklap ik hier al dat Amatorski weet te overtuigen. Ze klinken wat voller en rijper dan ik me herinner van vroeger en al blijft hun muziek perfect voer voor programma's als Duyster en Glimworm, er is een duidelijke verschuiving gekomen. Zangeres Inne ziet er niet alleen wat volwassener en wat sterker uit, zo klinken ze nu ook. 

 
Setlist:
  1. U-turn
  2. Wild birds
  3. 22 Februar
  4. Deer the wood
  5. Anthem
  6. Boy/Girl
  7. Fragment
  8. Peaceful
  9. Hudson
  10. How are you
  11. Landscape gardening
  12. Elliott Smith
  13. She became a ballerina
Bis:
  1. Warszawa
  2. Never told

Geen opmerkingen: