18 juli 2012

Gentse Feesten 2012: Pierke Pierlala + I Am Oak


's Namiddags van de vierde dag Gentse Feesten was er onze traditionele Pierke Pierlala-voorstelling in het Huis van Alijn. Eigenlijk doet het verhaal (De kleine tovenaar) er niet zoveel toe, want sommige grappen zijn gewoon standaard geworden intussen en komen in elke voorstelling terug, en het is de sfeer die telt. Het slechte weer van de voorbije weken maakt de kinderen in het publiek precies wel onrustiger dan bij eerdere voorstellingen, en we hebben geluk deze keer: al bij al mooi weer, droog en af en toe zonnig.


Het nieuwe album Nowhere or Tammensaari van I Am Oak vind ik één van de beste albums die ik dit jaar al hoorde (zie hier) en dus waren de verwachtingen hooggespannen voor het concert dat ze bij Sint-Jacobs gaven. Jammer genoeg stonden ze al om 20u geprogrammeerd, en ondanks het (eindelijk) goeie weer was daar weinig volk te bespeuren. Dan blijkt zo'n plein en zo'n groot podium wellicht niet de meest geschikte locatie voor de muziek van I Am Oak, en de band komt dan ook maar traag als een diesel op gang. Aanvankelijk is het vooral de bassist die de bindteksten voor zijn rekening neemt (maar hij blijkt nogal onwennig en gereserveerd), daarna mengt ook frontman Thijs Kuijken zich wat meer daarin. Die laatste heeft trouwens vaak tijd nodig om tussen de nummers door zijn gitaar te herstemmen, hetgeen het tempo wat uit het concert haalt. 


Toch horen we prachtige muziek, met zowel oudere nummers als enkele kleppers uit het nieuwe album. We herkennen o.m. Famine, Palpable, Drooom en Reins. Vooral wanneer de krachtiger nieuwe nummers gespeeld worden, krijgen ze het publiek toch mee, maar bovenal hoor je dan tot wat deze groep in staat is, en hoe fantastisch het songmateriaal wel is. Er wordt dan ook afgesloten met het wondermooi Everything in waves. In een andere setting kan dit uitgroeien tot een onvergetelijke belevenis. De muziek zit al goed, nu ook nog iets doen aan die bindteksten en aan het tempo vasthouden...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

I Am Oak heeft inderdaad een zeer mooi album gemaakt en ik wou ze dan ook wel eens live aan het werk zien. Toen ik aan St-Jacobs kwam had ik wel wat schrik dat de groep op de verkeerde plaats en het verkeerde uur geprogrammeerd stond. Want inderdaad, echt veel interesse was er precies niet. Maar ik vond het eigenlijk nog wel een goed optreden en ik denk dat ze toch nog wel wat mensen hebben kunnen overtuigen. Alleen aan het vele stemmen tussen de nummers gaan ze echt wel eens iets moeten doen.
Ik denk trouwens dat ik je gezien heb ,maar ik was het niet 100% zeker, dus ik durfde je niet aanspreken.

Sven zei

Ik stond zo goed als helemaal vooraan :-)
De volgende keer niet aarzelen, zou ik zeggen...