Eerder dit jaar bracht Helder een derde
album uit, The rhythm of change,
dat we hier recenseerden. Op één van die met zon en regen
afgewisselde namiddagen begin juli spraken we met hem op een Gents
terrasje.
The rhythm of change
is het derde deel van een trilogie. De andere albums zijn echter heel
moeilijk te vinden. Wat is voor jou de verbinding tussen de drie
albums, wat maakt hen tot een trilogie?
Vooral de sound van die platen is dezelfde. Alles werd opgenomen met
dezelfde apparatuur en het is allemaal ook helemaal DIY. Bij elk van
de albums heb ik het hele project zelf beheerd, ingespeeld,
gemixt,... Alles, van a tot z, deed ik zelf en als er guests
meewerkten, deden ze exact wat ik hen vroeg. Dat was natuurlijk
allemaal erg intensief, en ik liet ook geen feed-back toe. Die
intensiteit maakt ook dat ik besloot om het af te ronden na nummer 3.
Bovendien zijn de platen ook inhoudelijk coherent. Ze zijn telkens
erg persoonlijk, een soort dagboeken van mijn leven. De thema's zijn
dan ook erg introspectief, en natuurlijk speelt ook de liefde een
grote rol. Eigenlijk is elk van de albums een verwerkingsplaat
geworden.
Wat zijn je
verdere plannen, nu je besloot dit als een afgeronde trilogie te
beschouwen?
Misschien ga ik nu wel iets doen met een band. Ik houd er sowieso van
om heel verschillende dingen te doen. Dat werkt minder verstikkend,
en het geeft me ook het gevoel dat ik op die manier diverse talenten
kan ontwikkelen en benutten. Zo vind ik het ook erg tof om korte
opdrachten te krijgen, b.v. voor theater. Dat zorgt ervoor dat je ook
eens op een andere manier werkt en andere dingen uitprobeert.
Wat deed je
nooit eerder en zou je graag eens willen doen?
Heel graag zou ik eens met een groot orkest, met pauken, cello,
klarinet,... een eigen compositie spelen.
Je werkte voor
deze platen met heel diverse muzikanten samen en je speelde ook al in
verscheidene bands. Met wie zou je graag nog eens samenwerken, als je
helemaal geen restricties had?
Ik kan eigenlijk wel een lijstje samenstellen van muzikanten en
producers waarmee ik, mits genoeg budget, met plezier zou
samenwerken. Ik ga geen namen noemen, maar eigenlijk moet ik er
misschien ooit eens werk van maken en het hen toch eens vragen, want
al bij al is veel mogelijk als je maar durft te vragen...
Internationaal zou ik, als er dan toch geen beperkingen zijn, maar al
te graag samenspelen met Led Zeppelin, The Beatles of Queen. Het
lijkt me overigens bijzonder fijn om met een zeer goed ingespeelde
band te mogen spelen, zoals met Crazy Horse.
Wie beschouw je
zelf als je grootste voorbeelden en van welke invloeden zouden veel
mensen verbaasd zijn?
Het
is erg moeilijk om te zeggen wie nu precies mijn grootste invloeden
zijn. Al van kindsbeen af luisterde ik naar heel veel muziek (toen
vooral Queen, Abba,...) en alle rock en pop uit de jaren '60 en '70
(Neil Young, David Bowie, The Beatles,...) zijn van belang geweest.
Ik ben later ook enorm beïnvloed geweest door de field
recordings
van b.v. Alan Lomax, die heel wat Amerikaanse folk registreerde. Die
invloed hoor je duidelijk in de eerste twee platen, waar ik ook meer
banjo en mandoline in gebruikte.
Ik luisterde ook wel naar klassieke muziek en heavy metal, maar die
zou ik zelf ook niet meteen als muzikale invloeden noemen.
Overigens probeer ik weg te blijven van te duidelijk hoorbare
invloeden in mijn muziek. Als een nummer b.v. teveel op de Beatles
gaat lijken, probeer ik een draai te vinden die weer weggaat daarvan.
Niet alleen
muzikaal, ook in wat eromheen komt kijken, neem je veel in eigen
handen, onder meer door het uitbrengen in eigen beheer onder de naam
“Jarko”. Waarom koos je daarvoor?
Ah ja, “jarko” is Russisch voor “helder” (Helder studeerde
slavistiek). Ik wou inderdaad de volledige controle houden over mijn
muziek, en zo komt het dat ik alles zelf doe, behalve distributie:
zorgen dat mijn albums in de winkel liggen. Het blijkt wel allemaal
erg lastig, omdat er zoveel bij komt kijken, en dat allemaal bovenop
wat ik eigenlijk wil doen, komt.
Ik heb het geleerd met vallen en opstaan, door goed rond te kijken
bij de groepjes waarbij ik speelde en door mensen aan te spreken en
te bevragen.
Er zijn trouwens nogal wat mensen in mijn omgeving zelfs kwaad omdat
ze vinden dat ik daardoor mijn actieradius zelf beperk...
Ook de website en de sociale media doe ik zelf (het ontwerp voor de
website is wel door iemand anders gemaakt).
Voor het artwork
van “The rhythm of change” werkte je samen met Dooreman. Hoe
verliep dat?
Dooreman is één van de besten als het op lay-out aankomt, misschien
wel de beste in ons taalgebied. Je kent hem wellicht van de
typografie voor het stadsgedicht van Tom Lanoye aan de Boerentoren,
en hij won prijzen voor zijn lay-outwerk voor het NTG.
Hij
liet me kiezen uit bestaande tekeningen in zijn atelier, en de
tekening met de contrabas sprak me het meest aan. De aspecten die me
aantrokken, waren het desolate, het winterse en de uitstraling van de
einzelgänger.
Waar zit volgens
jou het verschil tussen de albumversies en de live-versies van je
nummers?
Intussen heb ik al enkele optredens gedaan met een band, en eigenlijk
was de muziek nog nooit eerder zo gespeeld, omdat tijdens de opnames
alles natuurlijk afzonderlijk opgenomen wordt en niet samen
ingespeeld wordt. Zelf vind ik dat het live allemaal ook organischer
klinkt, en ik hoor dat er meer ruimte is voor improvisatie door de
andere muzikanten, zelfs al spelen ze de muziek die ik schreef
ongeveer zoals ik dat van hen wil.
Soms zijn de mogelijkheden ook gewoon anders, waardoor het anders
gaat klinken. In On the lake b.v. klinken de drums op plaat
zeer zacht, terwijl ze live net heel hard klinken, met stokken. Ook
merk ik dat we elkaar opstuwen tijdens zo'n optreden, waardoor het
ook luider en harder klinkt.
Op plaat speelde
je zowat alle instrumenten zelf in. Welke instrumenten speel je live?
Ik speel akoestische gitaar, dobro, accordeon, ukelele, banjo en
mondharmonica, en uiteraard zing ik ook zelf.
Op welke manier
ben je, behalve voor het maken van je eigen platen, met muziek bezig?
Bezoek je (veel) concerten? Waarnaar luister je zoal?
Muziek en theater zijn de dingen waarvan ik leef, dus ik ben sowieso
al professioneel heel veel met muziek bezig, heel vaak opdrachten.
De laatste jaren luister ik zelf nog weinig naar muziek, zeker naar
nieuwe muziek. Af en toe worden mij dingen aangereikt door anderen,
die ik dan beluister, maar ik ga er minder zelf naar op zoek. Als ik
al luister naar muziek, is dat ook veel technischer. Stel dat ik hier
nu muziek zou horen, dan zou ik meteen gerichter gaan luisteren naar
hoe ze die muziek gemaakt hebben, op welke manier ze bepaalde klanken
of een sound gemaakt hebben, en veel minder naar het liedje als
geheel zoals jij daar wellicht naar luistert.
In de auto, één van de plaatsen waar ik dan toch nog het vaakst
muziek hoor, luister ik dan juist naar heel andere soorten muziek,
vaak Klara of net heel commerciële zenders.
Artiesten van de laatste jaren die ik wel erg goed vind, zijn
Midlake, Bon Iver en Blonde Redhead. Eigenlijk ga ik ook heel weinig
naar optredens, enkel als het echt de moeite is. De hype van de dag
laat ik liever aan mij voorbijgaan...
Bedankt voor dit
gesprek, en nog veel succes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten