22 november 2019

Gelezen (131)

Life of Pi - Yann Martel

Het wonderlijke verhaal van Pi Patel en zijn overlevingstocht in een reddingsboot, samen met een Bengaalse tijger, is verfilmd (die film zag ik nog niet) en ik begrijp heel goed waarom het verhaal zo aanspreekt. Yann Martel vertelt hier immers een saga van ongelooflijk doorzettingsvermogen, afwisselende hoop en wanhoop, onverwachte avonturen en een ongelooflijk uitgangspunt dat het boek je gekluisterd houdt aan de bladzijden. Dat ik dit boek geen vijf sterren geef, is omdat sommige stukken naar mijn gevoel iets te lang uitgesponnen worden. En nu toch maar eens die film zien...

Ze hebben mijn vader vermoord - Édouard Louis


Net zoals Didier Eribon in Terug naar Reims exploreert Édouard Louis de context van het arbeidersgezin, een arm milieu dat hij "ontstegen" is, materieel maar waar hij zich politiek nog steeds erg mee verbonden voelt. Hij grijpt minder terug naar filosofen, maar soms wel naar andere schrijvers (zoals de recente Nobelprijswinnaar Peter Handke) en vertelt het verhaal eerst veel anecdotischer waarna in het laatste deel de namen noemt van politici die verantwoordelijk zijn voor beslissingen die mensen in armoede naar de dood drijven. Hij beschuldigt hen in de meest duidelijke bewoordingen: Chirac, Sarkozy, Macron,...

Een mens van goede wil - Gerard Walschap


Thijs Glorieus is een jongen die al van kindsbeen één groot gebrek kent: hij kan niet tegen onrecht. Zijn (hopeloos naïef) verlangen om voor iedereen goed te doen en de wereld rechtvaardig te maken, bezorgt hem in dit boek van Gerard Walschap menig probleem.
Het boek heeft een liefdesgeschiedenis, een moordverhaal, een boerenroman en een levensverhaal in zich en die ambitie is misschien te zwaar, want voor mij voelt het soms toch als te geforceerd hoe het verhaal zich ontwikkelt. Niet dat dit geen aangenaam boek is om te lezen, maar mijn eerste kennismaking met het werk van Walschap is niet van die aard dat ik nu meteen naar de bib spurt om meer.


Wieren - Miek Zwamborn


Miek Zwamborn vertelt over die eigenaardige levensvormen die wieren zijn, niet enkel vanuit een biologisch standpunt, maar ook culinair, cultuurhistorisch,... In het laatste deel worden enkele soorten wat nader voorgesteld. Dit boek bevat ook heel mooie illustraties en is best wel onderhoudend. Het betreft (uiteraard) non-fictie, maar toch mooi geschreven.

Geen opmerkingen: