01 mei 2018

Eels


Het is altijd verwachtingsvol uitkijken als er een nieuwe plaat is van Eels. Zeker sinds ik het boek Things the grandchildren should know van frontman E (Mark Oliver Everett) las (hier lees je mijn bespreking daarvan), ben ik nog meer geïntrigeerd geraakt door de songs die bol staan van emoties waarvan ik sindsdien weet welk een levensgeschiedenis er achter schuilt.
The deconstruction is al het twaalfde reguliere album van de band (nadat E ook al eerder twee soloplaten uitbracht). Het is een typisch en daardoor ook zeer herkenbaar Eels-album geworden. Hoogtepunten staan er weer in meervoud op: de rustige opener/titelsong, het meer up-tempo Bone dry, het gezellig rockend Today is the day, You are the shining light en Rusty pipes dat als een tragere update van Your lucky day in hell klinkt. Niet enkel de stem van E maakt dat je meteen welke groep hier aan het werk is. Verrassend is deze plaat dus niet echt en door de vele trage nummers, waarin E je dwingt aandachtiger naar de teksten te luisteren, klinkt het bij momenten wat inwisselbaar. Zelf hou ik niet zo van zeer ingetogen songs als There I said it, Premonition of afsluiter In our cathedral. Mijn lief durft voor die liedjes zelfs het gevreesde woord "saai" in de mond te nemen en ik begrijp haar punt. 
Al bij al is dit dus alweer een goeie plaat, daar niet van, maar ze weet niet helemaal te bekoren of maakt althans niet zo veel enthousiasme meer bij me los. Ik besef dat we door Eels al verwend zijn op vlak van goeie platen, dus ja...

Beluister hieronder het volledige album:


Geen opmerkingen: