29 juni 2017

Retro review: Massive Attack vs Mad Professor

In 1995 bracht Massive Attack No protection uit, een plaat waarop ze acht van de tien songs van Protection herwerkten samen met dub-producer Mad Professor. Wat daarbij opvalt, is dat de nummers niet alleen meer ruimte krijgen maar dat ze nog een hogere vlucht nemen dan triphopsongs van nature al doen.
Van hun debuutplaat Blue lines was ik niet meteen weg en het zijn de liedjes op Protection die me voor de band uit Bristol wonnen. Die snapte ik echter pas echt goed nadat ik deze herwerkingen op No protection had gehoord. De songs zijn meer uitgebeend en tot hun essentie herleid en dat maakt dat je kan rondstruinen IN de nummers, dat je alle hoeken ervan kan verkennen en dat je je vertrouwd kunt maken met de kleinste details. Zo klinkt Bumper ball dub (de herwerkte versie van Karmacoma) zoals de titel al aangeeft, als een bal die traag doorheen een ruimte doolt en tegen wanden opbotst, galmt en in het donker de ruimte zichtbaar maakt door een soort echolocatie. De stemmen zijn helemaal weg en je hoort gedetailleerd de opbouw. Tegelijk is dit niet alleen een vivisectie maar ook een herconstrueren, met een licht ander resultaat tot gevolg. Uiteraard herken je meteen Karmacoma en toch weet je dat dit niet helemaal meer hetzelfde is.
Hoewel de songs volledig doordrenkt zijn met een dubsaus, zit er meer leven in dan je misschien zou verwachten. Zo is Trinity dub, de herwerking van Three, een erg vitale song. Dat geldt ook voor Backward sucking, dat eigenlijk Heat miser onder water is.
Deze plaat leert je niet alleen beter het werk van Massive Attack begrijpen, het is ook een mooie inleiding tot een genre (dub) dat bulkt van de mogelijkheden.