Zaterdagavond stelde Ansatz Der Maschine hun nieuwe album, Tattooed body blues, voor. In de Kortrijkse Kreun werden ze voorafgegaan door Consouling-belofte Innerwoud.
Innerwoud is Pieter-Jan Van Assche, met niet meer dan een contrabas en wat electronica om zijn muziek te loopen en te bewerken. Tot wat hij in staat is met zo'n "beperkt" instrumentarium kon ik al bewonderen op Mirre (lees hier zeker nog eens mijn review). En ook live weet hij te imponeren. Het lijkt alsof hij in een eigen wereld blijft, afgezonderd van het publiek. Niet zozeer in een worsteling, maar in een innige liefdesomhelzing bespeelt hij zijn instrument, terwijl hij haar liefdevol aankijkt.
Ansatz Der Maschine is een poppier richting uitgegaan op tenminste een deel van het nieuwe album maar dat vertaalt zich live vooral in een steviger rockend geluid met de gitaar van Gianni Marzo meer op de voorgrond. Toch blijkt doorheen het optreden dat deze gitarist, die ik al bij heel wat bands zag meespelen (Isbells, Marble Sounds, Chantal Acda, Astronaute,...), zich ten dienste van de muziek weet te stellen. Frontman Mathijs Bertel dirigeert vanachter zijn keyboards, laptop en andere electronica met niet veel meer dan (gelukzalige) blikken de band waarin Sophia Ammann alle zangpartijen voor haar rekening neemt. Het meeste indruk maakt het zestal echter bij instrumentale nummers zoals SUN en de afsluiter van zowel album als de reguliere setlist Highlands.
Twee toegiften kregen mijn lief, ik en alle andere aanwezigen nog: het niet op plaat uitgebrachte The silent story en Kohn Denny (van het album Painting bad weather on her body). Met een glimlach die niet moest onderdoen voor die van Mathijs, verlieten we die avond de zaal...
Setlist:
- Burning fuel
- Song X
- Narodnaja
- Woolf
- SUN
- Earth
- Tattooed body blues
- Cold
- Highlands
- The silent story
- Kohn Denny
Geen opmerkingen:
Een reactie posten