28 januari 2016

Anderson .Paak


In het algemeen zou ik niet durven beweren dat Kendrick Lamar de wegbereider is voor Anderson .Paak. Doch in het particuliere geval van mijn kennismaking met en appreciatie voor deze hiphopper, geldt de stelling wel. Het is dankzij de overtuigingskracht van To pimp a butterfly dat ik ook "mellow" hiphop ben gaan leren waarderen, en daarvan serveert Anderson .Paak (dat punt net voor het tweede deel van zijn naam hóórt daar dus) er veel en vooral heel goeie.
Opener The bird is alvast een heel mooie hommage aan jazzlegende Coltrane. De song wordt nog geschraagd door een koperblazer (waarvan ik me afvraag of het niet een sample is van de geëerde muzikant). Eenzelfde jazzloopje overheerst trouwens in Put me thru, dat bijzonder goed in het gehoor ligt. Het zijn vooral songs als Heart don't stand a chance, Room in here, Your prime en Silicon Valley die de nieuwe ik best kan smaken waar ik ze vroeger zou overgeslaan hebben. Tot slot wil ik nog even aanstippen dat Come down misschien wel het beste nummer is van de plaat: een geweldige funky onderbouw met raps die vinnig klinken.

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: