27 juni 2018

Project 2018: een compilatiecassette voor Elke (6)


We zitten halfweg met de compilatie voor Elke en ik hoop dat ze ook deze maand mijn selectie weet te waarderen:
  1. The wild rover - Dropkick Murphys: soms sta je versteld van de songs die je kinderen blijken te kennen ("iedereen kent dat toch?" zegt Elkes oudste dochter dan steevast), soms door wat ze NIET kennen. Dus Elke, laat je dochters dit kampvuurliedje maar veel horen, zodat ze het nooit meer vergeten
  2. If I should fall from grace with God -The Pogues: gelukkig kennen ze wel The Pogues en het hoeft niet altijd Fiesta te zijn. Dit is het openingsnummer van hun allereerste album dat ik ooit ontleende uit de mediatheek (zo heette de aparte platenafdeling van de bibliotheek, zelfs gelegen op een andere locatie, toen nog)
  3. The weight - The Band: dit is dan weer een song waarvan ik hoop dat Elke hem al kent en anders is dit het moment om hem te leren kennen. Hoewel ze zowat allergisch is voor Bob Dylan, is diens oude begeleidingsband zo goed dat hun eigen platen ook tot het kruim der muziekgeschiedenis behoren en dat doet dit liedje zeker
  4. All I have to do is dream - The Everly Brothers: vroeger droomde Elke amper (althans, dat dacht ze, ik denk eerder dat ze wel droomde maar er zich niets van herinnerde), de laatste tijd wel. Die dromen zijn niet altijd even leuk, dus proberen we elkaar te stimuleren om van elkaar te dromen, want dat zijn nu eenmaal de mooiste dromen
  5. Help! - The Beatles: als je nodig hebt, ben ik er voor je. Of zoals The Beatles zingen: "I'm feeling down and I do appreciate just being 'round". Daar mag je altijd op rekenen
  6. Runaway - Del Shannon: nu we toch tussen de oude songs beland zijn, wil ik je dit prachtig nummer niet onthouden
  7. I wanna be your man - Rolling Stones: naast de voor de hand liggende reden om deze song te kiezen, is er ook nog iets speciaals aan dat een illustratie vormt van wat ik je ooit eens vertelde over de zogenaamde "vete" tussen The Beatles en de Rolling Stones. Ze zongen namelijk gewoon songs van elkaar en hielpen elkaar ook. Dit is bijvoorbeeld een liedje geschreven door Lennon en McCartney dat de Stones met plezier als single hebben uitgebracht, als één van hun eerste singles zelfs
  8. I'm falling apart - Red Zebra: Elke is een grote fan van Belpop uit de jaren tachtig en omdat ik ook wel eens wil kiezen voor een minder voor de hand liggend nummer, heb ik dit gekozen van Red Zebra
  9. Die laughing - Therapy?: meer nog dan de eighties, is het begin van de jaren negentig onze gezamenlijke muzikale speeltuin, en daar hoort Therapy? zeker ook bij
  10. Midlife crisis - Faith No More: ik denk niet dat wij veel last hebben van een midlife crisis, maar waar we het wel over eens zijn, is dat dit een geweldige song is die we met veel plezier meebrullen als hij nog eens op de radio passeert terwijl wij ergens heen rijden
  11. Mojo - Peeping Tom: en dit is dan weer iets dat ik mijn lief wil laten ontdekken, één van de vele projecten waar Mike Patton (van Faith No More) zijn schouders onder zette, en ik ben er vrij zeker van dat ze dit nummer van Peeping Tom wel zal kunnen smaken
  12. Pandemonium (Cybersank edit) - Killing Joke: ik weet niet goed meer of Elke mee was toen ik Killing Joke live zag in de Gentse Vooruit, maar ik weet wel dat ze hier een beetje in de buurt komen van dat unieke van Tool waar Elke zo gek op is
  13. Last resort - Papa Roach: hoewel ik (en ik denk ook Elke) niet zo veel op heb met de nu metal van Linkin Park, Limp Bizkit en consoorten, zijn er toch enkele songs van deze bands die we wel graag horen en dit is zo één
  14. Wonderwall - Oasis: mijn lief lacht zich steeds een kriek als ik het "vuile" Manchester-accent van Oasis probeer mee te zingen met o.a. Wonderwall, maar dat trek ik me allang niet meer aan
  15. Shine on - The House Of Love: één van die groepen die nooit echt beroemd werden maar toch héél mooie platen maakten, zijn The House Of Love en van hun titelloze plaat uit 1990 pluk ik met plezier deze prachtsingle
  16. Original sin - INXS: één van de favorieten van mijn lief uit de eighties
  17. Just like heaven - The Cure: soms klonk The Cure erg donker (op A forest bijvoorbeeld), soms ook speels. Ik hou wel van dat speelse en dat zit hier ook in
  18. Are you gonna go my way - Lenny Kravitz: waren er maar meer fuiven waarop de hits uit onze tijd gespeeld werden, de muziek die wij graag horen. Tegenwoordig moeten we al bijna zelf een fuif organiseren om nummers als dit nog eens te horen en er samen op te kunnen dansen...
  19. Fifteen feet of pure white snow - Nick Cave And The Bad Seeds: Elke heeft haar oudste dochter op het hart gedrukt dat ze zeker het optreden van Nick Cave op Rock Werchter moet meepikken en ik kan haar alleen maar gelijk geven natuurlijk. En dit is één van de honderden redenen waarom...
  20. Bathroom singer - Arno: ik vermelde al even dat mijn lief met mijn zangtalent *kuch kuch* meestal hard moet lachen maar we hebben gelukkig altijd samen veel plezier als ik zing (ze filmde me zelfs eens toen ik We are the world van USA For Africa meezong), al ben ik wellicht vooral een "bathroom singer" zoals Arno in dit liedje
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: