30 november 2017

Twintig parels per maand: november 2017


De donkere wintermaanden zijn begonnen maar hier zijn twintig parels om die lichtloze uren door te komen:
  1. So you want to be a rock 'n roll star - The Byrds: beginnen doen we deze keer met een minder bekende song van The Byrds
  2. Bye bye bird - Sonny Boy Williamson and The Yardbirds: een blueslegende die samenwerkt met een sixties-band, daar draaien we onze hand niet voor om
  3. Mannish boy (live) - The Band and Muddy Waters: en hier hebben we nog zo'n samenwerking, van het legendarische The last waltz
  4. Wah-wah - George Harrison: in de documentaire 20 feet from stardom, die ik samen met mijn beste vriend zag, wordt de rol van achtergrondzanger(e)s(sen) (al is het Engels woord "backup singers" blijkbaar accurater wat de inhoud betreft) toegelicht en er wordt onder meer verwezen naar hoe beslissend hun rol is in de sound en het succes van dit nummer van George Harrison
  5. He's a rebel - The Crystals: in diezelfde documentaire leerde ik ook dat The Crystals eigenlijk een soort Milli Vanilli waren door Phil Spector gecreëerd) want hun nummers werden ingezongen door anderen
  6. Slippery people - Talking Heads: ook Talking Heads kwam in de documentaire aan bod met deze song
  7. Intimiteit - Raymond van het Groenewoud: toen ik dit nummer ooit voor het eerst hoorde, leek het me een mooi voorbeeld van expressionisme à la Paul van Ostaijen
  8. Smalfilm - Spinvis: geheel toevallig pikte ik een eerste nummer mee van een optreden van Spinvis in een boekenwinkel in Utrecht tijdens mijn lang weekend in Nederland met mijn lief
  9. Zip-a-dee-doo-dah - Ric Ocasek: op de verzamelaar Simply mad about the mouse, die ik ooit kocht, staan versies van Disneysongs door (toen) bekende artiesten en dit is één van de pareltjes die er tussen zitten
  10. Run on for a long time - The Blind Boys Of Alabama: wellicht ken je dit beter in de versie van Moby (Run on) maar eigenlijk verdienen The (Five) Blind Boys Of Alabama hier alle lof voor
  11. Castanets - Alejandro Escovedo: een artiest die best goeie songs maakte, maar waarvan ik het bestaan altijd vergeet
  12. Where the devil don't stay - Drive-By Truckers: deze band verdient dat u hun hele back catalogue nu eens eindelijk deftig beluistert
  13. This means war! - Busta Rhymes featuring Ozzy Osbourne: een sample van een Black Sabbath-nummer (Iron man) en meteen een samenwerking met hun frontman, je moet het Busta Rhymes nageven dat hij soms écht wel de juiste hooks kiest om zijn songs rond te bouwen
  14. Knick knack patty wack - EPMD: de sample die EPMD hier gebruikt, is natuurlijk veel bekender geworden dankzij California love van 2Pac. Het is mijn vriend Kris die me hier attent op maakte
  15. 99 problems - Jay-Z: op het eerste zicht lijkt dit een vrouwonvriendelijk nummer maar eigenlijk is het vooral maatschappijkritisch dus luister maar eens goed naar de lyrics (je kan ze misschien best opzoeken om mee te volgen want Jay-Z houdt er een strak tempo op na)
  16. Vato - Snoop Dogg and B-Real: nog steeds één van mijn favoriete songs van Snoop Dogg, met medewerking van B-Real van Cypress Hill
  17. Here we come - Timbaland featuring Magoo and Missy Elliott: lekker leuk nummer met een hoofdrol voor Missy 'Misdemeanor' Elliott
  18. Don't cha - The Pussycat Dolls featuring Busta Rhymes: hier is Busta Rhymes nog een keertje, dit keer in een gastrol
  19. Forefather - Benga featuring Kano: tijd nu voor wat dubstep van de betere soort
  20. Mustt mustt (Massive Attack remix) - Nusrat Fateh Ali Khan: tot slot laten we Massive Attack even los op dit nummer van de bekenste muzikant van Pakistan, intussen ook al enige tijd geleden overleden trouwens
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: