14 september 2015

Nils Frahm


Late Night Tales is een reeks waarin een artiest (of een collectief) een mixalbum mag maken. Aanvankelijk leek het vooral een dance-gerichte reeks te worden, maar intussen wisten enkele creatieve curators het spectrum wijder te maken. Alles hangt natuurlijk af van wie de curator is: blijft die vooral binnen zijn eigen (sub)genre of etaleert die net een (soms onverwacht) brede kijk op muziek? De aankondiging dat ook Nils Frahm zou deelnemen, verhoogde alvast mijn verwachtingen.
En gelukkig worden die ook ruimschoots ingelost. De Berlijnse componist en multi-instrumentalist plukt uit een heel divers aanbod, al overheerst een gevoel van rust of minstens bedaardheid over het hele album. Zowel traditionele Afrikaanse folk als 78-toerenplaatjes uit lang vervlogen tijden krijgen er een plaats naast hedendaagse componisten en diverse groepen.
Een voordeel aan Spotify is ontegensprekelijk dat je heel snel de link kan volgen naar artiesten die Nils Frahm op dit album op een schoteltje aanbiedt ter ontdekking. Mij onbekende artiesten en componisten als Dictaphone en Dinu Lipatti worden afgewisseld met namen die ik wél al kende: Bibio, Boards Of Canada,... Er zit zelfs een fragment in van het wellicht intussen iedereen bekende The flight of the bumble bee. De compilatie wordt afgesloten met een letterlijke invulling van "late night tale": de Ierse acteur Cillian Murphy vertelt een verhaal. Voor mij is dat de enige selectie die niet had gehoeven...

Je kan het album hieronder beluisteren en hier kopen. De eerste track is de volledige mix, vanaf track 2 krijg je de invidiuele keuzes.

1 opmerking:

Pianoliedvandemaand zei

Ik vind het een intrigerende hoes... Doet me denken aan een wormhole of zo (ofwel heb ik teveel science fiction films gezien, dat kan ook).