15 december 2014

Vodz


De Limburgers van Vodz klinken mij pakken intrigerender in de oren dan pakweg Triggerfinger. Daarmee schop ik vast tegen een heilig huisje, maar met laatstgenoemde band wil het maar niet lukken voor mij. Geef mij dan maar de stevige rock van het viertal uit Borgloon.
Op hun debuut Into the woodz gooien ze tussen de acht eigen songs ook nog eens twee covers van traditionals naar ons hoofd. Het begint allemaal lieflijk met vogeltjes die fluiten in het bos, maar je hoort al iets onheilspellend dreigen en dan barsten de instrumenten los in een behoorlijk melodieus rocknummer. Hand of God maakt ons warm voor wat nog moet komen met iets tussen The Sore Losers, The Van Jets en Queens Of The Stone Age. Blackness rockt even lekker door waarna de titelsong Into the woodz wat gas terugneemt om in het refrein onvervalste metalriffs op ons los te laten. Aanvankelijk overtuigde het niet echt, maar enkele beluisteringen later merk ik toch inwendig behoorlijk mee te zitten zingen. De melodieuze aanpak van de band is goed hoorbaar in Remember en in Demons krijgt dit aspect zelfs voorrang op het hardere gitaarwerk. Als de Limburgers nog een radiovriendelijke single zoeken, raad ik hen dit alvast aan. How do you do it? kent een ereplaats toe aan de ritmesectie zonder de melodie uit het oog te verliezen. Het origineel van de cover Sinnerman is me onbekend, maar had iemand me gezegd dat dit een eigen nummer was, had ik het meteen geloofd, want het wordt helemaal naar de eigen hand gezet. Chaussée d'amour en The Howling zijn sowieso goeie songs die nog eens alle sterktes van de band op een rijtje zetten en de afsluitende cover van Ain't no grave (dat ik vooral ken van de allerlaatste American Recordings van Johnny Cash) vormt dan ook de spreekwoordelijke kers op de taart. Ik verkies weliswaar de versie van Cash, doch dit is ook een best aardige uitvoering die ik toch wel eens live zou willen aanhoren (en dat kan bij Cash natuurlijk nooit meer).

Je kan het album hier kopen. De band live aan het werk zien kan op volgende plaatsen en tijdstippen:
  • Heers (27/12)
  • Café Revue in Leuven (11/1)
  • The Rocker in Mechelen (17/1)
  • Rockmine in Genk (31/1)
  • Borgloon (14/2)
  • The Rover in Aachen (28/2)
Meer info vind je op hun Facebookpagina.
Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: