27 juli 2011

Gentse Feesten : de laatste avond

De Gentse Feesten heb ik in stijl afgesloten, vind ik zelf. Het werd nog een toffe, zij het late avond.
Ik begon met een bezoekje (ditmaal zonder kinderen) aan BataMatiq. De vrolijke gekte en humor van Cirq werkt heel bevrijdend en je bent meteen bereid mee te doen aan frivoliteiten als het verdelen van het terras in 4 sectoren, waarna je van sector moet veranderen (enkele malen zelfs), of aan de "10 seconds of Decap".

Er was die avond behalve een try-out van Jesus (in de container ; niet gezien) ook een optreden van Gili, intussen bekend van TV. Er was een wedstrijdje tussen 2 kinderen (van hooguit 10 jaar, schat ik) die om ter snelst een blikje pils moesten uitdrinken (gerustelling achteraf: "Beste mensen, het was natuurlijk geen écht bier in de blikjes. Het was Cara Pils!"). De sfeer zat (ook dankzij de Sfeer-O-Meter) goed in, maar ik wou nog graag een concertje meepikken, dus op naar Polé Polé.
Daar bracht het Merdan Taplak Orkestar een mix van Oosteuropese volksmuziek en dance (techno, drum 'n bass en dubstep), en ik kan u verzekeren : dat geeft nogal een feestje ! Jammer dus dat ik enkel het einde van het optreden (nog zo'n 4 of 5 nummers, inclusief bisnummers) zag, maar ik was wel onder de indruk. En fantastisch trouwens hoe je een tuba de bastonen uit drum 'n bass kan laten zinderen !

Bij Sint-Jacobs kreeg ik nog een stuk mee van het optreden van Dolfijntjes, met Wim Opbrouck. Ze mengen allerlei liedjes door elkaar en maken er iets eigens van (b.v. met flarden Britney Spears, "Pass the Dutchie", "Koevoet is beter dan boelie",...), maar eigenlijk is het toch niet echt mijn ding. Na een kwartiertje begint het ondanks het overduidelijk speelplezier van Wim en zijn bende toch wel een beetje tegen te steken, ook al omdat al die muziekjes vermengd worden tot een vrij egaal geheel.
Met rock 'n roll en zelfs blues van R.L. Burnside sloot ik de Gentse Feesten dansend af op het Bal Populaire in het Baudelopark.
Jammer dat de regen zoveel roet in het eten strooide dit jaar, want het waren alweer fijne Gensche Fieste !

Geen opmerkingen: