20 januari 2019

Deerhunter


Het psychedelische kantje van Deerhunter heeft me altijd tegelijk aangetrokken tot de band én wat van hen vervreemd. Soms immers gaan ze me wat te ver en dan zijn ze me weer kwijt. Maar met Why hasn't everything already disappeared? weten ze eindelijk een heel album lang de juiste snaar te raken.
Het begint al met de prachtsingle Death in midsummer en het stopt niet. Hoogtepunten opnoemen is niet eenvoudig, maar laat ik toch een greep proberen te doen: het erg toegankelijke No one's sleeping, het trage maar toch door een licht dissonant ritme doorkruiste What happens to people?, het speelse Tarnung en de bijzonder mooie afsluiter Nocturne waarin heel even de Arno van Bathroom singer komt meedoen, zo lijkt het althans. 
Dit album behoort tot de meest toegankelijk die de band al uitbracht en het is geen toeval dat ze me ook het meest weet te bekoren. Ze bezit een consistentie die maakt dat ik ze kan uitzitten zonder songs over te (willen) slaan.

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: