30 mei 2018

A$AP Rocky vs Pusha T




Mijn eerste indruk was dat Testing van A$AP Rocky toch wel veel mist van wat Daytona van Pusha T zo spannend en goed maakt: tempo, gedrevenheid, punch,... Beide albums (al zou je Daytona met zijn 7 nummers die samen amper 21 minuten bestrijken, misschien beter een EP noemen) kwamen zowat gelijktijdig uit en naar beide keek ik verwachtingsvol uit.
Gaandeweg leerde ik ze allebei, zij het om andere redenen, waarderen, al blijf ik een lichte voorkeur houden voor het werkstuk van Pusha T...
Testing begint dan minder "hard" met Distorted records, de brommende bas erin schraagt de flow van de rapper zoals een steunbalk de muren van mijn huis draagt. If you know you know opent Pusha T's plaat met een hogere stem die ook al drijft op een fundament waarin elementen uit dubstep de boel bijeenhouden. De sample in The games we play is de sterkste schakel, al is de snedige manier waarop Pusha T zijn woorden soms uitspuwt en rondstrooit zeker ook één van de factoren die mijn lichte voorkeur rechtvaardigen. Verdere hoogtepunten zijn Hard piano (met een gastrol voor Rick Ross), Santeria dat middenin plots een twist krijgt met de latino achtergrondzang en de trommel en natuurlijk What would Meek do?, het duet met Kanye West.
Ook de gastenlijst bij A$AP Rocky oogt indrukwekkend met onder meer Moby (wiens Porcelain deel uitmaakt van A$AP forever remix), FKA Twigs (Fukk sleep), Skepta (Praise the lord (Da shine) ) en Frank Ocean (Purity). Vaak zijn de songs op deze plaat minder scherp dan bij Pusha T, hebben ze een meer relaxed flow en soms klinken er al eens songs lichtjes overbodig en wat inwisselbaar. Natuurlijk leent een EP zich beter voor gevatheid en slaagt dat format er beter in je als luisteraar het gevoel te geven van een korte, krachtige explosie. Een full album is dan toch iets meer een werk van lange(re) adem.

Beluister hieronder beide albums:

Testing - A$ASP Rocky


Daytona - Pusha T

Geen opmerkingen: